Hvilke er de tre bedste film du har set?
Fra : Michel

Dato : 22-07-10 07:20

Hej,

Jeg kunne trods vejret godt bruge lidt inspiration til nogle gode fim. Her
er mine bud - og der er muligvis nogle spoilers, hvis du ikke har set dem.
Så skynd dig at lukke denne mail! Filmene er i totalt upriorieteret
rækkefølge.

Dolores Claiborne (1995)
Katie Bates er i denne film endnu bedre end i Misery, hvis man spørger mig.
Det er ikke en hyggelig film, men slutningen med solformørklsen er suveræn.
Og scenen hvor hendes fordrukne mand stort set smadrer hendes ryg (jeg gyser
stadig ved den), men hvor hun hævner sig ved at smadre en skål i hovedet på
ham er formidabel. Jeg vil ikke afsløre mere.

Ringen (Japan 1998)
Hvis du ser et forbandet videobånd, så dør du syv dage efter. Det burde ikke
holde, men det gør det. Jeg har sjældent fået så godt et gys. Og jeg kan
også anbefale Ring 2 og Ring 0. Glem alt om den amerikanske version.

Poltergeist (1982)
Den har uhygge, men også humor. Spielberg når han er bedst.

Mvh
Michel

Fra : Zeki

Dato : 22-07-10 08:20

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg kunne trods vejret godt bruge lidt inspiration til nogle gode fim.

Min tre bedste?

Der var Engang i Amerika (dir cut)
http://www.imdb.com/title/tt0087843/
Braveheart
http://www.imdb.com/title/tt0112573/
Sharkwater
http://www.imdb.com/title/tt0856008/

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-07-10 09:01

Zeki wrote:
> "Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Havde du sagt fx de 20 eller 50 bedste, havde det måske været lidt lettere,
men tre? Hvordan vælger man ud? Er "De syv samurajer" bedre end "Arsenik og
gamle kniplinger"? Er "Hemmeligheder og løgne" bedre end "Olsenbanden i
Jylland"? Er "Terminator 2" bedre end "All that Jazz"?

Nå, så fik jeg alligevel nævnt nogle af mine yndlingsfilm. Du får lige et
par stykker til i flæng: "North by North West." "Den gamle mølle på Mols".
"Der var engang en krig." "Det rabler for Rabbi Jacob." "Amarcord."
"Forrest Gump". "En vild pjækkedag." "Rødt chok." "Forår for Hitler". - men
du får mig ikke til at nummerere dem

Per V-
--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-07-10 14:10

Per Vadmand skrev:

[Mine tre bedste?]

> [...]
> rabler for Rabbi Jacob." "Amarcord." "Forrest Gump". "En vild
> pjækkedag." "Rødt chok." "Forår for Hitler". - men du får mig

Det kommer lidt bag på mig at du har flere komedier og
actionfilm med. Skulle jeg have en Hitchcock-film med,
ville jeg nok vælge "En kvinde skygges" (Vertigo) (1958).

Nå, men mine 2 bedste kan jeg bare gentage fra en
tråd i april:

1. Akira Kurosawa . . De syv samuraier (1954)
2. Akira Kurosawa . . Rødskæg (Akahige) (1965)

Nummer 3 er jeg ikke helt sikker på - måske en af disse:

Joseph Losey . . Sendebudet (The Go-between) (1970)
Luchino Visconti . . Døden i Venedig (1971)
Stanley Kubrick . . 2001 (1968)
Alan J. Pakula . . Sophies valg (1982)

--
Herluf :·)

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-07-10 15:13

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Det kommer lidt bag på mig at du har flere komedier og
> actionfilm med. Skulle jeg have en Hitchcock-film med,
> ville jeg nok vælge "En kvinde skygges" (Vertigo) (1958).

Jeg ved ikke - jeg har det lidt svært med James Stewart. Han er med i mange
rigtigt gode film, men har en voldsomt irriterende diktion og en tendens til
råbende overspil. I modsætning til Cary Grant, der altid underspiller. For
øvrigt er min yndlings-hitchcockfilm "Charade" slet ikke af Hitchcock, men
af Stanley Donen!

Mht action-film er "De syv samurajer" vel den eneste på min liste ud over
"Terminator 2". Men det er jo et definitionsspørgsmål.

Jeg sætter stor pris på både komedier og actionfilm går i det hele taget
ikke efter bestemte genrer - selv såkaædte tøsefilm som "4 bryllupper og en
begravelse" kan jeg nyde - jeg kunne også have nævnt "Mød mig på
Cassiopeia," "The last Boy Scout," "Polterabend for viderekomne",
"Casablanca", "Amadeus", "The last waltz", "Goodbye Lenin", "Indiana Jones
3", "Pinocchio", "Shrek", "The big Lebowsky", "The fabulous Baker Boys", nå,
nu må jeg hellere holde op. Det eneste, jeg konsekvent vælger fra, er
faktisk udpenslet Tarantino-vold, gangsterforherligelse a la "Godfather" og
Danielle Steel-familieporno.

