Udskiftning af vindue
Fra : Hogo Blokk

Dato : 20-07-10 20:36

Hej gruppe,

Et vindue i min Adria 462 er gået i stykker efter en lidt skæv parkering.
Der kom et vejskilt i vejen.

Nu skal jeg have skiftet vinduet. Jeg har kikket lidt på det, men er usikker
på hvordan jeg får det af.

Kender nogen en opskrift på et sådan arbejde, så hører jeg gerne om det?

--
Hilsen Hugo

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-08-10 20:14

"Hogo Blokk" <hugob@live???fjernes???.dk> wrote in message
> [...]
> usikker
> på hvordan jeg får det af.
>
> Kender nogen en opskrift på et sådan arbejde, så hører jeg gerne om det?

Hej Hugo

Øv - parkering er ikke let alle steder med sådan en anhænger.

Men alle vinduer er stort set monteret næsten ens; forskellen ligger i om
vinduer kan åbnes eller ej.
Begge typer monteres lissom på en båd; du har en "vindueskarm" der bare er
en gummi-liste. Denne liste klemmer både fast om væg og vindue og sikres med
en liste, der presses ind i en rille på den udvendige side. Åh - glemte lige
at skrive at dette gælder faste vinduer

Men din Adria har vel et oplukkeligt vindue der, hvor du skal skifte ?
Så er det meget nemmere, da du slipper for at skifte "karmen". Selve ruden
hænger i en skinne over vindueskarmen.
Vinduet har en vulst foroven der blot er skubbet ind i skinne - faktisk
lissom dit fortelt. Skinnen er vistnok lukket at en aftagelig dims i hver
ende, så du ikke får flyttet på vinduet når du åbner og lukker det.
Hmm - kiggede lige lidt på nogle af mine billeder; vi havde en Adria Altea
fra 2005 - der var ruderne moteret lidt anderledes.
De sad stadig i en skinne udvendigt - men jeg kan ikke se på billederne om
de kunne skubbes ud af skinnen.
Årgangen af din vogn har vist en betydning - selvom princippet nok er det
samme.

Du må ud og prøve at skille det ad - det har jeg selv lært meget af i
årernes løb.
Og langt de fleste forsøg er gået ret godt

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Hogo Blokk

Dato : 05-08-10 18:10

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> --
> Jesper Hedegaard
>
> BMW F650ST når vejret spiller
> Suzuki Jimny når vejret spilder
Tak, din opskrift fungerede. Vognen er fra 2003 og vinduet lukker udad.

Så skal der købes et nyt vindue. Skulle være ret dyrt.

--
Hilsen Hugo

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 07-08-10 00:56

> [...]
> Tak, din opskrift fungerede. Vognen er fra 2003 og vinduet lukker udad.
>
> Så skal der købes et nyt vindue. Skulle være ret dyrt.

Jamen selvtak - måske du kan finde vinduet hos en hugger, selvom så ny en
vogn vel kun kommer der, hvis den er totalskadet.

Prøv at søg på campingferie.dk's forum - huggere er jævnligt oppe at vende
der.
Måske en af de få huggere, hvis navn du finder der, har et vindue liggende.