Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Fradrag for retssag i ejerforening?
Fra : Brian

Dato : 01-08-10 15:30

Hejsa!

Jeg bor i en ejerforening med ca 70 ejerlejligheder. En ejer i
ejerforeningen har en retssag kørende mod selve ejerforeningen.
Retssagen er ved at være slut og omkostningerne har oversteget
ejerforeningens "retshjælpsdækning" på 100.000,- (eller hvad sådan en
forsikring nu hedder).
En stor del af det resterende beløb er blevet dækket af overskud fra
forrige år, men vi er alle i ejerforeningen blevet pålagt at betale
1.200,- i år 2010 for at dække udgifterne til denne retssag.

Er disse omkostninger på nogen måde fradragsberettiget?
Omkostningerne står særskilt påført vores opkrævning af
fællesudgifterne.

På forhånd tak for hjælpen!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-10 22:45

Den 01-08-2010 23:29, Brian skrev:

> Retssagen er ved at være slut og omkostningerne har oversteget
> ejerforeningens "retshjælpsdækning" på 100.000,- (eller hvad sådan en
> forsikring nu hedder).

Det lyder som en dyr sag. Min ejerforening er også i en
retssag, men der er udgifterne indtil nu vist en del mindre.
Må jeg spørge, hvad det drejer sig om?

> Er disse omkostninger på nogen måde fradragsberettiget?
> Omkostningerne står særskilt påført vores opkrævning af
> fællesudgifterne.

Nej, du kan jo heller ikke trække de andre udgifter til
lejligheden fra (fællesudgifter, varme osv.). Hvis du
udlejer din lejlighed, kan du dog muligvis trække udgifterne
fra, ligesom du kan trække andre udgifter fra. Hvis du
udlejer, så prøv at spørge i dk.erhverv.

Bortset fra det, så er der vel kun tale om en midlertidig
opgørelse? Hvis foreningen vinder sagen, vil modparten
muligvis skulle betale i hvert fald noget af regningen.

Omvendt, hvis foreningen taber, kan beløbet selvfølgelig
risikere at blive større.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Brian

Dato : 04-08-10 00:50

On 1 Aug., 23:45, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> Det lyder som en dyr sag. Min ejerforening er også i en
> retssag, men der er udgifterne indtil nu vist en del mindre.
> Må jeg spørge, hvad det drejer sig om?

En ejer havde ikke varmt vand "hurtigt nok", problemet er muligvis
opstået i fbm. skift fra beholder til veksler. Ejerforeningen forsøgte
at få det varme vand "hurtigt nok" frem ved at hæve temperaturen i
systemet.
Ejeren var ikke tilfreds og endte med at sagsøge foreningen da der er
en lov/regel der beskriver hvor hurtigt og hvor varmt vandet skal være
i en vandhane.
Det har stået på i omkring 4-5år nu.
Det endte med at ejeren fik ret, men kun i en del af problemerne.
Ejeren havde udtalt at det var galt ved alle 3 varmtvandshaner (bad,
håndvask og køkken), men det var kun ved håndvasken at der var et
problem.
Det viste sig så også at det er galt i alle ca 70 lejligheder! Denne
ejer var bare den eneste som følte sig generet tilstrækkeligt over
problemet til at starte en retssag...
Ejeren fik ret og derfor blev udgifterne så store for ejerforeningen
(os)...

> [...]
> fra, ligesom du kan trække andre udgifter fra. Hvis du
> udlejer, så prøv at spørge i dk.erhverv.

Nej, jeg forventer selvf. ikke at kunne trække normale udgifter fra,
men i dette tilfælde er jeg blevet pålagt at betale en sum penge for
en retssag jeg overhovedet ikke har haft mulighed for indflydelse i.
Jeg kan heller ikke nægte at betale.
Man havde vel lov at håbe :)

Tak for dit svar!

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-08-10 17:13

Brian skrev den 04-08-2010 08:50:

> [...]
> men i dette tilfælde er jeg blevet pålagt at betale en sum penge for
> en retssag jeg overhovedet ikke har haft mulighed for indflydelse i.

Du kan trøste dig med, at Ejeren som anlagde sagen også skal af med sin
andel af udgiften som ejerforeningen har, da han også er medlem af
Ejerforeningen.

Ellers er jeg enig med Kim Ludvigsen om, at du ikke kan trække udgiften
fra, medmindre du har udlejet din bolig, da du blev pålagt at betale.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : N/A