Per V

Fra : Jesper

Dato : 23-07-10 15:55

Per Vadmand <perve@pervadmand.dk> wrote:

> Det eneste, jeg konsekvent vælger fra, er
> faktisk udpenslet Tarantino-vold, gangsterforherligelse a la "Godfather"
> og Danielle Steel-familieporno.
>
> Per V

Danielle Steel familieporno? Jeg har da ikke set nogen hardcore scener i
en DS film...endnu!
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-07-10 23:32

Jesper wrote:

> Danielle Steel familieporno? Jeg har da ikke set nogen hardcore
> scener i en DS film...endnu!

Jeg burde måske have skrevet følelsesporno, der i mine øjne er langt mere
vammel end "rigtig" porno.

Per V

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-07-10 18:44

Per Vadmand skrev bl.a.:

> Jeg sætter stor pris på både komedier og actionfilm går i det hele
> taget ikke efter bestemte genrer -

Men hvad de klassiske musicals, Per?

--
Jørgen Grandt

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-07-10 23:33

Jørgen Grandt wrote:

> Men hvad de klassiske musicals, Per?

Stort set ikke min kop te - gør dog en undtagelse med Fred astaire. "Top
Hat" ville også være på min liste.

Per V

Fra : Kim2000

Dato : 24-07-10 07:14

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen

> Men hvad de klassiske musicals, Per?

Grase er suveræn, men ellers kan jeg ikke komme i tanke om nogle der er værd
at skrive hjem om

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-07-10 12:58

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> "Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen

> Grase er suveræn, men ellers kan jeg ikke komme i tanke om nogle der er
> værd at skrive hjem om

Jo da. "The Sound Of Music" er da én af de største klassikere i den genre.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-07-10 14:24

Tove Krieger skrev:

> Jo da. "The Sound Of Music" er da én af de største klassikere i den
> genre.

Den (og South Pacific) er lidt for sukkesød til mig. Derimod holder også
jeg af Grease og Top Hat såvel som af Hair, Oklahoma!, Syv brude til syv
brødre, Fame (originalen) og Easter Parade m.fl. West Side Story og
Singin' in the Rain kan jeg næsten ikke se for tit!

Og så er der selvfølgelig alle de andre genrer ...

--
Jørgen Grandt

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-07-10 22:26

Per Vadmand skrev bl.a.:

> ... Cary Grant, der
> altid underspiller. For øvrigt er min yndlings-hitchcockfilm
> "Charade" slet ikke af Hitchcock, men af Stanley Donen!

For nylig viste DR1 'Charade', og her til aften genså jeg den. Den er da
stadig /meget-sød/ og hyggelig, plottet er okay og dialogen superb. Men
havde jeg husket, at Cary Grant på sine ældre dage blev endnu mere og
mere fimset, fjantet og småfeminin i sine attituder og mimik, havde jeg
ikke båndet filmen - som nu er slettet.

--
Jørgen Grandt

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-07-10 22:35

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> endnu mere og mere fimset, fjantet og småfeminin i sine attituder og
> mimik, havde jeg ikke båndet filmen - som nu er slettet.

Min yndlingspassage i den film: Audrey Hepburn til Cary Grant: "Do yuo know
wha's wrong with you? .... Absolutely nothing!!!"

Per V

Fra : Kim2000

Dato : 22-07-10 09:23

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kan også anbefale Ring 2 og Ring 0. Glem alt om den amerikanske version.

I den amerikanske version ser man faktisk aldrig filmen i sin helhed, ingen
grund til at friste skæben
Japanske gyserfilm er sgu for slemme for mig, det er sådan at jeg slet ikke
har lyst til at se dem færdige.

> Poltergeist (1982)
> Den har uhygge, men også humor. Spielberg når han er bedst.

I vilkårlig rækkefølge:

In the mouth of madness
Primært fordi det nok er den sidste gyser, hvor jeg blev rigtig skræmt. En
forfærdelig film, hvor man er nødt til at tænde lyset

Avatar 3D
Fordi det var en far-datter aften

Titanic
Fordi det min første date med min kone

Fra : Mark Jensen

Dato : 05-08-10 15:12

On Thu, 22 Jul 2010 10:23:10 +0200, "Kim2000" <Kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>grund til at friste skæben
>Japanske gyserfilm er sgu for slemme for mig, det er sådan at jeg slet ikke

Jeg kan godt lide man selvom man er blevet voksen stadig kan opleve
gys der er så stærkt at det kniber at holde ud. Før the Ring(jap)
havde jeg ikke rigtig oplevet det siden jeg var barn.

