Aggresivitet EFTER dyrlægebesøg
Fra : Yvonne Müller Christ~

Dato : 28-07-10 11:37

Hej Allesammen og HJÆÆÆLP,
Jeg er ny hér på siden men behøve desperat hjælp til vore 2 katte
Napoleon og Lord Nelson. De er 5 år, almindelige huskatte og vi købte
dem hos Kattens Værn 5 måneder gamle - de kunne kun fås samlet fordi de
i løbet af en måned var blevet så gode venner. De har altid elsket
hinanden, sovet sammen, puttet, leget osv. Sommetider selvfølgelig har
der været lidt kamp af og til, men det har vi ladet dem ordne med
hinanden i mindelighed.
Napoleons territorie er madskålen, Lord Nelsons kattebakken. Ellers har
de delt hjemmet fint mellem sig.
Den 12. juli var begge katte til det årlige dyrlægebesøg med
undersøgelse og vac cination. Lord Nelson vr fin, men Napoleon måtte 15.
juli til dyrlægen igen for at få renset tænder. Han kom hjem minus 2
tænder, var helt groggy og vaklede efter narkosen. Lord Nelson kredsede
et par gange om ham, snusede kraftigt og så begyndte hvæseriet og
angrebene på stakkels Napoleon.
Siden er det blevet en kamp og territorium. Lord Nelson har overtaget
det hele, incl. madskålen. Napoleon vil ikke give op og forsøger at tage
sit territorium tilbage. De har i ny 14 dage været adskilt i hver deres
rum med krog på døren imellem dem. Vi bytter kattene 1 gang i døgnet. vi
har førsøgt beroligende foder, Serene-UM og Zylkéne, Feliway i alle rum
(og lukkede vinduer i sommervarmen), og i går blev kattene så sat på
antidepressivet Saroten, og de nægter at spise den, selv i det lækreste
vådfoder. Vi får ordineret medicin fra både Katteklinikken (Kattens
Værn) og vores sædvanlige gode dyrlæge, det næste bliver en
katte-adfærdspsykolog.
Om 2½ uge skal vi på ferie i 14 dage og så kommer min mor og passer
kattene som hun har gjort de sidste 3 år. Vi tvivler på at hun magter al
den bytten om på katte - og hvad nu, hvis en kat smutter fra hende? Vi
har overvejet at blive hjemme fra ferie, men det vil koste os 20.000 kr.
og ingen garanti for, at kattene får det bedre.
Kattene har det dårligt, de virker triste og bange, sniger sig rundt og
gemmer sig under senge og møbler. Vi har det dårligt og har spurgt rundt
blandt venner hvem der mon kan overtage den ene af kattene, uden held.
Kattens Værn tager ikke katte tilbage. Ingen gør, det er killingetid
lige nu. Vi har også overvejet kattepension. Det næste bliver aflivning
af Lord Nelson, og det er næsten ikke til at bære...
Er der nogen der kender til problemer med en sådan adfærd efter et
dyrlægebesøg?? Og frem for alt, hvordan løser man det?

Med venlig hilsen
Yvonne Müller Christensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : battlefields

Dato : 28-07-10 18:54

"Yvonne Müller Christensen" <yvonneKATTE@BAKKEoctopusprint.dk> skrev i en
meddelelse news:NvGdnWJ_dsfBlc3RnZ2dnUVZ8mWdnZ2d@giganews.com...
> [...]
> Er der nogen der kender til problemer med en sådan adfærd efter et
> dyrlægebesøg?? Og frem for alt, hvordan løser man det?

Hej Yvonne
Øv, det er en træls situation I er havnet i.
Mit eneste forslag er at I putter begge katte i pension mens I er på ferie,
så kan man håbe på at de har glemt uvenskabet og starter forfra.
Hilsen Vibeke

Fra : Allan G

Dato : 28-07-10 19:51

> [...]
> Mit eneste forslag er at I putter begge katte i pension mens I er på
> ferie, så kan man håbe på at de har glemt uvenskabet og starter forfra.

Det forslag du kom med her kan jeg kun tilslutte mig.

