Ny katteejer
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 04-08-10 20:23

Nåh ja, ikke helt ny. Jeg havde to katte i 16 år for 20 år siden. Da
den sidste døde, og vi i mellemtiden var flyttet fra lejlighed til
landsbymiljø, gik jeg over til newfoundlandhunde. Nu er den sidste (af
tre) død, og det er tomt tomt uden dyr. Vi synes vi er for gamle til
hunde igen.

Så jeg har taget mod et tilbud og har sagt ja til to killinger
(kuldsøskende). To drenge, sønner af vores søn og svigerdatters kat,
der ved et "uheld" kom hjem og ventede killinger. Og efter nogen
eftertanke besluttede vi så at tage to på en gang, det synes jeg må
være en god ide. Vi bor i hus med have på landet.

Jeg vil gerne høre jer erfarne kattefolk, om der er noget, jeg skal
være opmærksom på, for det er mindst 35 år siden, jeg sidst havde en
killing mellem hænderne. Killingerne er slet ikke gamle nok endnu, det
varer et par måneder, før de flytter. Men derfor kan man jo godt
begynde at tænke sig om.

For det første forestiller jeg mig, at jeg skal have en
transportkasse, naturligvis. De skal ikke med på besøg eller ferier,
men de skal jo gerne kunne transporteres til fx dyrlæge i bilen. Og
jeg skal jo også have dem hjem fra hvor de bor nu. Jeg har læst nogle
anbefalinger fra en veterinærsygeplejerske om, at man kan vænne
killingerne til kassen i god tid ved fx at stille den op, så de kan
bruge den til putte- og legekasse. Jeg er sikker på, at jeg gerne
allerede nu må sætte den i killingernes nuværende hjem.

Men samme vet-sygeplejerske anbefaler, at man skal have to kasser. Det
synes jeg er lidt meget, er det virkelig nødvendigt? På den anden
side: hvordan gør man, når de fx skal vaccineres? Jeg ved at det er
billigst og smartest at tage dem med til dyrlægen samtidig, så får man
rabat på konsultationen - det fik jeg i hvert fald til hundene.

Nok for nu. Jeg har bestilt Politikens kattebog hjem og håber at få
lidt vejledning der.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Anelise

Dato : 04-08-10 22:30

"Kirsten Bjorneboe" <ladydenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> rabat på konsultationen - det fik jeg i hvert fald til hundene.
>
> Nok for nu. Jeg har bestilt Politikens kattebog hjem og håber at få

hej Kirsten
jeg er også mangeårig katteejer eller -slave, og har p.t. 4 katte, hvoraf de
to er hittekatte.
Det er en rigtig god idé, at du har valgt at få to killinger - jeg har selv
to kuldsøskende på nu 4 år, det er steriliserede hunkatte, og de har lige
fra hjemkomsten haft stor glæde af hinanden, har leget vildt og voldsomt
sammen som killinger, mens de noget ældre katte så til med overbærenhed, og
stadig er det helt tydeligt, at de har et andet og tættere forhold til
hinanden, end de to andre.
Mens de er 12 ugers killinger, kan de sagtens være i den samme
transportkasse, men som voksne, er du nødt til at have to kasser for at
kunne fragte dem til dyrlægen, hvor man ganske rigtigt får "mængderabat" ved
vaccinationer, sundhedseftersyn o.lign.
Nu til dags kan man kastrere hankillinger i ganske ung alder, og når de så
alligevel er bedøvede, kan de ved samme lejlighed blive øretatoverede eller
chippede og registreret i dansk katteregister, det øger chancen for at få
dem hjem igen, hvis de kommer lidt for langt væk fra hjemmet.
Politikens kattebog er rigtig god, og ellers er vi mange her i gruppen, der
er klar med gode råd.
F.eks kan det ikke betale sig at spare på foderet ved at købe det billige
foder i supermarkedet, et ordentligt og noget dyrere foder tjener sig
hurtigt ind i form af færre dyrlægeregninger.
Held og lykke med de to små, når du får dem hjem.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : battlefields

Dato : 05-08-10 11:10

> [...]
> rabat på konsultationen - det fik jeg i hvert fald til hundene.
>
> Nok for nu. Jeg har bestilt Politikens kattebog hjem og håber at få

Hej Kirsten

Tillykke med de to små. Jeg kan helt tilslutte mig hvad Anelise skriver, så
jeg vil bare lige fortælle at du evt. kan have en alm. plastik
transportkasse, som du har stående fremme og så have en stof transporttaske,
som kan foldes sammen, ligge i en skuffe og så bruges som en ekstra.
Se evt. her:
http://www.designforpets.dk/shop/transportkasser-5c1.html

Hilsen Vibeke
www.battlefields.dk

Fra : Anelise

Dato : 05-08-10 13:26

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> transportkasse, som du har stående fremme og så have en stof
> transporttaske, som kan foldes sammen, ligge i en skuffe og så bruges som

hej Kirsten

- her er lidt flere at vælge imellem:

http://www.alttilhundogkat.dk/kattetransport.6

mvh Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-08-10 14:12

"Kirsten Bjorneboe" <ladydenmark@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> eftertanke besluttede vi så at tage to på en gang, det synes jeg må
> være en god ide. Vi bor i hus med have på landet.

Hej Kirsten.

Hjerteligt tillykke med de to nye små killinger. Der er ingen tvivl om, at
kæledyr i det hele taget øger vi menneskers livskvalitet betydeligt.

