Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dybdeskarphed fullframe versus crop-spejl~
Fra : Henning Broe

Dato : 05-08-10 17:58

Hvis man forestillede sig at have:

D700 med nikkor 85 mm f/1,4

og

D300 med nikkor 50 mm f/1,4

har man vel en næsten ens opsætning.

Vil D700/ 85mm have den mindste dybdeskarphed alt andet lige?
Vil fullframe alt andet lige have den mindste dybdeskarphed generelt??

Med venlig hilsen

Henning Broe

Fra : Christian Cederberg

Dato : 05-08-10 19:19

On Thu, 05 Aug 2010 18:58:09 +0200, Henning Broe <broe@zinet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Vil D700/ 85mm have den mindste dybdeskarphed alt andet lige?
>Vil fullframe alt andet lige have den mindste dybdeskarphed generelt??

Ja og ja.
Leg selv med
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
The steam locomotive teaches us that there's a viable alternative to the

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 05-08-10 23:42

Henning Broe wrote:
> [...]
>
> Vil D700/ 85mm have den mindste dybdeskarphed alt andet lige?
> Vil fullframe alt andet lige have den mindste dybdeskarphed generelt??

Det er ikke "kun" dybdeskarpheden, men også hvordan det uskarpe ser ud,
og på FF skal du normalt 1-2 blænder op (dvs. 85 mm F/2 eller F/2.8) for
at få samme dybdeskarphed som på crop med 50 mm F/1.4, men selv der kan
der være en forskel i baggrunden bag motivet som er lidt mere lækker med
85 mm alene pga. den længere brændvidde. Men vil du have større
dybdeskarphed, skal du gå efter crop.

Jørn

---
Photogadget.dk

Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 08-08-10 07:43

Hej Henning.

Den 05-08-2010 18:58, Henning Broe skrev:
> [...]
>
> Vil D700/ 85mm have den mindste dybdeskarphed alt andet lige?
> Vil fullframe alt andet lige have den mindste dybdeskarphed generelt??

Hvis du opnår identisk den samme forstørrelsesgrad med de to kamera
objektiv kombinationer vil du også have samme dybdeskarphed ved samme
blænde.

Der gælder de samme forhold uanset om du bruger en minox (spionkamera)
eller et storformat kamera. Det er størrelsesforholdet og blænden der
tæller. (minoxen vil nok virke ulden i sammenligning

Med venlig hilsen
Jesper Wolf Jespersen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-08-10 09:49

"Jesper Wolf Jespersen" <jesper@remove.oz8ace.dk.remove.this> wrote in
message news:4c5e5224$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

[8<8<8<]
> Hvis du opnår identisk den samme forstørrelsesgrad med de to kamera
> objektiv kombinationer vil du også have samme dybdeskarphed ved samme
> blænde.

Det kommer an på om du mener blænde målt i diameter eller blændetal.

Hvis du mener blænde målt i diameter er det rigtigt.
Det vil f.eks. sige at hvis man på et full-frame kamera bruger en 85/1.8
optik, vil man kunne opnå (nogenlunde) samme billedvinkel og lille
dybdeskarphed med en 50/1.0 på et 1.5x crop kamera.
Det praktiske problem er blot at de er meget sjældne, og det bliver helt
umuligt hvis man i stedet siger 85/1.2 på full-frame kamera.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ab©

Dato : 09-08-10 13:00

> [...]
>
> [8<8<8<]
>
> Det kommer an på om du mener blænde målt i diameter eller blændetal.

Nej - ikke når der er tale om samme forstørrelsesgrad - så er
spredningscirklen den samme

ab©

Fra : Soeren Friberg

Dato : 15-03-11 07:15

Den 08-08-2010 10:48, Mogens Hansen skrev:
> [...]
> Det praktiske problem er blot at de er meget sjældne, og det bliver helt
> umuligt hvis man i stedet siger 85/1.2 på full-frame kamera.

Det samme objektiv projiserer den samme billedcirkel på sensorplanet
uanset type. "Crop" sensoren er mindre, men befinder sig i samme
position som en FF sensor. "Crop" sensoren ser altså præcist det samme
billede med den samme DOF (dybdeskarphed) og bokeh. Men "crop" sensoren
cropper eller beskærer billedudsnittet i sammenligning med FF sensoren.
Det er derfor, at det kaldes en crop sensor. Det ENESTE der påvirker
dette resultat er pixeltætheden. Hvis du således tester med 2 kameraer
med samme objektiv og pixeltæthed er der INGEN forskel på DOF eller
bokeh på en crop sensor og en FF sensor.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-03-11 12:20

On 2011-03-15 08:15:05 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
> med samme objektiv og pixeltæthed er der INGEN forskel på DOF eller
> bokeh på en crop sensor og en FF sensor.