Men hvor jeg troede der lå et stort marked for mig i Asien, så er jeg
vendt skuffet tilbage - Det er oftest alt for mærkeligt. Jeg fik
anbefalet en der hed "The tale of 2 sisters" eller lignende, og aldrig
har jeg set en film jeg fattede mindre af.

Og så har jeg det også lidt svært med asiatiske sprog - på en eller
anden måde forstyrrer det meget de her sprog som er helt anderledes i
betoning end vestlige sprog - jeg ser dog meget gerne spanske film
eks.
Overvej iøvrigt at se "[rec]" hvis du vil have et godt spansk gys.

>In the mouth of madness
>Primært fordi det nok er den sidste gyser, hvor jeg blev rigtig skræmt. En
>forfærdelig film, hvor man er nødt til at tænde lyset

Hmm - den frister lidt nu jeg ikke har set den. Jeg er bare så
skeptisk for de der sædvanlige amerikanske gyserinstruktører - også
Wes Craven synes jeg laver noget forfærdeligt møg, og The Thing(var
det ikke Carpenter) rørte ikke mig.

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-07-10 13:00

> [...]
> (jeg gyser stadig ved den), men hvor hun hævner sig ved at smadre en skål
> i hovedet på ham er formidabel. Jeg vil ikke afsløre mere.

Den bliver sendt tirsdag aften kl. 21.00 på TV3 Puls. Jeg ville gerne have
set den, men vi har desværre Canal Digital, så det er udelukket. Katie Bates
er ellers en dejlig skuespillerinde.

Fra : Mark Jensen

Dato : 05-08-10 15:13

On Thu, 22 Jul 2010 13:59:45 +0200, "Tove Krieger"
<missminimiv@dk.invalid> wrote:

> [...]
>set den, men vi har desværre Canal Digital, så det er udelukket. Katie Bates

Du må altså heller aldrig se film på viasat kanalerne - det er synd og
skam for filmene - både at blive brudt op hver 10 minut af reklamer,
men også fordi de ofte er beskåret i forhold til engelsk censur.

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-08-10 15:33

"Mark Jensen" <jjk@it.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> skam for filmene - både at blive brudt op hver 10 minut af reklamer,
> men også fordi de ofte er beskåret i forhold til engelsk censur.

Det var jeg så nødt til da vi endnu havde Viasat, men du har ret i at det er
dræbende at en god film bliver hakket i småstykker på grund af reklamer.
Derfor optog jeg de fleste af filmene, og spolede let og elegant forbi
reklamerne.
Jeg optager stadig når kanal 5 sender "Fringe", for den kanal og 6'eren er
uudholdelige at se både film og serier på, hvis der skal afbrydes
ustandselig p.g.a. de irriterende reklamer.

Canal Digital's filmkanaler er ikke så lidt bedre end Viasat's, så jeg
fortryder ikke skiftet til CD.

Fra : Jesper

Dato : 22-07-10 15:19

Michel <nosp@mthanks.dk> wrote:

> [...]
>
> Poltergeist (1982)
> Den har uhygge, men også humor. Spielberg når han er bedst.

1. A Chinese Ghost Story (1987)
2. Lord of the Ring Trilogien (2002)
3. The Woman In the Window (1944)

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-07-10 15:41

> [...]
> er mine bud - og der er muligvis nogle spoilers, hvis du ikke har set dem.
> Så skynd dig at lukke denne mail! Filmene er i totalt upriorieteret

Det er godt nok svært at pille de bedste film ud af dem jeg i årenes løb har
set, men nogle enkelte har da gjort et stort indtryk på mig, bl.a.

Ringenes Herre trilogien
Vertical Limit
De syv Samuraier (Kurosawas)
Lost Horizons
Star Wars filmene
Ben Hur
og mange mange andre, der er mindst lige så gode som de nævnte.

Fra : Lars Lund

Dato : 23-07-10 15:20

Godfather I
Pulp Fiction
The Big Lebowsky

Fra : Rene Schnoor

Dato : 23-07-10 16:33

> [...]
> er mine bud - og der er muligvis nogle spoilers, hvis du ikke har set dem.
> Så skynd dig at lukke denne mail! Filmene er i totalt upriorieteret

Af en eller anden grund er jeg vild med "En ny dag truer" eller "Groundhog
Day" som originaltitelen er. Den kan ses igen og igen ;)

Det næste jeg tænker på er Star Wars episode IV, af nostalgiske grunde, men
også fordi den er suverænt lavet.