Vi har selv haft katte i over 30 år, og for ca. 15 år siden havde vi to
hankillinger fra samme kuld. De havde et meget tæt forhold, sov sammen,
spiste sammen og vaskede hinanden. Det var dejligt at overvære. Vi er også
blevet ældre og har p.t. "kun" en lille hunkat, men glæden ved katte er den
samme. Jeg ville ikke undvære en kat under nogen omstændigheder.

Vi havde til de to brødre kun én ret stor solid kattekasse, hvor vi hele
deres liv fragtede dem til og fra dyrlægen sammen. Det havde de det godt
med, men jeg må indrømme at det var min mands arbejde at bære kassen, for de
to fyre blev jo noget tungere med årene.

Jeg vil som Anelise påpege, at et godt og lødigt foder fra dyrlægen er det
bedste. Det har vi altid brugt, og det lønner sig på lang sigt. Man kan også
købe foder fra "Olivers", det er et godt foder som mange bruger. Vores kat
får udelukkende tørfoder om morgenen (d.v.s. det er ad libitum så der hele
tiden er noget i skålen). Om aftenen får hun et sejfilet, som kan købes
rimeligt billigt hos "Aldi". Man får 1 kg. løsfrosne sejfileter for ca. 42,-
kr., og det er lige noget de fleste katte kan bruge. Desuden får hun 3-4
gærpiller med tranebær om dagen. De hjælper med at modvirke blærebetændelse.

Mange giver deres katte tun i vand og rejer, men jeg vil på det kraftigste
fraråde at de får det for tit, da de to nævnte indeholder alt for meget salt
og mineraler, hvilket på sigt kan give alvorlige urinvejsproblemer. Jeg er
holdt op med at give dåsefoder for mange år siden, jeg synes at det foder
giver mange tandsten, som jo kan være dyre at få fjernet hos dyrlægen, da
kattene jo skal i narkose under proceduren. Derfor er tørfoder en rigtig god
ting til at holderne tænderne fine.

Her på vores dyrehospital får vi, når vi har flere katte, rabat ved det
årlige check med vaccination. Min datter og jeg tager vores katte samtidig
til dyrlægen, og opnår derved en pæn rabat.

Jeg vil til slut ønske alt muligt godt for jer og jeres nye medlemmer af
familien.

Du kan altid spørge her i gruppen, hvis der er noget du er i tvivl om.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Anelise

Dato : 05-08-10 15:29

"Tove Krieger" <missminimiv@dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> familien.
>
> Du kan altid spørge her i gruppen, hvis der er noget du er i tvivl om.

Hej Tove
jeg har i lang tid givet gærtabletter med tranebær fra Chrisco, men kan nu
ikke længere opdrive dem, hverken i Lohals eller Rudkøbing - hvor køber du
dem ?
ved du, om de kan købes over nettet?

mange hilsner fra Anelise og de fire missebanditter til dig og Mini

Fra : Inge

Dato : 05-08-10 15:48

"Anelise" <anelise@mail.telenor.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> dem ?
> ved du, om de kan købes over nettet?
>
> mange hilsner fra Anelise og de fire missebanditter til dig og Mini

Hej
MaxiZoo har dem, ligger på Middelfartvej i Odense, hvis du kommer der forbi,
ellers Chriscos netbutik.

http://katalog.maxizoo.dk/shop/g-rtabletter.html og
http://www.chrisco.dk/Default.aspx?ID=103

og forhandlerliste: http://www.chrisco.dk/Default.aspx?ID=14

mvh Inge

Fra : Anelise

Dato : 05-08-10 18:49

"Inge" <ingen@tingmail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hej
> MaxiZoo har dem, ligger på Middelfartvej i Odense, hvis du kommer der

hej Inge
tak for dine links.
Desværre kommer jeg ikke sådan lige forbi Odense - der er ca. 95 km dertil
, og hverken på Maxizoos eller Chriscos hjemmeside kan gærtabletterne
købes.

Det er noget af det, jeg savner efter at være flyttet fra Holbæk (hvor der
blandt mange andre store forretninger og supermarkeder ligger en Maxizoo)
til Lohals, det kniber med at få mange forskellige ting her på øen, man skal
køre langt efter dem. Derfor handler jeg meget på nettet, men har indtil nu
ikke kunnet finde de omtalte gærtabletter med tranebær dér.
venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-08-10 16:29

"Anelise" <anelise@mail.telenor.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> dem ?
> ved du, om de kan købes over nettet?
>
> mange hilsner fra Anelise og de fire missebanditter til dig og Mini

Hej Anelise + Mislingerne (og selvfølgelig også labberne)

Jeg har også altid købt Chrisco's gærtabletter med tranebær, men jeg købte
en hel masse sidste gang, og har ikke opdaget hvis de evt. skulle være taget
ud af sortimentet (jeg har jo kun én kat der skal ha')

Jeg plejer at købe dem i Superbest. Kvickly har dem også ved jeg, men jeg
kan se når jeg googler at Maxizoo også har dem i sortimentet, men det er
vist kun i fysiske butikker man kan købe dem, og der ligger vel næppe en
Maxizoo på Langeland.

Over nettet skulle der også være flere steder, men jeg synes ikke at der er
deciderede online-butikker imellem dem.

Fra : Anelise

Dato : 05-08-10 18:53

> [...]
>
> Over nettet skulle der også være flere steder, men jeg synes ikke at der
> er deciderede online-butikker imellem dem.

Nej, som jeg skrev til Inge, har jeg ikke kunnet finde dem på nettet. Jeg
vil se efter dem hos Kvickly i Svendborg, næste gang jeg kommer dér.
Tak for hjælpen.
venlig hilsen, Anelise