dele netværksprinter i kælder - switch ell~
Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 25-07-10 06:22

Hej
har spekuleret og ledt her i gruppen, men ikke fundet den rigtige
løsning.. Alt er i kabel, og skal fortsætte det...

har følgende opstilling:

=> kabler til 2 andre pc i "kontoret"
internet => router <
=>kabel til kælder => kælder-pc =>USB
til netværksprinter

Netværksprinteren står i kælderen, og virker fint sammen med kælder-
pc'en og USB kabel mellem kælder-pc og printer.
Kan tilgå netværksprinteren fra "kontoret", og når kælder-pc er
tændt... (via hjemme-netværk)
Ønsker dog at kunne slukke kælder-pc, og stadigt tilgå netværks-
printer..
Netværksprinteren vil "altid" stå tændt.. (tændt i "kontortiden")

Netværksprinter har mulighed for net-kabel, da den også kan virke som
fax og mange andre ting. (printeren har tidligere stået på min
arbejdsplads, men den røg ud til fordel for en nyere.. og dengang var
den tilsluttet med et netkabel..)

tror en switch ville ku gøre det... men er ikke sikker... der bliver
kun udskrevet fra 1 pc ad gangen.. altså ikke fra pc'erne på
"kontoret", hvis kælder-pc er tændt
hvis switch så samme "adr" til både PC og printer ?
kælder-pc skal kunne komme på nettet, og "ses" af "kontor" pc'erne når
den er tændt...

Skal jeg så sætte en switch eller en router(2) på kablet i kælderen
fra router(1) i (lan - lan) eller lan(1) - wan(2), og så slukke for
DHCP på router 2 for at pc'errne på "kontoret" og den i kælderen kan
"se" kælder-printeren ?
det er ikke muligt at trække et ekstra kabel, og heller ikke mulighed
for flere netkort i kælder-pc-en...

altså noget i den henretning ?

=> kabler til 2 andre pc
internet => router(1)
=>kabel til kælder => (NY BOX i
kælderen) =>printer

=> kælderpc
NY BOX er så enten en switch eller en router(2)...
Hvad er bedst ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-07-10 13:46

On Sun, 25 Jul 2010 05:22:09 -0700 (PDT), OZ1HYI Willy
<oz1hyi@gmail.com> wrote:

>=> kælderpc
>NY BOX er så enten en switch eller en router(2)...
Switch.

Printeren skal så have sin egen (og gerne faste) IP adresse, dette
kan så gøres via DHCP eller direkte på enheden.

Start med at finde ud af hvordan du får nulstillet/resat alt
netværksopsætning i printerens netværks del.

/Hans

Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 27-07-10 01:10

On 25 Jul., 14:45, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
> Start med at finde ud af hvordan du får nulstillet/resat alt
> netværksopsætning i printerens netværks del.

Tak for info.. har leget med netværksopsætningen i printeren - for at
slette tidligere fax-numre og sårn... har osse brugermanual og anden
dokumentation, så det skal nok gå. Må lige få fat i en switch..
MVH Willy