Barf af hvalp
Fra : Pwh

Dato : 12-07-10 11:11

Er der nogen tilbage her i gruppen der har erfaring med det :-?

Det er primært fodermængden jeg er lidt i tvivl om, det nærmeste
jeg er kunnet komme det er at hvalpe skal have 10% af deres kropsvægt om dagen.
Det synes jeg lyder voldsomt, det vil jo sige at Balder skal have over 1kg foder om dagen,
og inden jeg ser mig om 2 kg, tror slet ikke han kan æde så meget

/Jens (hvis Balder skal have 250gr kylligevinger til frokost)

Fra : Anelise

Dato : 12-07-10 11:17

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og inden jeg ser mig om 2 kg, tror slet ikke han kan æde så meget
>
> /Jens (hvis Balder skal have 250gr kylligevinger til frokost)

I flg. link står der noget om det.
Bemærk at vigtigheden af mange forskellige proteinkilder betones.
http://www.naturligthundefoder.dk/Hvalpe.html

mvh Anelise

Fra : Pwh

Dato : 12-07-10 14:31

Anelise, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
>>

> I flg. link står der noget om det.
> Bemærk at vigtigheden af mange forskellige proteinkilder betones.
> http://www.naturligthundefoder.dk/Hvalpe.html

Surfe med google kan jeg også
Så den side har jeg læst, er bange for at de i vid udstrækning skriver af
efter hinanden, derfor efterlyste jeg personlige erfaringer på det punkt.

/Jens

Fra : JB

Dato : 12-07-10 12:39

> [...]
> og inden jeg ser mig om 2 kg, tror slet ikke han kan æde så meget
>
> /Jens (hvis Balder skal have 250gr kylligevinger til frokost)
Du skal ikke give ham mere, end du synes er rimeligt. Det er vigtigt, at han
vokser langsomt og er slank for at forebygge HD og andre knoglelidelser.

10% er vejledende, store hunde skal procentvis ikke have så meget som små.

Jytte

Fra : Pwh

Dato : 12-07-10 14:39

JB, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal ikke give ham mere, end du synes er rimeligt. Det er vigtigt,
> at han vokser langsomt og er slank for at forebygge HD og andre
> knoglelidelser.

Også det jeg hælder mest til, han ryger self på vægten en gang om ugen.

> 10% er vejledende, store hunde skal procentvis ikke have så meget som
> små.

Jeg synes bare at 10% for Balder lyder helt abnormt, det er mængdemæssigt
allerede mere end Angel æder.
Så de 10% skal måske mere opfattes som vildledene end vejledene
Kan ikke forstille mig at en hvalp som Balder i naturen ville kunne skaffe
1-2kg foder dagligt.

Lige på det punkt er Billinghurst ret vag i sine vendinger,
men skriver som dig at det er yderst vigtigt at hunden ikke vokser for hurtigt.
På den anden siden skal den jo også have noget at vokse af, det er ikke let

/Jens

Fra : JB

Dato : 12-07-10 14:54

> [...]
> hurtigt.
> På den anden siden skal den jo også have noget at vokse af, det er ikke

Prøv at høre din opdrætter, hvor meget ca. Balder skal tage på om ugen. Så
vej ham hver uge på samme tidspunkt. Hvis han er pænt slank og tager det på,
han skal, er det i orden. Ellers må du justere på mængden.

For en schæferhvalp siger man ca 1 kg om ugen, men en rottweiler skal nok
tage mere på.

Når jeg har fodret en hvalp op, har jeg kigget på hunden og givet, hvad jeg
syntes var passende. Og de er da allesammen vokset pænt og harmonisk. Så
vidt jeg husker, fik schæferhundene, da de var hvalpe, ca 6 - 7 procent.

Men du har ret, de procenter er mere vildledende. En lille hund f.eks. en
voksen dværgpinscher kan nemt komme op på 5 % af sin kropsvægt uden at tage
på.

Jytte

Fra : Pwh

Dato : 12-07-10 16:01

JB, skrev:

> [...]
> mængden.
> For en schæferhvalp siger man ca 1 kg om ugen, men en rottweiler

Tror også det passer meget godt for en Rottehvalp, det mente Louise også.
Jeg har prøvet et surfe efter det, men ikke fundet noget jeg kunne bruge.
Tyson og Angel synes jeg at jeg havde probs med at holde på 1 kg/ugen,
de lå nærmere på +1.2kg/ugen.

