Helt ny i Linux: Hvilken distribution?
Fra : Carjuth

Dato : 11-07-10 13:47

Hej

ER helt uerfaren indenfor Linux.

Er dette den rigtige NG for at stille Newbie-Linux-spørgsmål...?

Allerførst: Hvilken Linux-dist kan I anbefale for helt nye brugere...?

Skal bruge PC som arbejds-PC - på længere sigt en fil-server og/eller
streaming-server

Mange hilsner fra
Carsten
carjuth@gmail.com

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-07-10 14:25

"Carjuth" <carjuth(sletdette)@gmail.com> writes:

> Hej
>
> ER helt uerfaren indenfor Linux.
>
> Er dette den rigtige NG for at stille Newbie-Linux-spørgsmål...?

Jep. Linux betragtes som en Unixvariant.

> Allerførst: Hvilken Linux-dist kan I anbefale for helt nye brugere...?

Her er smag og behag meget forskelligt.

Hvis du har nogen i nærheden du kan trække på - fx en lokal brugergruppe
- så brug det de forslår.

Hvis ikke, har jeg været glad for Ubuntu. KUbuntu varianten er nok den
der minder mest om Windows hvis det betyder noget.

Andre har været glade for Mandrake og Mandriva, men det faldt ikke lige
i min smag.

> Skal bruge PC som arbejds-PC - på længere sigt en fil-server og/eller
> streaming-server

Hvad specielt skal den lave når du arbejder?

Fra : Carjuth

Dato : 11-07-10 23:30

> Hvad specielt skal den lave når du arbejder?

Som arbejds-PC er det Teksbehandling, browser regneark osv.

Tak for gode råd!

Hilsen
Carsten

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-07-10 15:40

> Som arbejds-PC er det Teksbehandling, browser regneark osv.

Må jeg spørge hvorfor du har valgt Linux hvis du aldrig har prøvet det
før? Ikke for at få dig fra det, men fordi det undrer mig lidt :)

Men tekstbehandling, browser og regneark kan de allesammen. Det er bare
med at vælge den du bedst kan lide.

Fra : Carjuth

Dato : 13-07-10 19:57

Hej Thorbjørn

Først og fremmest for at lære Linux at kende... nysgerrighed.

Og så er jeg overbevist om at jeg kan bruge det i mit arbejde som
folkeskolelærer...
på en eller anden måde...

Stor hilsen
Carsten

""Thorbjørn" Ravn Andersen, 20100711" <nospam0002+20100711@gmail.com> skrev
i en meddelelse news:m2fwzodara.fsf@gmail.com...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-07-10 21:36

"Carjuth" <carjuth(sletdette)@gmail.com> writes:

> Hej Thorbjørn
>
> Først og fremmest for at lære Linux at kende... nysgerrighed.

Prisværdigt. Det er sådan man lærer noget nyt :)

Men jeg tror du vil stå dig godt ved at snuse op om der er en
linuxbrugergruppe i nærheden af hvor du bor. Det er altid rart med
nogen der lige kan vise hvordan man gør et eller andet sært.

> Og så er jeg overbevist om at jeg kan bruge det i mit arbejde som
> folkeskolelærer...
> på en eller anden måde...

Det tror jeg også godt du kan, men sæt ikke ambitionsniveauet for højt.
Indtil videre så tror jeg det er fint bare at pusle lidt med at se om
man kan de ting man gerne vil, uden alt for mange sværdslag.