Jeg har selv brugt pension rigtigt meget for at få passet kattene.
Og det har en virkning at kattene bliver revet ud af deres vante gang.

Jeg har også brugt et 2 dages pensionsophold til Rocke, da han mente han var
udbryderkonge.
Det virkede men kun et par måneder.

Og på plus siden er der jo det at Yvonne kan holde ferie og ikke tænke på
kattene.

Mvh Allan

Fra : Yvonne Müller Christ~

Dato : 29-07-10 13:14

> [...]
> Det virkede men kun et par måneder.
>
> Og på plus siden er der jo det at Yvonne kan holde ferie og ikke tænke på

Tak for de gode råd...
I går var min mor på besøg og mente nok, hun kunne klare drengene i 14
dage. De opførte sig også eksemplarisk, kunne være i stue sammen i 2½
time før det første hvæs. Indtil da havde de kun set hinanden i 10
minutter ad gangen. Så det satser vi på lige nu. Jeg ringede i går også
til kattepsykolog Lene Houe (Felismir Katteklinik), en
telefonkonsultation koster kun kr. 50,- og hun ved altså noget om katte.
Hende kan jeg altså godt anbefale. Det er altså et ret almindeligt
problem, vi er havnet i, og det kan tage op til flere måneder før vore
mimser bliver rigtigt sig selv igen. Imens prøver vi med lidt
adfærdsterapi, men det virker som om de har helt deres egen mening om
mange ting...
Mange hilsner, Yvonne

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-07-10 15:25

"Yvonne Müller Christensen" <yvonneKATTE@BAKKEoctopusprint.dk> skrev i
meddelelsen news:jMCdnVtaf_Lx7czRnZ2dnUVZ8lCdnZ2d@giganews.com...

> [...]
> mimser bliver rigtigt sig selv igen. Imens prøver vi med lidt
> adfærdsterapi, men det virker som om de har helt deres egen mening om

Hej Yvonne.

Det tegner da godt at hvæseriet er i aftagende.

Jeg har min egen teori om, hvad der kan være grunden. Jeg har selv haft
katte i over 30 år, men er selvfølgelig ikke dyrepsykolog af den grund .

Jeg er overbevist om, at Lord Nelson har fået et kraftigt chok da Napoleon
kom hjem efter at have været bedøvet. Hans bedste ven ikke alene lugtede
mærkeligt (kemisk), men han opførte sig jo også anderledes end han plejede
( d.v.s. var groggy). jeg tror simpelthen at det er den bedste forklaring på
adfæren.

De gange jeg har haft katte til tandrensning var de bedøvet samtidig, og
lige groggy da de kom hjem, så jeg har ikke haft en oplevelse som din, men
katte er utroligt følsomme overfor lugte, og som med alle andre katte skal
alting helst være som det plejer. De er jo vanedyr i allerhøjeste grad.

Jeg vover den påstand, at katte er ret intelligente. Det har jeg oplevet
mange gange i de forløbne år. Det er utroligt hvor opfindsomme de er. Vi har
p.t. "kun" en lille hunkat, men hun kender lyden af vores bil når vi kommer
hjem, og hun hader klasket fra fluesmækkeren (som p.t. bliver brugt
flittigt), så jeg behøver bare at tage "smækkeren" i hånden, så begynder hun
at vræle. Hun ved lige hvordan hun skal gebærde sig for at få sin vilje
(hvilke katte gør ikke det ?). Jeg kunne give mange andre eksempler på
intelligent tankevirksomhed hos kattene, men det har du sikkert oplevet
selv. Desværre bliver man mange gange til grin hos de mennesker der ikke
kender katte, når man siger at de er intelligente. Jeg er dog ligeglad, for
jeg ved at det er rigtigt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : MotoCoder

Dato : 29-07-10 14:22

On 29 Jul., 16:24, "Tove Krieger" <missmini...@dk.invalid> wrote:
> [...]
> ( d.v.s. var groggy). jeg tror simpelthen at det er den bedste forklaring på

Dyrlæger advarer normalt om at sætte katte sammen straks efter den
bedøvede kat kommer hjem fra dyrlægen. Jeg havde selv et hyr med mine
efter de var blevet henholdsvis steriliseret/kastreret - de opførte
sig som om de ved første øjekast genkendte den anden kat, men opdagede
så at den lugtede anderledes. Det må være som hvis vi møder en af
vores kære, og pludselig opdager at en anden person har overtaget
vedkommendes krop - et forfærdeligt chok. Nogle katte kommer sig efter
sigende aldrig over det, men vil for altid tro at "imposter"-katten
har stjålet deres ven fra dem (eller hvad de nu tror).