> [...]
> hvad jeg syntes var passende. Og de er da allesammen vokset pænt og
> harmonisk. Så vidt jeg husker, fik schæferhundene, da de var hvalpe,

Voksne hunde har jeg ogå altid fodret efter aktuelt aktivitetsniveau den dag,
feks får Angel for tiden ikke ret meget at æde, hun gider heller ikke,
det meste af hendes dag går jo med at ligge og gispe i varmen og gå korte ture
og en smule leg i haven.
Ud fra det synes jeg også at Balder bør fodres, altså hvis han har haft en dovnedag får
han lidt mindre, og har det været en aktiv dag får han noget mere, synes jeg er mest rigtigt.

> Men du har ret, de procenter er mere vildledende. En lille hund
> f.eks. en voksen dværgpinscher kan nemt komme op på 5 % af sin
> kropsvægt uden at tage på.

Jeg er såmænd ikke bange for at Balder skal blive fed (endnu),
men han kan jo risikerer at vokse alt for hurtigt hvis han overfodres.
Tror ikke han ville kunne styrer det selv, idag fik han 2 store kyllingevinger
til frokost, de røg ned på 10 min, og så gik han og ledte efter flere (fik han ikke)

/Jens (som vil chekke om Olivers vil tage deres papmad retur)

Fra : Pwh

Dato : 13-07-10 09:05

Pwh, skrev:

> /Jens (som vil chekke om Olivers vil tage deres papmad retur)

Har lige talt med kundecenteret hos Olivers.
Der var intet bøvl eller nogen spørgsmål mht til at tage Balders hvalpefoder retur.
Jeg var så også flink overfor dem og tilbød at de bare kunne bytte
det til noget kattemad i stedet for, så mister de jo ingen penge

/Jens (som vist er den eneste barfer tilbage i gruppen)

Fra : JB

Dato : 13-07-10 12:26

> [...]
> det til noget kattemad i stedet for, så mister de jo ingen penge
>
> /Jens (som vist er den eneste barfer tilbage i gruppen)

Det har du nu ikke helt ret i, jeg fodrer da stadigvæk med råt kød og rå ben
og hjemmelavet mad, som jeg har gjort i mange år. Men jeg holder mig ikke
strengt til det man kalder BARF.

Bruger du stadigvæk El Kama?

Jytte

Fra : JB

Dato : 13-07-10 12:42

Hvad vejer Balder nu, og hvor gammel er han?

Jytte

Fra : Pwh

Dato : 13-07-10 16:09

JB, skrev:
> Hvad vejer Balder nu, og hvor gammel er han?

Han er 11½ uge og vejede ca 10 kg i torsdags,
det bliver fast vejedag om torsdagen.

Folk jeg møder siger han er vokset, kan jeg ikke selv se,
men jeg synes der er kommet mere gods i herren
Så jeg tror ikke han er blevet underernæret på Barf,
men det må torsdagens vejning afgører.

Jeg må sige at han fungerer utroligt godt på barf nu.
Til at starte med havde han vekslende lidt tynd og hård mave,
nu er det helt perfekt hvad der kommer ud i den anden ende
og han har ikke en eneste gang brækket sig selv om han er begyndt
at sluge kyllingevingerne før de er helt tygget i stykker.
Jeg kan stadig forbavses over hvad sådan en hundemave kan nedbryde

Må indrømme at jeg faktisk har det fint med at han tvang mig til at barfe ham alligvel,
jeg har det i bund og grund bedst med at vide hvad mine hunde æder.
Han bliver heller ikke fyldt med underlige godbidder, de tørrede kalluner jeg købte
i forvejen er han vildt begejstret for, dem og kødben er det eneste slik han får.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 15-07-10 09:00

JB, skrev:
> Hvad vejer Balder nu, og hvor gammel er han?

Har lige haft ham på vægten, han vejer ca 12kg og han fylder 12 uger i morgen.
Jeg vil mene det er meget passende, siger man ikke også med schæferhvalpe at
de må veje det samme i kg som de er i uger.
Han får vel ca ½kg foder dagligt, men ikke strengt afvejet, så jeg vil mene at den
mængde jeg har fundet frem til må værer passende og bare sættes langsomt op.

Han har en glubende appetit, specielt når det drejer sig om rå kylling.
El-kama med kød/kallun/fisk i gider han som regel ikke æde sig fordærvet i.