Fra : Lyrik

Dato : 11-07-10 12:42

On 11 Jul., 14:47, "Carjuth" <carjuth(sletdette)@gmail.com> wrote:
> Hej
>
> ER helt uerfaren indenfor Linux.
>
> Er dette den rigtige NG for at stille Newbie-Linux-spørgsmål...?
>
> Allerførst: Hvilken Linux-dist kan I anbefale for helt nye brugere...?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

For mig er svaret Ubuntu 10.04 Lucid Lynx. De maskiner jeg har prøvet
den på kører perfekt med drivere til al hardwaren. En god metode jeg
selv fik anbefalet var at sætte Cd-en i og køre systemet fra CD. Gå på
nettet med den og spil de videoer som ligger i prøvemappen på
skrivebordet.
Når du tester maskinen og ser at det hele virker, så kan du trykke
install.
Eneste du bare skal huske er dit brugernavn og din adgangskode. Skriv
det omhyggeligt ned på et stykke papir. Den ser forskel på små og
store bogstaver! Husk det! Og din hukommelse er mere ustabil end du
tror. SKRIV DET NED!
Glemmer du det er der kun reinstallation tilbage.

God fornøjelse
Jens

Fra : Rene Joergensen

Dato : 11-07-10 20:22

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Glemmer du det er der kun reinstallation tilbage.

Ikke korrekt :)

Man kan enten sætte et root-password, men det kan man nok ikke huske
hvis man har glemt sit normale password.

Ellers kan man specificere init=/bin/sh i bootloaderen og så remounte
/ read-write og derefter skifte passwordet.

--
-René

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 11-07-10 21:19

Rene Joergensen wrote:

> [...]
>
> Ellers kan man specificere init=/bin/sh i bootloaderen og så remounte
> / read-write og derefter skifte passwordet.

Ubuntu har låst root-kontoen.
Se: https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
By default, the root account password is locked in Ubuntu.

Man skal bruge sudo for at få root-rettigheder, og sudo beder om dit
password.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-07-10 20:25

On 11 Jul 2010 19:21:52 GMT
Rene Joergensen <nospam@fzr.dk> wrote:

> Ellers kan man specificere init=/bin/sh i bootloaderen og så remounte
> / read-write og derefter skifte passwordet.

Det nemmeste er at starte med en Ubuntu CD i rescue mode, og så lave
chroot til hardisk. Herefter er det blot at skifte password på normal
vis.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Rene Joergensen

Dato : 11-07-10 22:18

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Ikke korrekt :)
> Ubuntu har låst root-kontoen.
> Se: https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
> By default, the root account password is locked in Ubuntu.

Men den er ikke mere låst end at du kan sætte et password og bruge den
hvis du lyster.

> Man skal bruge sudo for at få root-rettigheder, og sudo beder om dit
> password.

Og det hjælper dig på hvilken måde hvis du har glemt dit password?

--
-René

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 12-07-10 09:45

Rene Joergensen wrote:

> Men den er ikke mere låst end at du kan sætte et password og bruge den
> hvis du lyster.

> Og det hjælper dig på hvilken måde hvis du har glemt dit password?

Selvfølgelig hjælper det ikke !!.
Geninstallation er nødvendig, hvis password er glemt.
Man kan ikke sætte et root-password eller editere bootloaderen uden
root-rettigheder.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-07-10 09:51

<heesche@webspeed.dk> writes:

>Geninstallation er nødvendig, hvis password er glemt.
>Man kan ikke sætte et root-password eller editere bootloaderen uden
>root-rettigheder.

Selvfølgelig kan man da det.

Det er bare at mounte disken på en kørende Linux et andet sted -
helt basal UNIX-sysadministration. En live-cd eller USB-stick vil
være et logisk sted at starte.

Eneste undtagelse er naturligvis, hvis man har krypteret skidtet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 12-07-10 05:31

On Mon, 12 Jul 2010 00:29:59 +0200, Carjuth wrote:

> Som arbejds-PC er det Teksbehandling, browser regneark osv.

Jeg vil tilslutte mig rådet om Ubuntu. OpenOffice og Firefox følger med så
dine behov skulle være dækket.

Jeg er forresten ikke helt sikker på hvor kompatibel OpenOffice er med MS
Office i fald det skulle blive et krav.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 12-07-10 09:53

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Geninstallation er nødvendig, hvis password er glemt.

Nonsens.

> Man kan ikke sætte et root-password eller editere bootloaderen uden
> root-rettigheder.