Jeg var så heldig at problemerne kun stod på en enkelt dag, men jeg
var nødt til at behandle de to katte som om det var to fremmede katte
der skulle føres sammen, altså give dem hinandens sovetæppe, hver sin
bakke (hvor jeg flyttede det "brugte" sand til den anden bakke, så den
lugtede lidt fremmed), og ellers lukkede døre og net så de kunne lugte
og se hinanden, men ikke røre og slås.

Noget kunne tyde på at de også opfører sig som to "fremmede" katte,
der er ved at vænne sig til hinanden - og husk at jeres opførsel også
betyder meget. Hvis I behandler kattene som om der er noget galt med
"den anden", så vil de også tro det - så husk f.eks. at kæle med dem
skiftevis - og leg med dem med det samme legetøj, håndfodr dem begge
på skift, etc.
Bare råd og ideer - jeg var så heldig at mine genkendte hinanden næste
dag, og så var der fællesvask :)

Held og lykke!

/Peter

Fra : Jesper

Dato : 31-07-10 10:30

Hej Yvonne.
Tak for hvad du deler med os herinde i gruppen. Et godt forum til at
dele bekymringer, styrke, håb og ikke mindst erfaring.

Godt at høre at det går fremad
Lad os håbe at de snart begynder at føle sig trygge og finder ud af
deres "markedsandele", for det er vel både et spørgsmål om territorier
og et spørgsmål om at (gen)kende hinanden.
Godt du har en mor, der kan overtage i ferien.
Held og lykke og rigtig god ferie (husk solcremen )

Med venlig hilsen
Jesper
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Yvonne Müller Christ~

Dato : 02-08-10 10:50

> [...]
> og et spørgsmål om at (gen)kende hinanden.
> Godt du har en mor, der kan overtage i ferien.
> Held og lykke og rigtig god ferie (husk solcremen )

Hej igen allesammen,
Napoleon og lord Nelson kan nu være i samme stue i lidt længere tid, men
begge misser virker meget nervøse. Napoleon skiftevis klager sig, lokker
og angriber og bider sågar også Lord Nelson. Jeg har måttet "redde"
Nelson flere gange, og når jeg tager ham op er han som en meget hård
lille klump med alle muskler trukket. Han forsvarer sig kun med hvæs og
knurren, angriber ikke men er til gengæld ikke til at rokke fra "sit
sted". Det kan Napoleon ikke finde ud af, han opfatter det som modstand.
Nu er der så også kommet dét til, at Napoleon er blevet urenlig. Vi skal
snart på ferie og er ved at pakke kufferter - de står fremme i stuen, og
den ene kuffert er der blevet tisset og strintet på, den STINKER. Det er
klart, at ukendte ting skal markeres som territorium, men jeg tror også,
at Napoleon har svært ved at finde sin rolle i familien igen. Jeg synes,
at det er MEGET synd for begge vore misser, min mand er sur og vil ikke
have alle møbler og ting overtisset.
Vi har kattebakker alle steder, og dén i stuen var blevet flyttet, så
den er blevet flyttet tilbage igen...
I nat fik vi ikke byttet misserne om i stuerne, for Napoleon havde gemt
sig under sengen...
Vi havde tænkt os nu efter 3 uger at trappe ned på Royal Canin CALM,
Feliway, Serene-UM og Zylkene, men vi fortsætter lidt endnu... og så
blive de sikkert glade for 2 potter kattegræs i eftermiddag... det kan
de i hvert fald enes om smager godt...

- den der ikke ka' li' katte, var sikkert mus i sit tidligere liv...