Nu har jeg bare fået et andet problem med Angel, hun er mere end misundelig
på hans rå kylling, hun får self ogå, men ikke 3 gange dagligt og hun sluger jo
sin kylling før han overhovedet er kommet igang.
Så hun har fået en fiks ide med at sultestrejke med sin El-kama og kun æde kyllingelår,
det skal hun bare ikke leve af, så der må jeg værer hård.
Hun har et par gange gået i seng uden aftensmad fordi hun ikke gad sin el-kama,
æder hun ikke den får hun ikke sit kyllingelår.
Jeg bliver jo nød til at fjerne hendes madskål ret hurtigt ellers æder han også hendes mad.
Det gør så heller ikke spor hvis hun smider 2-3 kg, så det laver jeg ikke teknik ud af.

Sjovt at se Balder her til morgen hvor han fik en gang kylling, da Angel bare ville gå
forbi ham knurrede han af hende
Mig knurrer han ikke af, jeg kan rode med hans mad som jeg lyster mens han æder
unden han siger en lyd, han har vist allerede accepteret mig som overhund

/Jens

Fra : JB

Dato : 15-07-10 09:14

> [...]
> mene at den
> mængde jeg har fundet frem til må værer passende og bare sættes langsomt

Det lyder fint med den vægt. Vores schæferhan vejede 10,7, da han var 12
uger. Men rottweileren er jo en tungere race. Dino vejede 33 kg, da han var
et år. Han er ikke vejet siden. Balder vil nok veje noget mere, når han er
et år.

> [...]
> også hendes mad.
> Det gør så heller ikke spor hvis hun smider 2-3 kg, så det laver jeg ikke

Det kan også være varmen, at Angel ikke gider sin mad. Sådan en hund har jeg
også, men kylling gider hun også godt.

> [...]
> æder
> unden han siger en lyd, han har vist allerede accepteret mig som overhund

Balder ved da godt, at det er dig, der kommer med maden, men han ved også,
at Angel kunne finde på at snuppe kyllingen, hvis hun komme til det.

Jytte, hvis hunde har ædt kyllingeskrog her til morgen

Fra : Pwh

Dato : 15-07-10 10:25

JB, skrev:
> [...]
> 12 uger. Men rottweileren er jo en tungere race. Dino vejede 33 kg,
> da han var et år. Han er ikke vejet siden. Balder vil nok veje noget

Jeg har desværre smidt de kalendre ud hvor jeg førte log på Tyson og Angel,
så hvad de vejede i den alder ved jeg ikke.
De voksede så også for hurtigt begge to, de nåede deres voksenvægt da de
var ca 9-10 mdr gamle, jeg vil prøve at holde Balder lidt mere tilbage.
Hvad Balder ender på bliver spændende, bare han ikke bliver tungere end mig

> Det kan også være varmen, at Angel ikke gider sin mad. Sådan en hund
> har jeg også, men kylling gider hun også godt.

Det kan self også værer, hendes aktivitetsniveau er jo også lavt for tiden
pgr Balder ikke kan gå langt endnu.
Så kan hun som sagt benytte lejlighede til at smide lidt af vinterflæsket

> Balder ved da godt, at det er dig, der kommer med maden, men han ved
> også, at Angel kunne finde på at snuppe kyllingen, hvis hun komme til
> det.

Det kunne hun sagtens finde på den tyvetøs

> Jytte, hvis hunde har ædt kyllingeskrog her til morgen

God og nærende kost, synd at flere ikke får øjnene op for det.

Ps.
Hvor gamle var dine schæfere før du begyndte at gå lidt længere ture med dem.

/Jens (som skal ned og købe lever til vufferne når regnen stopper)

Fra : JB

Dato : 15-07-10 11:13

> Ps.
> Hvor gamle var dine schæfere før du begyndte at gå lidt længere ture med
> dem.
>
> /Jens (som skal ned og købe lever til vufferne når regnen stopper)

Det er svært at huske nøjagtigt. Men vi fik dem 8 uger gamle. De første 14
dage var de kun i haven. Så begyndte vi at tage dem med i hundeskoven, men
vi kørte de ca 300 m derhen, og så løb de frit. Efter ca 14 dage gik vi hen
til hundekoven. De var så også med på stranden, men blev båret lidt ind i
mellem. Så længe de var til at bære.

