slæbelyd/fornemmelse i frigear på CBR600F3
Fra : JS

Dato : 21-07-10 08:16

Hej gruppe,

Jeg har opdaget at der er en ændring i lyden og vibrationerne i cyklen
hvis jeg i frigear hhv. trækker og slipper koblingen. Når koblingen er
sluppet, er der en klar slæbende lyd der forsvinder hvis jeg trækker
koblingen - da høres blot tomgangen..

Hvad kan det skyldes? Er det noget jeg bør være bekymret over/få
kigget på?

Tak!

JS

Fra : Ihjelkeld

Dato : 21-07-10 15:36

Måske er du på vej til en tørkobling
Fjedrene i din kobling er måske blevet lidt slappe med alderen, eller der
mangler olie.
Keld

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-07-10 19:29

> [...]
> koblingen - da høres blot tomgangen..
> Hvad kan det skyldes? Er det noget jeg bør være bekymret over/få

Min CBF600 fra 2006 gør præcist det samme, og det er jo næsten den samme
motor. Jeg lægger dog kun mærke til det hvis jeg lytter til den uden
hjelm på.

Jeg kan så også afsløre at min tidligere Yamaha FZ6 også havde en
tydelig skramle-lyd hvis man slap koblingen i frigear, og den havde jeg
fra ny.. Med koblingen trukket trækker man jo ikke gearkassen rundt, og
når man så slipper den, så vil man høre støjen fra noget af gearet, så
det virker naturligt at der vil være lidt mere larm.

Så jeg tror ikke det er noget man skal bekymre sig om, medmindre det
bliver værre med tiden. Er det noget der har ændret sig siden du bringer op?

--
Mvh. Martin

Fra : Per

Dato : 21-07-10 19:42

JS wrote:
> [...]
> koblingen - da høres blot tomgangen..
>
> Hvad kan det skyldes? Er det noget jeg bør være bekymret over/få

Det er helt normalt at lyden ændres ved hhv. trukken og sluppen kobling.

Det er koblingspladernes vibreren, du kan høre, når den står med sluppet
kobling. Skal man lytte efter mislyde i en motor, bør man altid tage
koblingen for at eleminere rumlen harfra.

Du kan være ganske rolig - mine nuværende maskiner og alle mine gamle
gør/gjorde det samme. Jeg har også haft en CBR600F3 - og den gjorde også det
samme

Mvh. Per

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-07-10 19:51

On Wed, 21 Jul 2010 07:16:18 -0700 (PDT), JS <joe778899@gmail.com>
wrote:

Hej.

>Hvad kan det skyldes? Er det noget jeg bør være bekymret over/få
>kigget på?

Det er helt normalt.
Vær glad for at det ikke er en tørkobling - Så havde du fået
hjertestop

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : JS

Dato : 22-07-10 01:52

Hej gruppe,

Tak for svarene, alle! Jeg er mere rolig nu..

Martin -> Nej, det har ikke ændret sig i løbet af denne eller sidste
sæson. Men jeg erindrer ikke at have lagt mærke til det i 2008. Det
betyder selvfølgelig ikke at lyden ikke var der