Hvordan gør man?
Fra : Ukendt

Dato : 25-07-10 12:27

Hej
Vi har en hanhund på 15 mdr. med stamtavle osv. Jeg er blevet kontaktet
af en anden hundeejer med en tæve på 2 år samme race ligeledes med
stamtavle. Han vil godt avle og spurgte om vi var interesseret næste
gang hun kommer i løbetid. Er der ting jeg skal være opmærksom på ifm.
med en evt. parring og hvordan afregner man?

MVH
Ole

Fra : battlefields

Dato : 25-07-10 12:44

<ab abcd> skrev i en meddelelse
> [...]
> i løbetid. Er der ting jeg skal være opmærksom på ifm. med en evt. parring

Hej Ole
Det kommer lidt an på hvilken stamtavle og hvilken race, der er tale om. Her
kan du f.eks. se de forskellige avlsrestriktioner hos DKK:
http://www.dansk-kennel-klub.dk/640
Det normale er at man laver en kontrakt inden parringen, så man ikke senere
er i tvivl om hvad aftalerne er. Her er et eksempel på en sådan kontrakt
hos DKK:
http://dansk-kennel-klub.cms123.com/files/pdf/Parringsaftale.PDF

Hilsen Vibeke

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-10 17:13

On 2010-07-25 13:43:42 +0200, "battlefields"
<battlefield@mail1.stofanet.dk> said:

> [...]
> er i tvivl om hvad aftalerne er. Her er et eksempel på en sådan kontrakt

Tak skal du ha Vibeke. Det er "labber" vi snakker om. Vores har
stamtavle via DKK. Men jeg ka godt se at der mange ting man lige skal
ha styr på.
MVH
Ole

Fra : battlefields

Dato : 25-07-10 17:31

> Tak skal du ha Vibeke. Det er "labber" vi snakker om. Vores har stamtavle
> via DKK. Men jeg ka godt se at der mange ting man lige skal ha styr på.
> MVH
> Ole

Hej Ole
Ja, der er ret mange restriktioner for labber. Men da de fleste er
sundhedsmæssige synes jeg det er OK. Ingen grund til at sætte usunde hvalpe
i verden, dem er der nok af.
Du kan evt. kontakte Dansk Retriever Klub, eller raceledelsen for Labrador:
http://www.labrador-retriever.dk/
de kan helst sikkert hjælpe dig med flere oplysninger.
Hilsen Vibeke, der har 3 labber

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-07-10 11:21

> [...]
> i løbetid. Er der ting jeg skal være opmærksom på ifm. med en evt. parring

Jeg går dermed ud fra at begge hunde har været udstillet, og opnået
tilstrækkeligt god bedømmelse til at kunne avlskåres, eller avlsgodkendes,
hvad det nu hedder indenfor Labber... For det er da den første betingelse
for at hvalpene kan stambogsføres.... Hvilket jeg går ud fra, var planen de
skulle. Hvis ikke, skal i da til at skynde jer, hvis det skal være i næste
løbetid ...

M.V.H....Benny..

Fra : battlefields

Dato : 26-07-10 12:41

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at hvalpene kan stambogsføres.... Hvilket jeg går ud fra, var planen
> de skulle. Hvis ikke, skal i da til at skynde jer, hvis det skal være i

Hej Benny

Som du kan se af linket til DKKs avlsrestriktioner for Labrador, som jeg
sendte tidligere i denne tråd, er der ikke noget krav til eksteriøret på en
Lab. Men derimod mange restriktioner på sundheden. Hvilket i mine øjne også
er vigtigere end udseendet. Jeg synes faktisk også at brugsegenskaberne er
vigtigere end udseendet for en jagthund, især nu, hvor der er blevet så stor
forskel på udstillingstypen og brygstypen. Men i alle tilfælde er sundheden
den vigtigste. Men diise krav tager da også tid at få i orden, så du har ret
i at Ole skal til at skynde sig

Hilsen Vibeke, der har opdrættet flere kuld Labbere under DKK.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-07-10 18:03

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tid at få i orden, så du har ret i at Ole skal til at skynde sig
>
> Hilsen Vibeke, der har opdrættet flere kuld Labbere under DKK.

Okay, jeg troede det med avlskåringen var noget DKK havde sat,
og derfor ikke racebestemt.... Derfor vel også de lidt slappe krav
på området, jeg mener det kun var påkrævet med en 2'nden præmie.

M.V.H....Benny..

Fra : battlefields

Dato : 26-07-10 18:13

> [...]
> og derfor ikke racebestemt.... Derfor vel også de lidt slappe krav
> på området, jeg mener det kun var påkrævet med en 2'nden præmie.

Hej Benny
Nej, det er forskelligt fra race til race, så det er klogt at sætte sig ind
i sin races krav inden man påtænker at parre dem.
Jeg mener at det for Retrievernes vedkommende er raceledelsen fra Dansk
Retriever Klub, der har bestemt kravene.
Hilsen Vibeke