På tredjepladsen tænker jeg på "Monty Python og de skøre riddere". Jeg er
ellers ikke meget for pythons tv-serier, men med denne film har de ramt lige
min humor. Rigtig mange sjove scener og huskbare citater her. :)

Mvh René

Fra : Michael 'silver'

Dato : 23-07-10 18:31

1. Raiders of the lost ark.(jagten på den forsvunde skat)
2. Shawshank Redemtion (en verden udenfor)
3. The Negotiator med Samuel L Jackson og Kevin Spacey.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-07-10 21:28

> [...]
> er mine bud - og der er muligvis nogle spoilers, hvis du ikke har set dem.
> Så skynd dig at lukke denne mail! Filmene er i totalt upriorieteret

1: Min søsters børn (Den første fra 1966)

2: Olsen Banden i Jylland

3: Schindlers Liste

Hilsen Åge

Fra : MFN

Dato : 24-07-10 07:18

Uhyggelig svært, men ...

The Gladiator
Braveheart
The Last Of The Mohican

.... er alle film jeg kan se igen og igen.

/Michael

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-07-10 08:59

MFN wrote:
> Uhyggelig svært, men ...
>
> The Gladiator
> Braveheart
> The Last Of The Mohican
>
> ... er alle film jeg kan se igen og igen.

Sjovt - præcis tre af de film, jeg aldrig ville drømme om at se igen

Per V

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-07-10 11:46

Michel wrote:
Baseret på sjoveste biografture og dermed fede oplevelser;
The General (Fordi den simpelthen bare er så sjov)
Matando Cabos (Mexico møder Pulp Fiction)

... og en jeg ikke har set i biffen, den lange miniserieudgave af Das
Boot.

// Hans

Fra : Mark Jensen

Dato : 05-08-10 15:04

On Thu, 22 Jul 2010 08:20:20 +0200, "Michel" <nosp@mthanks.dk> wrote:

> [...]
>
>Poltergeist (1982)
>Den har uhygge, men også humor. Spielberg når han er bedst.

The Ring - japansk udgave - jeg er helt enig i at det er klasse. Jeg
ved ikke om det er noget der når topniveau, men i gysergenren skal man
vurdere på om man blev skræmt - og det blev jeg der. I en grad jeg nok
aldrig kommer til det igen - godt jeg så den japanske før den
forfærdelige amerikanske. Jeg har aldrig set 2eren eller 0eren på
japansk - jeg tvivler på de holder.

Jeg vil nævne en top 5 i prioriteret rækkefølge

Pans Labyrint
Jeg har aldrig set en smukkere historie fortalt mere smukt. Den
fungerer på så mange niveauer.

The Mashinist (Med bl. Chr. Bale)
Jeg elsker den film. Jeg synes det er en meget intelligent film, som
jeg kan se flere gange og få noget nyt ud af den hver gang

Apocalypse Now

Platoon

Jeg elsker ovenstående 2 vietnamfilm fordi de i al deres gru giver så
meget stof til eftertanke om krig.

12 Monkeys
Jeg har altid haft en særlig begejstring for tidsparadokser, og den
her stået rigtig stærkt. Men den er nok ikke helt så stærk her i 2010
som da jeg som ung så den første gang.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-10 01:49

On 22 Jul., 08:20, "Michel" <n...@mthanks.dk> wrote:
> [...]
> er mine bud - og der er muligvis nogle spoilers, hvis du ikke har set dem..
> Så skynd dig at lukke denne mail! Filmene er i totalt upriorieteret

The Silence of the Lambs (1991) 5 Oscars:
Best Actor in a Leading Role - Anthony Hopkins
Best Actress in a Leading Role - Jodie Foster
Best Director - Jonathan Demme
Best Picture
Best Writing

The Lord of the Rings Triology - 4 Oscars:
Best Cinematography
Best Effects, Visual Effects
Best Makeup
Best Music, Original Score

Unforgiven (1992) - 4 Oscars:
Best Actor in a Supporting Role - Gene Hackman
Best Director - Clint Eastwood
Best Film Editing
Best Picture

--
Christian

Fra : ML-78

Dato : 07-08-10 18:55

Michel skrev:

> [...]
> er mine bud - og der er muligvis nogle spoilers, hvis du ikke har set dem.
> Så skynd dig at lukke denne mail! Filmene er i totalt upriorieteret

Tre styk? Den var godt nok svær. Jeg vil umiddelbart sige disse tre:

1) Deliverance
2) Onibaba
3) Der letzte Mann

Den første er et rimeligt sikkert valg, nummer 2 og 3 kan udskiftes alt
efter humør og hukommelse. Andre bud kunne være "Psycho" (1960), "Das Boot"
eller "Don't Look Now".

ML-78