overordnet - noget med tegnsæt
Fra : Dude

Dato : 13-08-10 15:10

Hej alle!
Der er en ting (mere), som jeg aldrig rigtig har fået styr på... måske
kan nogen her hjælpe mig med at få det på plads:

Jeg støder jævnligt på problemer med visning af æ ø og å.

1)
Kan jeg et eller andet sted finde en liste med hvad jeg skal skrive i
setlocale(LC_ALL, 'XX']);

For Danmark, USA/England, Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien, Argentina

Jeg kigger i php.net - men har lidt svært ved at gennemskue de
forskellige lister, - præcis hvad det er jeg skal skrive...

-

2)
Og så er der kodningen på mine php dokumenter.
Jeg er Mac-bruger, og jeg bruger BBEdit til at skrive mine koder i.
Jeg kan sætte dokument-kodningen og har eksperimenteret lidt med at
skifte mellem
Unicode (UTF-8) / Unix (LF)
og
Western (Windows Latin 1) / Windows (CRLF)

(Der er masser af andre kombinationer - i fald jeg bør bruge noget helt
andet)
Men jeg famler i blinde og ved ikke hvad der er mest rigtigt af mig at
bruge.

-

3)
Derudover er der velsagtens
?

-

4)
Hvis jeg får styr på disse tegn-koder, så burde jeg vel ikke spekulere
på at konvertere æ ø og å (og andre sprog-tegn) til HTML entities, -
eller hvad?
Nogle gange vises æ ø og å fint, hvis jeg har skrevet dem på min Mac, og
viser min hjemmeside på min Mac - men samme side kan vise sig ikke at
vise tegnene korrekt, på en PC... frustrerende.

Jeg bør få styr på dette tegn-halløj...

Kan nogen hjælpe mig, mon?

mvh
John

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-08-10 16:09

Den 13-08-2010, skrev Dude:
> [...]
> viser min hjemmeside på min Mac - men samme side kan vise sig ikke at vise
> tegnene korrekt, på en PC... frustrerende.

Nu er jeg ikke MAC bruger..

Men prøv at editere i ANSI og brug Latin1/Western (ISO-8859-1 eller
ISO-8859-15) alle andre steder.
Det virker for mig - også med databaser.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Keld Rosenkrantz

Dato : 13-08-10 16:36

On Fri, 13 Aug 2010 16:09:51 +0200, Dude
<mail@*remove_this*johnkjoller.dk> wrote:

>Jeg bør få styr på dette tegn-halløj...
>
>Kan nogen hjælpe mig, mon?

Jeg vil anbefale dig kun at bruge UTF-8 og så gøre det konsekvent, så
skal du ikke tænke så meget over hvilket tegnsæt du nu skal bruge..

--
Keld Rosenkrantz
Få gratis webhotel på www.splinternet.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-10 13:13

Dude skrev:

> Jeg støder jævnligt på problemer med visning af æ ø og å.

Der skal være overensstemmelse mellem hvad serveren arbejder med
og hvad HTML- eller PHP-siden erklærer som tegnsæt.

> For Danmark, USA/England, Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien, Argentina

Til de nævnte lande er ISO-8859-1 (også kaldet western latin) fuldt
tilstrækkeligt.

> Jeg kigger i php.net - men har lidt svært ved at gennemskue de
> forskellige lister, - præcis hvad det er jeg skal skrive...

udskift "iso-8859-1" med "utf-8" hvis det er det du skal bruge. Men du
er nødt til at tjekke serveren, evt. blot ved at se om æøå går i orden
med en given indstilling.

Den linje behøver du ikke.

> Hvis jeg får styr på disse tegn-koder, så burde jeg vel ikke spekulere
> på at konvertere æ ø og å (og andre sprog-tegn) til HTML entities, -
> eller hvad?

Korrekt.

--
Bertel