Tab af båndbredde på Stofanet
Fra : Alexandar

Dato : 22-07-10 21:21

Hej.

Jeg har et lille problem, som jeg håber en kan hjælpe med at løse. Jeg
har Stofanet bredbånd 50 mbit. Denne hastighed får jeg også ved at koble
min ene pc direkte på kabelmodemet. Men da jeg har flere computere i et
lokalnetværk, så har jeg sat en Dlink DI-825 Quadband wireless router
op. Selvom min ene pc nu er koblet på denne, så ligger hastigheden nu
kun på ca 23-25 mbit.

Hvad er det der gør at min router halverer min båndbredde og hvad kan
jeg gøre for at få den maximale båndbredde tilbage via routeren?

Mvh
Alexandar

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-07-10 06:30

> Hvad er det der gør at min router halverer min båndbredde og hvad kan
> jeg gøre for at få den maximale båndbredde tilbage via routeren?

At routeren er en flaskehalse. Oftest er det fordi cpuen i routeren er
"lille" og/eller du har en funktionalitet kørende i routeren der gør, at
data skal "behandles" af routerens cpu. F.eks. en firewall.

Snakker vi 50Mbit/s ved 1 connection, eller ved flere hundrede
connections (torrent like)?

Prøv at skrue ned for mængden af services i din router. Slå FW fra,
wireless fra, osv. Som test til du evt. finder problemet.

Thomas

Fra : Alexandar

Dato : 23-07-10 14:38

Jeg er klar over at båndbredden bliver delt mellem de computere, som
måtte være på mit netværk. Jeg er dog bare uforstående over for, at når
kun een pc er tændt og på, så ligger hastigheden langt under det
forventede. Routeren burde kunne håndtere den ønskede hastighed, jeg er
bare totalt pi***d over at jeg ikke kan spore den ting i routeren, som
har indflydelse på min båndbredde.

FW er slået fra... uden effekt på båndbredden

Fra : René Skjoldmose

Dato : 23-07-10 14:50

On 23-07-2010 15:37, Alexandar wrote:
> forventede. Routeren burde kunne håndtere den ønskede hastighed, jeg er
> bare totalt pi***d over at jeg ikke kan spore den ting i routeren, som
> har indflydelse på min båndbredde.

Den ene PC du tester med - hvordan er den forbundet til din D-Link DIR-825?
Wired eller WireLess?

Mvh. René

Fra : Alexandar

Dato : 23-07-10 16:06

On 23-07-2010 15:50, René Skjoldmose wrote:

RS> Den ene PC du tester med - hvordan er den forbundet til din D-Link
DIR-825?
RS> Wired eller WireLess?

Den er koblet på routeren med et rj45 kabel.

Fra : Arne Keller

Dato : 23-07-10 15:21

On 2010-07-22 22:20, Alexandar wrote:
> [...]
> kun på ca 23-25 mbit.
>
> Hvad er det der gør at min router halverer min båndbredde og hvad kan

Jeg tror ikke at din router kan flytte 50 Mbps trafik.

> jeg gøre for at få den maximale båndbredde tilbage via routeren?

Køb en router som har den fornødne kraft til opgaven, det betyder
sikkert en pro router som Cisco i en fornuftig klasse.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Brian Kals

Dato : 23-07-10 15:32

Den 23-07-2010 16:21, Arne Keller skrev:

> Køb en router som har den fornødne kraft til opgaven, det betyder
> sikkert en pro router som Cisco i en fornuftig klasse.

Mindre kan nu også gøre det.

Jeg har testet en Netgear WNR3500.

~92mbit simplex og 144mbit dulex wan<>lan

Mvh
Brian.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-07-10 16:41

On 2010-07-23, Alexandar <robert@GIRAFlackovic.dk> wrote:

> DIR-825?
>
> Den er koblet på routeren med et rj45 kabel.

Prøv de 2 ting ham her snakker om

http://forums.dlink.com/index.php?topic=13980.0

Thomas

Fra : Alexandar

Dato : 23-07-10 18:38

On 23-07-2010 17:41, Thomas S. Iversen wrote:

> Prøv de 2 ting ham her snakker om
>
> http://forums.dlink.com/index.php?topic=13980.0
>
> Thomas
Det er hermed gjort. Har sat min WAN port speed til 100mbit. Den var som
standard sat til auto 10/100/1000. Efter ændringen så viser en
hastighedstest nu 48 mbit. Så det hjalp.

Thomas, tusind tak for linket. Det var sgu det der skulle til. God
weekend til alle.

//Alexandar