Da de var 3 mdr., kom de til træning. Vi er jo lidt nørdede i den retning.

Egentlig går vi sjældent rigtigt lange ture, det er mere at gå/køre hen et
sted og så træne og lege med dem.

Men vi mener, at hunde er skabt til at bevæge sig, men man skal selvfølgelig
ikke slæbe en hvalp ud på en 10 km lang tur.

Fornuftig bevægelse får hunde ikke HD af, men overvægt er en stor synder.

Du må jo prøve deg lidt frem og se, hvad Balder kan holde til. Hvalpe kan i
hvert fald holde til meget, når de leger.

Jytte

P.S det er en rigtig sød video med hundekampen.

Fra : Pwh

Dato : 15-07-10 11:33

JB, skrev:

> Egentlig går vi sjældent rigtigt lange ture, det er mere at gå/køre
> hen et sted og så træne og lege med dem.

Jeg plejer en gang om ugen at gå en tur på Volden, det er vel en tur på 10-12 km,
det har jeg så ikke planer om at Balder skal før om 5-6 mdr, til Angels ærgelse
Ellers ligger en normaltur vel på 5-7km.

> Men vi mener, at hunde er skabt til at bevæge sig, men man skal
> selvfølgelig ikke slæbe en hvalp ud på en 10 km lang tur.

Problemet for mig er at jeg ikke har bil, og fritløbsområdet er der ca 2 km ned til.
Vi har gået turen nogle gange, han skal jo ned og socaliceres, men jeg sørger for
at det går helt i hans tempo. Normalt går vi derned på ca 10min, nu tager det ca 30 min.
Det med at blive båret gider han ikke ret længe, jeg får også ondt i ryggen af det.

> P.S det er en rigtig sød video med hundekampen.

Det var for stærkt til Tove

Ps.
Har lige købt flæskeben til vufferne, det var noget herren kunne bruge.
Der blev der knurret af Angel, katten og sgu også mig.
Det følte jeg så jeg måtte gribe ind overfor, mig skal han ikke knurrer af.
Så jag talte med høj stemme til ham, han trak sig så fra benet og jeg skyndte
mig at rose ham med samtlige smaskelyde i øret, siden det har han ikke knurret af mig.
Den slags mener jeg skal tages i opløbet, gider ikke på sigt at "slås" med en Rotte på +60kg

/Jens

Fra : JB

Dato : 15-07-10 11:45

> [...]
> det ca 30 min.
> Det med at blive båret gider han ikke ret længe, jeg får også ondt i

Hvad med en trækvogn, jeg mener det helt alvorligt, det er ingen joke. Så
kan I gå jeres lange ture, og Balder kan køre noget af vejen.

Den løsning ville jeg vælge, hvis vi ikke havde bil. Men nu er vi så heldige
at have 300 m til hundeskoven og lige så langt til stranden.

Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-07-10 11:48

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad med en trækvogn, jeg mener det helt alvorligt, det er ingen joke. Så
> kan I gå jeres lange ture, og Balder kan køre noget af vejen.

Det ville jeg netop også foreslå. Det ville være en superløsning. Harald
Nyborg har nogle trækvogne der ikke er så dyre, og bagefter kan den jo
bruges til så meget andet. Du kunne jo evt. spænde Balder for vognen, så han
kan trække Angel når hun bliver gammel. LOL

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : JB

Dato : 15-07-10 11:55

> [...]
> bruges til så meget andet. Du kunne jo evt. spænde Balder for vognen, så
> han kan trække Angel når hun bliver gammel. LOL

Ja eller Jens

Hilsen
Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-07-10 12:14

> Ja eller Jens
>
> Hilsen
> Jytte

Ja for søren. God idé. Det er da billigere end en ny bil. :_)

Fra : Pwh

Dato : 15-07-10 13:47

Tove Krieger, skrev:
> "JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Ja for søren. God idé. Det er da billigere end en ny bil. :_)

Gad vide hvor langt en voksen Balder går på et kyllingelår

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-07-10 09:44

> Gad vide hvor langt en voksen Balder går på et kyllingelår
>
> /Jens

Kun til det næste kyllingelår, og normal er der kun få cm mellem dem )

M.V.H....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-07-10 09:43

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja eller Jens
>

> Hilsen
> Jytte

Nu skal i ikke give det magelige dyr til Jens alt for gode ideer....
Så vil hen jo trækkes hele tiden....

