Kattelem og fremmed kat
Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-07-10 06:48

Efter 1½ år uden problemer, er der en fremmed kat der er begyndt at gå
ind ad kattelemmen i kælderen, og op på 1. sal og spise vores kats mad.

Jeg ved man kan få kattelemme der skal aktiveres af en magnet i
halsbåndet, men virker det? Findes der noget bedre?

Egentlig er jeg mest tilhænger af at "lære" den her fremmede kat at holde
sig væk. Jeg overvejer en mårfælde fra Harald-Nyborg, og så måske noget
med en vandpistol eller noget.... Er der andet jeg kan gøre for at den
ikke fremover har lyst til at gå ind?

--
Thomas Jensen

Fra : Allan G

Dato : 23-07-10 15:55

"Thomas Jensen" <lianergoist@tj-software.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig væk. Jeg overvejer en mårfælde fra Harald-Nyborg, og så måske noget
> med en vandpistol eller noget.... Er der andet jeg kan gøre for at den

Hej Thomas

Lad os starte her.
Sålænge din kat kan gå ud i det offentlige rum kan andre katte gå ind i dit.

Magnetlåsen virker vist, men lur mig om de ikke samler diverse ølkapsler og
andet småtmetal op
Det ved jeg intet om men, det kan jeg forestille mig.

Der findes også kattelemme der læser en RFID Chip som man idag indopererer i
kattene. Ja nogle steder.

Så det var måske det du skulle lede efter.

Mvh Allan

Fra : Jan Nielsen

Dato : 25-07-10 18:53

Den 23-07-2010 07:47, Thomas Jensen skrev:
> Jeg ved man kan få kattelemme der skal aktiveres af en magnet i
> halsbåndet, men virker det? Findes der noget bedre?
Vi har brugt en i ca. 2 år, halsbånd ryger af (som de skal hvis de
sætter fast i et træ eller lign) og enkelte ting bliver samlet op, men
ikke noget større problem.

Efter 2år blev låse mekanismen slidt så meget at større katte kunne
bryde ind med nok kraft.

Nu er den skiftet ud for en PFID (pet porte) version, og når kattene
lige har vendt sig til den, fungere den fint.

Det virker også til kattene er mindre stressede, nu hvor de ved at andre
ikke kommer ind, uanset hvor længe de slår på lågen :)

Rfid lemmen kører på fast strøm tilslutning, men har også batteri
backup, ulempen ved batteri er at den først læser chippen når lågen har
været berørt, hvor den med fast strøm scanner efter katten konstant og
derfor fjerner låsen inden katten rører lågen.

Og med rfid er der ikke noget de kan smide væk, som med magnet låsen
hvor de så ikke kan komme ind...

For os 2-benede er der lidt mere støj fra lemmen, da låse mekanismen er
ganske holdbar (vist 18kg den kan modstå), så hver gang de går ind og ud
kan man høre låsen.
Der er også et lille bip, men det kan man slå fra.