ADSL-linie
Fra : Kim

Dato : 08-08-10 16:30

Hvad gør man, hvis man godt vil have en ADSL forbindelse på en adresse hvor
der ikke er trukket en telefonlinie ind ?
Havde firestillet mig noget fullrate, men de trækker vel ikke kabel ind ?
Der ligger svjv telefonkabel ved vejen...

Mvh, Kim

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-10 17:05

Kim wrote:

> [...]
> hvor der ikke er trukket en telefonlinie ind ? Havde firestillet mig
> noget fullrate, men de trækker vel ikke kabel ind ? Der ligger svjv

Opretter et fastnet abonnement hos TDC..

--
Jesper Lund

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 08-08-10 17:12

"Kim" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad gør man, hvis man godt vil have en ADSL forbindelse på en adresse
> hvor der ikke er trukket en telefonlinie ind ?

Bestiller fastnet (PSTN) sammen med bredbånd ved f.eks. TDC.

> Havde firestillet mig noget fullrate, men de trækker vel ikke kabel ind ?

Pas. Jeg tror det dog ikke.

Søren

Fra : Snuden

Dato : 08-08-10 19:16

On Sun, 8 Aug 2010 17:30:00 +0200, "Kim" <No@mail.dk> wrote:

> [...]
>Havde firestillet mig noget fullrate, men de trækker vel ikke kabel ind ?
>Der ligger svjv telefonkabel ved vejen...

Bestiller levering med teknikerbesøg.
--
Snuden

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-08-10 21:25

Snuden skrev:

> Bestiller levering med teknikerbesøg.

Sidst jeg bestilte sådan en, kom han aldrig.

Han skulle ringe til min mobil, for at aftale tid,
men han ringede på det nummer han skulle ud
at installere

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Allan S. Olsen

Dato : 09-08-10 22:06

> [...]
> Havde firestillet mig noget fullrate, men de trækker vel ikke kabel ind ?
> Der ligger svjv telefonkabel ved vejen...

TDC har ikke leveringspligt på rene adsl-produkter, så hvis der IKKE er
kabel helt ind i huset, så er eneste mulighed et fastnetprodukt med adsl på.
Dette fordi TDC har leveringspligt på telefoni, i gamle dage omtalt som
Koncession.
Altså, så skal TDC grave et kabel ind, ved bestilling af en telelinie, men
ikke ved en bærelinie, også selvom denne indeholder IP-telefoni.

Held og lykke.

Allan

Fra : Anders Majland

Dato : 12-08-10 00:29

> [...]
> Altså, så skal TDC grave et kabel ind, ved bestilling af en telelinie, men
> ikke ved en bærelinie, også selvom denne indeholder IP-telefoni.

Et kabel og dåse på væggen er ikke nok - De kan sagtens undslå sig med at de
ikke har ledigt kobber på strækningen til dig fra centralen

Den korte fra 2002 til 2010

- Bestilte ADSL

-Kunne ikke leveres så konverteret PSTN'en til ISDN

-Ca 3-4 år senere efter kabelomlægninger mod centralen blev ADSL muligt

-Men kun på PSTN og ikke sammen med ISDN

-Oprettede en ny PSTN med ADSL da jeg havde ekstra kobber

-Trods eget kobber ikke stabilt - fik omgravet stikledningen (fra gamle jysk
telefon 2ledere til et kabel med 4
kobberpar og 2 lysledere )

-Med det nye kabel stabilt opsagde ISDN'en

-1/2 år senere ville jeg oprette en extra ADSL (1024/512 var hvad den gamle
kunne trække og på dage hvor vi begge arbejdede hjemme slog det ikke til)
men fik afslag med at der ikke var ledigt kobber.

- For 1,5 år siden fået wimax med fast antenne (skyline) og for snart et år
siden også opsagt ADSL'en og har så kun en mobiltelefon med 3g som backup,

Pointe - selvom jeg har 4 kobberpar (og 2 lysledere) i teknikrummet er det
ingen garanti for at jeg kan nyoprette en adsl uden at skulle betale for
pstn i 6 måneder .... Så det fine "nye" kabel ligger ubrugt og venter på at
de kan tilbydes noget båndbredde i det. Det har dog nok meget lange udsigter
at få fiberne forbundet til noget ...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-08-10 09:59

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
> Pointe - selvom jeg har 4 kobberpar (og 2 lysledere) i teknikrummet er
> det ingen garanti for at jeg kan nyoprette en adsl uden at skulle
> betale for pstn i 6 måneder ....

Nej - du er ikke sikker på, hvor langt du har kabler - formentlig går de
kun til første fordelerskab, men ikke hele vejen til centralen.

Det kan man så få ved at bestille en PSTN-linie, da Tdc så skal trække
de nødvendige kabler - det skal de ikke, når du bestiller ADSL.

Jan

Fra : Allan S. Olsen

Dato : 13-08-10 23:45

> [...]
> at de kan tilbydes noget båndbredde i det. Det har dog nok meget lange
> udsigter at få fiberne forbundet til noget ...

At du har 4 trådpar fra vejen og ind, er ikke ensbetydende med at alle par
er forbundet ude i splidsningen i jorden.

Og desværre er det praksis at hvis det koster x-antal kroner og det gør det
ved gravning, splidsning etc. så vil alle andre end TDC ikke være med til at
betale denne pris.
Dette har så afstedkommet at telestyrelsen har accepteret, at så længe det
er til ren edb brug, dvs bærelinie som eks. telenor, fullrate og TDC's egen
bæreline med eks. ip-telefoni, så kan TDC afvise at lave denne linie pga. de
faktiske omkostninger der er forbundet med sådan en type ordre.
MEN da TDC har koncessionspligt (forsyningspligt) på telefoni, så skal de
levere ved bestilling af en telefonlinie.
At man så samtidig bestiller en adsl på denne gør ingen skade for
leveringen.

Så alfa og omega i hele miseren er at alle de mange nye udbydere af tele- og
datatjenester ikke ønsker at betale hvad det koster at etablere en linie
hvis denne ikke findes i forvejen. Og det har de telestyrelsen godkendelse
for.

Så har du ikke forbindelse fra din adresse til central - så er eneste vej en
PSTN (traditionel analog fastnet telefon) linie bestilling - Like it or not.

Mvh

Allan