Nano
Fra : Christian Stidsen

Dato : 11-07-10 04:47

Er der nogen der har erfaringer med nano-produkter ?
Jeg tænker lidt på at finde noget jeg kan sprøjte på, specielt, fronten af
cyklen for at gøre det nemmere at få insekter m.m. af. Men virker det ?
Jeg har kigget lidt hos nanonordisk.dk hvor MTCT-medlemmer kan få rabat, men
hvad skal man vælge - er jo 1000 forskellige produkter der vel kan det
samme...

Anybody ?

M.v.h.

Christian

Fra : Hekto

Dato : 11-07-10 01:05

On 11 Jul., 05:47, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> [...]
> hvad skal man vælge - er jo 1000 forskellige produkter der vel kan det

Det virker på bilens forrude i regnvejer ... det er det bedste jeg har
opnået.

Jeg kommer en sjat i den almindelige voks jeg bruger til at polere med
- det giver en lidt bedre vandafvisende effekt. Insekter sidder stadig
godt fast. Ren nano-voks giver 'slør'.

--

/Hekto

Fra : MKS - 74

Dato : 11-07-10 12:27

On Sun, 11 Jul 2010 01:47:25 -0200, "Christian Stidsen"
<csnews@stidsen.dk> wrote:

>Er der nogen der har erfaringer med nano-produkter ?

Nogle vil nok sige, at problemet med nano-produkter er, at der ikke er
nok erfaringer -

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/article1013723.ece

--
-Michael

Fra : OFH

Dato : 11-07-10 16:04

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> men hvad skal man vælge - er jo 1000 forskellige produkter der vel kan det

Jeg har prøvet to produkter fra Nanonordisk. Det ene til lak og plastic, og
det andet til bilruden. Det til ruden virker ok, men det andet produkt er
ikke at råbe hurra for.
Ingen af produkterne er det vidundermiddel som de vil gøre det til!

Hilsen Ove CBR XX

Fra : S.B.

Dato : 11-07-10 22:20

"OFH" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er ikke at råbe hurra for.
> Ingen af produkterne er det vidundermiddel som de vil gøre det til!

Og man skal slet ikke komme det på plexiglas, kommer til at ligne en dårlig
rengjort keramisk kogeplade

Søren

Fra : Ivar

Dato : 12-07-10 11:51

OFH skrev:

> Ingen af produkterne er det vidundermiddel som de vil gøre det til!

Jeg synes, at det er en kommentar man ofte hører.
Det virker som om der sjældent er mere end producenten, der er
helt vild med produktet. Dommene går normalt fra virker ikke
til nogenlunde.

Ivar Magnusson

Fra : Heise

Dato : 12-07-10 17:28

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men hvad skal man vælge - er jo 1000 forskellige produkter der vel kan det

Jeg har prøvet nano på visir og kåbeglas, med et ikke imponerende resultat.
Jeg bruge Sonax Insektfjerner, som virker rigtig godt. Både på bil og mc.

Hilsen Heise

Fra : Christian Stidsen

Dato : 14-07-10 23:55

> [...]
> men hvad skal man vælge - er jo 1000 forskellige produkter der vel kan det

Lyder som om der ikke er nogen grund til at købe sig fattig i
nano-produkter.
Må holde mig til den gode gamle metode med vand og sæbe!

Christian

Fra : BoA

Dato : 15-07-10 13:53

> Lyder som om der ikke er nogen grund til at købe sig fattig i
> nano-produkter.
> Må holde mig til den gode gamle metode med vand og sæbe!
>
> Christian

Det er med "nano...." lige som det var med "laser..." tilbage i
slutningen af 70-erne. Det er blevet et "magisk" ord som reklamesjoverne
hægter på alt for at lokke folk til at købe produkterne.
Et andet "frækt" ord som man møder i alle mulige (forkerte) sammenhænge
er "kvante..." eller "kvantespring".
Enhver periode har sine "frække" ord som bruges over for de som ikke ved
hvad ordene egentlig betyder.
Nå -- det var bare lige et bøvs fra en som hader alt sådan noget
reklamesprog

BoA

Fra : Armand

Dato : 15-07-10 21:15

BoA skrev:
> ..

> Det er med "nano...." lige som det var med "laser..." tilbage i
> slutningen af 70-erne.

Laserskæring i metalindustrien er som at koge suppe på et søm:
Istedet for acetylen og ilt (á klassisk skærebrænder) bruger man en
laser som varmekilde og tilfører stakkevis af ilt for at skabe en
forbrænding, samt kvælstof under højt tryk til at blæse sagerne væk

For at gnave lidt mere i metallet kan man tilføje sand - og dét fik én
til at tænke på om man dog ikke blot kunne klare sig med vand og sand
under højt tryk

--
Armand.

Fra : Cykellapper

Dato : 17-07-10 01:45

Armand wrote:

> [...]

... og "Turbo" - der bruges i alle umulige sammenhænge. F.eks. på håndmixere.

> [...]
> laser som varmekilde og tilfører stakkevis af ilt for at skabe en
> forbrænding, samt kvælstof under højt tryk til at blæse sagerne væk

Skal vi nu være tekniske:
- I sort stål tilføres oxygen, for at fremme forbrændingen og blæse
materialet væk.
- I andre metaller (f.eks. rustfrit stål) bruges nitrogen til at blæse det
smeltede materiale væk. Idet nitrogenen er passiv i forhold til stålet, er
der ikke den samme hjælp i gassen til skæringen, som der er med ilt. Derfor
kræver det mere energi pr. skæremeter at skære i.

At kalde det et suppeopkog på acetylen/ilt eller plasmaskæring er jeg ikke
enig i. Med laseren kan man, ved hjælp af et sindrigt og
vedligeholdelseskrævende system af spejle og linser, koncentrere ret store
mængder energi på et meget lille sted (ø 1/10mm). Dermed får man en langt
større præcision og en langt mindre opvarmning af den plade, man skærer i.
Med en ordentligt indstillet laserskærer kan man skære et gevind i et
laserskåret hul uden at bore for først.

> For at gnave lidt mere i metallet kan man tilføje sand - og dét fik én
> til at tænke på om man dog ikke blot kunne klare sig med vand og sand
> under højt tryk

Vandståleskæring og laserskæring kan imho ikke sammenlignes.
Vandstråleskæring er eminent i en masse materialer, der er uegnede til
laserskæring. Præcisionen er i top, så længe emnet ikke er for tykt, da
materialet ikke udsættes for opvarmning, der kan udvide eller skævvride
emnet mens det bliver skåret.
Hastigheden er imidlertid så lav (i stål ift. laserskæring), at det kun er
interessant til enkeltproduktion eller små serier.

Nå - det var måske OT, men hvor tit får man lov til at brilliere overfor
Armand

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Armand

Dato : 17-07-10 11:47

Cykellapper skrev:

> [...]
> ikke enig i.
>
> Nå - det var måske OT, men hvor tit får man lov til at brilliere overfor

Hæ!

Ikke at jeg vil tage glæden fra dig, men bottom line er at gas-arsenalet
ude bag fabrikken ikke er mindre til en laser-skærer hvilket ikke helt
går i tråd med folks almindelige opfattelse af 'laser'!

--
Armand.

Fra : Cykellapper

Dato : 17-07-10 15:21

Armand wrote:

> Hæ!

Selv Hæ!

> [...]
> gas-arsenalet ude bag fabrikken ikke er mindre til en laser-skærer
> hvilket ikke helt går i tråd med folks almindelige opfattelse af

Det er rigtigt. Specielt Nitrogen bliver der brugt "en del" af

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)