Nej, dette er kun rigtigt, hvis du har samme afstand til motivet og
beskærer FF billedet til det samme billede som vises på crop sensoren.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Soeren Friberg

Dato : 15-03-11 13:54

Den 15-03-2011 12:19, Hans Kruse skrev:

> Nej, dette er kun rigtigt, hvis du har samme afstand til motivet og
> beskærer FF billedet til det samme billede som vises på crop sensoren.

Tak, det skal præciseres.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-03-11 15:41

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message
> Den 15-03-2011 12:19, Hans Kruse skrev:

[8<8<8<]

> Tak, det skal præciseres.

Hvad var det du mente i dit oprindelige indlæg - sådan skåret ind til benet
?
At hvis man tager et billede med en full-frame sensor, og beskærer det til
samme sensor-areal som et crop sensor, så får man samme virkning som hvis
man oprindeligt havde taget billedet med en crop sensor kamera ? Jeg har
svært ved at tro at det var hvad du prøvede at sige.

Jeg forstod heller ikke din påstand om at det ENESTE der påvirker
dybdeskarphed er pixeltæthed. Jeg mener at det ikke spiller nogen speciel
rolle for dybdeskarphed - men for opløsningen af billedet som objektivet
projicerer på sensoren generelt.
Circle-of-confusion (spredningsdiameteren for gengivelsen af et punkt uden
for fokusplanet) som objektivet tegner på sensoren er helt uafhængig af
sensorens opløsning - det er et rent optisk fænomen. Hvis
circle-of-confusion er tilstrækkelig lille vil sensorens opløsning gøre at
den ikke vil kunne gengives - præcis som ethvert andet billedelement der er
mindre end sensorens opløsning.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-03-11 15:32

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> pixeltæthed er der INGEN forskel på DOF eller bokeh på en crop sensor og

For at snakke meningsfuldt om dybdeskarphed i forhold til sensorstørrelse,
skal man definere hvad man holder konstant.

Typisk vil man holde kameraposition, billedvinkel og "papir-størrelse"
konstant - så det oplevede billede er sammenligneligt.
Når sensorstørrelsen varierer skal brændvidden variere, for at billedvinkel
holdes konstant.
Udfra de præmisser kan man udtale sig om hvordan blænden skal være for at få
samme dybdeskarphed - den skal være lige stor på de 2 kameraer målt i mm.
Hvis man med et 1.5x crop kamera vil have samme billede og dybdeskarphed som
hvis billedet var taget med 85/1.4 på et full-frame kamera rammer man ind i
nogle praktiske, kommercielle problemer idet man skal bruge et 57/0.9
objektiv og det findes mig bekendt ikke. Man ender i praksis med noget
50/1.2 eller 50/1.4 som vil have større dybdeskarphed.

Hvis du holder kameraposition, objektiv og blænde konstant men varierer
sensorstørrelse vil du få forskellige billeder - og det er typisk ikke det
mest interessante at sammenligne i denne sammenhæng.
I det tilfælde vil dybdeskarpheden være større fra full-frame sensoren,
fordi billedet skal forstørres mindre og derved vil circle-of-confusion
blive mindre for et givent sted i billedplanet uden for fokusplanet.

Pixeltæthed spiller næsten ingen rolle for dybdeskarpheden. Det spiller en
rolle for opløsningsevnen - herunder evnen til at opløse
circle-of-confusion. Men det er en randeffekt i forhold til dybdeskarphed.

Kig på
http://dpanswers.com/content/tech_crop.php#dof
http://www.clarkvision.com/articles/dof_myth/index.html

Hvis du vil opleve det i virkeligheden stiller jeg gerne med 3 kameraer:
Canon 5D, 1D mkII og 1Ds mkII.
5D <-> 1D mkII: Eksakt samme pixelstørrelse men forskellig
sensorstørrelse
5D <-> 1Ds mkII: Samme sensorstørrelse (full-frame) med forskellig
pixelstørrelse
--
Venlig hilsen

Mogens Hansen