Er der nogen som rent faktisk får de 20 M
Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 08-08-10 23:33

Lidt pudsigt har både jeg og en af mine venner, med samme 20 Mb Telenor
abb., ret præcist 13 Mb download selv om vi bor meget forskelligt.

Det er sikkert ret tilfældigt, men derfor kunne alligevel være rart at
høre hvad andre har som reel hastighed.

Mvh
Bruno

Fra : Ole C

Dato : 09-08-10 00:14

Bruno, Copenhagen - Denmark skrev blandt andet:

> [...]
> forskelligt.
> Det er sikkert ret tilfældigt, men derfor kunne alligevel være rart at

Kan ikke direkte hjælpe dig, da jeg ikke har abonnement hos Telenor.
Men selskabet er blandt dem der er ret forbeholdne med deres løfter, så I
bliver kun lovet "Op til 20 Mb/s"...

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-10 13:05

Ole C skrev:

> Men selskabet er blandt dem der er ret forbeholdne med deres løfter, så I
> bliver kun lovet "Op til 20 Mb/s"...

Findes der selskaber der garanterer en minimumshastighed?

--
Bertel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-08-10 13:08

On Mon, 09 Aug 2010 14:04:48 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> Findes der selskaber der garanterer en minimumshastighed?

Ja, bl.a. det selskab, du selv anvender, garanterer faktisk, at du
minimum får den båndbredde, du betaler for, gennem deres net. (De kan
naturligvis ikke garantere, at enhver server er i stand til at levere
det).

Se http://www.danskfibernet.dk/hvad_er_dansk_fibernet.html

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-10 13:23

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> minimum får den båndbredde, du betaler for, gennem deres net. (De kan
> naturligvis ikke garantere, at enhver server er i stand til at levere

Sørme ja. Så er det jo ikke så sært at jeg måler lidt højere
hastighed end jeg betaler for.

--
Bertel

Fra : Allan S. Olsen

Dato : 09-08-10 22:15

> Kan ikke direkte hjælpe dig, da jeg ikke har abonnement hos Telenor.
> Men selskabet er blandt dem der er ret forbeholdne med deres løfter, så I
> bliver kun lovet "Op til 20 Mb/s"...

De fleste udbydere tilbyder efterhånden et flexprodukt.
Og hvad er så det ?

Mange steder kan en statisk hastighed som 20/1 ikke lade sig gøre bl.a. pga.
liniekvalitet, men ved at vælge at lade forbindelsen flexe mellem en øvre
grænse og ned til en fastsat værdi, så kan et produkt sælges til "de
fleste".

Og det er lige hvad mange udbydere gør og i deres retningslinier for
produktet må man som bruger normalt også acceptere at modtage produktet på
disse vilkår.

Så hvis du har lejet en linie hos Telenor på op til 20 Mb, så forvent at den
flexer ned til 10 i downstream (ikke at jeg kender Telenors max/min
værdier).

Allan

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 13-08-10 20:42

Ole C wrote:

> Kan ikke direkte hjælpe dig, da jeg ikke har abonnement hos Telenor.
> Men selskabet er blandt dem der er ret forbeholdne med deres løfter, så
> I bliver kun lovet "Op til 20 Mb/s"...

Jeg er godt med på det med "op til" og det er sådan set ok, men det var
alligevel interresant at høre om der så er nogen der kommer i nærheden
af de 20 Mb.

Man kunne jo godt forestille sig, at det ville være fristende for et
firma bevidst at levere mindre end de 20 Mb når nu betingelserne
tillader det. Noget man som individuel forbruger aldrig ville opdage,
men som en undersøgelse stor ville kunne sandsynligøre/afkræfte.

Mvh
Bruno

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-08-10 19:11

Den 13-08-2010 21:41, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:
> Jeg er godt med på det med "op til" og det er sådan set ok, men det var
> alligevel interresant at høre om der så er nogen der kommer i nærheden
> af de 20 Mb.

Min router rapportere en linje hastighed på så tæt på 20/2 mbit, som det
kan forventes.

Upstream Speed: 2047 kbps
Downstream Speed: 20398 kbps

- Chano Andersen

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 15-08-10 11:48

"Bruno, Copenhagen - Denmark" <dont_use_this@adress_ever.invalid> skrev i en
meddelelse news:i4475k$j9i$1@news.eternal-september.org...
> Man kunne jo godt forestille sig, at det ville være fristende for et firma
> bevidst at levere mindre end de 20 Mb når nu betingelserne tillader det.