Nonsens.

--
-René

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-07-10 15:39

Rene Joergensen <nospam@fzr.dk> writes:

> Nonsens.

Det er nu rigtigt (med mindre du har brugt dine rodrettigheder tidligere
til at fjerne beskyttelsen).

At man kan opnå rodrettigheder vha sudo og sit egen adgangskode uden at
kende root's adgangskode ændrer ikke på at det er rodrettigheder man
får.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 12-07-10 20:12

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100711 <nospam0002+20100711@gmail.com> wrote:

> Det er nu rigtigt (med mindre du har brugt dine rodrettigheder tidligere
> til at fjerne beskyttelsen).

Hvis jeg trykker "e" i GRUB, kan jeg da fint rette i bootloaderen.

> At man kan opnå rodrettigheder vha sudo og sit egen adgangskode uden at
> kende root's adgangskode ændrer ikke på at det er rodrettigheder man
> får.

Man kan også ved hjælp af en CD med linux på. Men for flueknepperiets
skyld vil jeg gerne gå med til at man ikke kan rette root-passwordet
uden at have opnået rettigheder til at rette i filen på den ene eller
den anden måde.

--
-René

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 12-07-10 20:44

Rene Joergensen <nospam@fzr.dk> writes:

> Hvis jeg trykker "e" i GRUB, kan jeg da fint rette i bootloaderen.

Kun i kopien i hukommelsen. Ikke den på disk.

> [...]
> skyld vil jeg gerne gå med til at man ikke kan rette root-passwordet
> uden at have opnået rettigheder til at rette i filen på den ene eller

Det kommer sandelig an på om BIOS'en er sat op til at give dig lov til
at genstarte på en cd. Men, har man fysisk adgang til maskinen kan man
slippe væk med hvad som helst - det er dog formentlig ikke det der
tænkes på når der siger der kræves rod-rettigheder.

Iøvrigt aner de unge i dag ikke hvor godt de har det. Live-CD med
internet, og editorer og alting. Pøh.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 12-07-10 20:54

> Kun i kopien i hukommelsen. Ikke den på disk.

Korrekt. Men nu var der tale om hvad man gjorde hvis man havde glemt
sit password, på en desktop-maskine, altså med fysisk adgang til
maskinen.

> slippe væk med hvad som helst - det er dog formentlig ikke det der
> tænkes på når der siger der kræves rod-rettigheder.

Jo, diskussionen startede ud fra at det blev påstået at man kun kunne
klare glemt password med en reinstallation.

> Iøvrigt aner de unge i dag ikke hvor godt de har det. Live-CD med
> internet, og editorer og alting. Pøh.

Godt man ikke er så ung igen :)

--
-René
Som dog kun har været UNIX-admin i ti år.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-07-10 21:56

On Tue, 13 Jul 2010 20:57:08 +0200
"Carjuth" <carjuth(sletdette)@gmail.com> wrote:

> Først og fremmest for at lære Linux at kende... nysgerrighed.

Jeg tror i så fald, at jeg vil anbefale Linux Mint:
http://linuxmint.com/
Hentes her: http://www.linuxmint.com/download.php

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Carjuth

Dato : 13-07-10 22:00

Hej Michael

Hvad er det smarte ved den distribution?

Er menuer og skrivebord forskellige for hver distribution?

Hilsen
Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 14-07-10 17:34

Den Tue, 13 Jul 2010 23:00:00 +0200 skrev Carjuth:
> Hej Michael
>
> Hvad er det smarte ved den distribution?
>
> Er menuer og skrivebord forskellige for hver distribution?

Både og.

Grundlæggende er der tre muligheder for valg af grafisk
brugergrænseflade:

Gnome (Mac-agtig)
KDE (Windows-agtig)
XFCE (mindre systemkrav)

Nogle distributioner bruger har lagt sig fast på en af de tre, andre
giver valget når man installerer, og andre igen har frit valg på alle
hylder, så man selv kan blande.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-07-10 18:31

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> XFCE (mindre systemkrav)

Det holder så til gengæld ikke.