Og altså Jens.... Glem det.. Harald Nyborgs vogn,

KAN IKKE BÆRE EN SOVESOFA ))

M.V.H....Benny..

Fra : JB

Dato : 15-07-10 12:39

"Tove Krieger" <missminimiv@dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruges til så meget andet. Du kunne jo evt. spænde Balder for vognen, så
> han kan trække Angel når hun bliver gammel. LOL

Der er også smarte modeller
http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en|da&u=http://www.petstrollers.cc/

Jytte

Fra : Pwh

Dato : 15-07-10 13:43

Tove Krieger, skrev:

> [...]
> kan den jo bruges til så meget andet. Du kunne jo evt. spænde Balder
> for vognen, så han kan trække Angel når hun bliver gammel. LOL

Det er sgu da mig han skal trække, god ide

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 15-07-10 13:42

JB, skrev:

> [...]
>
> Den løsning ville jeg vælge, hvis vi ikke havde bil. Men nu er vi så
> heldige at have 300 m til hundeskoven og lige så langt til stranden.

Jeg ser i ånden at jeg fiser ud og køber en trækvogn som han ikke gider
sidde i alligevel, tror jeg bestemt ikke han vil, han vil gå selv.
Angel og Tyson klarede mosten, så mon ikke også at Balder gør det
så længe jeg sætter tempoet efter ham. Det fik jeg faktisk ros af genboen
den anden dag for at gører, hun syntes jeg gik så tålmodigt med ham

En god tur for balder behøver jo heller ikke gøres op i længde,
mere vigtigt at han får nogle indtryk, så må turen tage den tid den tager
og få den længde den nu engang får.
Så må Angel og jeg væbne os med tålmodighed og affinde os med at
de lange ture er lagt lidt på hylden.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-07-10 11:45

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen
> JB, skrev:
..

> Det var for stærkt til Tove

Vel var det da ej. Det var Bugsy's fars kommentar jeg harcelerede over.

Fra : Pwh

Dato : 15-07-10 13:45

Tove Krieger, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen
> .

> Vel var det da ej. Det var Bugsy's fars kommentar jeg harcelerede
> over.

Nåeh nej, det er jo Hanne der er den pivede her i gruppen,
det siger hun da selv

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 15-07-10 16:05

Pwh, skrev:

> Det var for stærkt til Tove
>
> Ps.
> Har lige købt flæskeben til vufferne, det var noget herren kunne
> bruge.

Du får lige en video af ham når han gnaskede det
http://www.hundegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=28484

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-07-10 18:11

> Du får lige en video af ham når han gnaskede det
> http://www.hundegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=28484
>
> /Jens

Hvor er han dog kær. Det ben forslår nok også noget mere end en
kyllingevinge.

Fra : Pwh

Dato : 15-07-10 18:16

Tove Krieger, skrev:

> Hvor er han dog kær. Det ben forslår nok også noget mere end en
> kyllingevinge.

Ja, hvis han ellers kunne æde det, det er trods alt for meget for hans små tænder.
Men han kan få meget tid til at gå med at gnaske i det, og det er jo også sundt
Kyllingevinger og halse passer bedre til hvalpetænder.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 13-07-10 15:52

JB, skrev:

> Det har du nu ikke helt ret i, jeg fodrer da stadigvæk med råt kød og
> rå ben og hjemmelavet mad, som jeg har gjort i mange år. Men jeg
> holder mig ikke strengt til det man kalder BARF.

Nå, er vi 2 tilbage )

> Bruger du stadigvæk El Kama?

Man er vel en doven hund
Balder får ikke ret meget af det endnu, primært kyllingevinger/halse.

OT.
Den lille fede møgkøter gav mig lige før en grim forskrækkelse
Vi havde alle snuppet en morfar, da jeg vågnede lå Angel i sengen ved siden af mig,
Balder kunne jeg ikke lige få øje på inde i huset.
Gik ud i haven og kaldte og kaldte, ingen Balde, nu småpanisk.
Gik tilbage til terassen for at slå koldt vand i blodet, og der stod han og logrede,
han har garanteret ligget under sengen og snorksovet, der var STOR gensynsglæde )
Glæder mig til han får en størrelse så han ikke sådan bliver væk

/Jens (som allerede havde ringet til politi, hjemmeværnet og dyrenes beskyttelse)