Nu kan jeg kun tale for TDCs vegne, men: nej. Hvis linjen kan køre f.eks. 16
Mbit (ud fra målinger og i praksis), så vil man også lade linjen køre 16
Mbit og ikke manuelt gå ind og skrue ned til f.eks. 12 Mbit.

Så du får op til den hastighed, som forbindelsen nu engang kan køre.

Søren

Fra : Claus Krogsgaard

Dato : 09-08-10 01:31

On 8 Aug., 18:33, "Bruno, Copenhagen - Denmark"
<dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:
> [...]
> abb., ret præcist 13 Mb download selv om vi bor meget forskelligt.
>
> Det er sikkert ret tilfældigt, men derfor kunne alligevel være rart at

Da jeg havde telenor fik jeg 18,5 Mbit. Det afhænger af hvor tæt man
er på centralen...

//Claus

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-08-10 15:22

Den 09-08-2010 00:33, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:
> Lidt pudsigt har både jeg og en af mine venner, med samme 20 Mb Telenor
> abb., ret præcist 13 Mb download selv om vi bor meget forskelligt.

Når du siger "13 Mb download" hvordan måler du det så?

- Chano Andersen

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 13-08-10 20:36

Chano Andersen wrote:

> Når du siger "13 Mb download" hvordan måler du det så?

Det er hvad routeren fortæller er muligt. Erfaringer i praksis mod en
FTP server med rigtig meget båndbredde fortæller, at det passer meget
godt med de faktiske resultater (overhead medregnet).

Mvh
Bruno

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-08-10 19:13

Den 13-08-2010 21:36, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:
> Det er hvad routeren fortæller er muligt. Erfaringer i praksis mod en
> FTP server med rigtig meget båndbredde fortæller, at det passer meget
> godt med de faktiske resultater (overhead medregnet).

Min router fra Telenor siger følgende:

Upstream Speed: 2047 kbps
Downstream Speed: 20398 kbps

Hvilket passer meget godt med hvad jeg oplever i praksis, når ikke der
er flaskehalse andre steder på ruten. (Typisk bevidst begrænsning i
server enden)

- Chano Andersen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 10-08-10 10:48

> Lidt pudsigt har både jeg og en af mine venner, med samme 20 Mb Telenor
> abb., ret præcist 13 Mb download selv om vi bor meget forskelligt.

Husk at mål med kabelforbindelse til routeren, og direkte på Telenors
router.

Tester jeg på min trådløse forbindelse kommer jeg sjældent over 20 mbit i
hastighedstests på min 50/50 linie fra Bredbånd Nord, hvor jeg sædvanligvis
tester til ca. 60/75 mbit med kabel på.

Troels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-10 18:53

Troels [around 9000] skrev:

> Tester jeg på min trådløse forbindelse kommer jeg sjældent over 20 mbit i
> hastighedstests på min 50/50 linie fra Bredbånd Nord, hvor jeg sædvanligvis
> tester til ca. 60/75 mbit med kabel på.

27 Mbit er maksimum man kan forvente med en router der kun kører
802.11g som nominelt er på 54 Mbit, men trådløs teknik er en
ineffektiv metode.

Med en router der kan køre 802.11n kan man komme op på højere
hastigheder - nominelt 300 Mbit.

På denne her side kan man se hvad en hel del routere reelt kan
levere:

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

--
Bertel

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 10-08-10 19:03

> 27 Mbit er maksimum man kan forvente med en router der kun kører
> 802.11g som nominelt er på 54 Mbit, men trådløs teknik er en
> ineffektiv metode.

Det var skam også blot til info, så han ikke forventede mirakler af et
trådløst signal

Troels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-10 19:12

Troels [around 9000] skrev:

> Det var skam også blot til info, så han ikke forventede mirakler af et
> trådløst signal

Okay. Min kammerat har fire teenagere i huset. Hans router
leverer maks. 15 Mbit på en 50/50-fiber, men det rækker fint.

--
Bertel

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 10-08-10 23:04

> Okay. Min kammerat har fire teenagere i huset. Hans router
> leverer maks. 15 Mbit på en 50/50-fiber, men det rækker fint.

Han bør overveje en Tilgin 1351

Troels