Så længe det kræver mere end Damn Small Linux, er de ikke færdige.

Fra : carjuth

Dato : 15-07-10 00:45

Har Linux min KDE eller Gnome?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-07-10 06:08

On 2010-07-15 01:45, carjuth wrote:
> Har Linux min KDE eller Gnome?

Begge dele - "standard" versionen er med Gnome - men der findes
alternative installationer med KDE eller LXDE - se:
http://www.linuxmint.com/release.php?id=13

Samme er iøvrigt tilfældet ved Ubuntu - der kan man f.eks. vælge
"Kubuntu" i stedet, hvis man foretrækker KDE fremfor Gnome.

Mvh
Johan

Fra : Søren A Christensen

Dato : 15-07-10 07:44

Man behøver ikke at "vælge kubuntu" hvis man foretrækker KDE.

Uanset hvilken Ubuntu-desktop variant (Ubuntu=gnome, kubuntu=kde,
xubuntu=xfce ...) man vælger at starte ud med, kan man relativt let
installere de andre grafiske desktops. Det er bare at vælge og
installere nogle få pakker i pakke-manageren. Når der så er flere
desktop-environments installeret kan man vælge mellem dem fra
login-skærmen, eller skifte (så vidt jeg husker) fra et eller andet sted
i en preference-menu.

/SAC

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-07-10 08:20

On 2010-07-15 08:43, Søren A Christensen wrote:
> [...]
> desktop-environments installeret kan man vælge mellem dem fra
> login-skærmen, eller skifte (så vidt jeg husker) fra et eller andet sted

Du kan på en hvilket som helst linux få en hvilket som helst desktop.
Det handler blot om installation - det er jeg fuldstændig klar over.

Men tror nu spørgeren mener hvilket pakke der kommer, hvis man blot
installerer den som standard. Og der er det jo sådan, som jeg beskrev.

I øvrigt er det samme tilfældet i Mint - du kan sagnes installere KDE i
stedet for Gnome, selvom du har installeret "standard" versionen med
Gnome som standard installation.

Mvh
Johan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-07-10 22:21

On Tue, 13 Jul 2010 23:00:00 +0200
"Carjuth" <carjuth(sletdette)@gmail.com> wrote:

> Hvad er det smarte ved den distribution?

Den har alt det du forventer præinstalleret - java, flash, codecs for
understøttelse af diverse multimedieformater (også proprietære). Mail
klient er Thunderbird i stedet for Evolution. Den ligner meget i
opførsel og udseende Windows 7.

> Er menuer og skrivebord forskellige for hver distribution?

Ikke nødvendigvis.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lyrik

Dato : 15-07-10 07:07

On 13 Jul., 23:20, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:

> [...]
> understøttelse af diverse multimedieformater (også proprietære). Mail
> klient er Thunderbird i stedet for Evolution. Den ligner meget i
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Den er lidt mere hypermoderne at se på i designet med de mintgrønne
preferancer. Jeg har lige kørt live-CD med UBU 64 bit og Mint 9 64
bit.

Nu er jeg ved at installere Mint 64 bit på min "Vista laptop"
Umiddelbart mister jeg Blu-Ray afspilningen fra det indbyggede BR
drev, men det lever jeg med foreløbig. Windows er 32 bit. jeg ejer
simpelt hen ikke et 64 bit system. Og tiden må være moden til 64 bit.

Tak for tippet.

Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-07-10 17:33

On Thu, 15 Jul 2010 06:07:12 -0700 (PDT)

Måske denne kunne være behjælpelig:
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/BluRayAndHDDVD

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-07-10 18:54

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Måske denne kunne være behjælpelig:
> https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/BluRayAndHDDVD

Interessant. Jeg troede ikke BlueRay var knækket så det kunne
afspilles, men jeg har heller ikke interesseret mig for sagen.

Det er også ligemeget om 5-10 år alligevel :)