Mest fornuftige investering...
Fra : Optimus Prime

Dato : 07-07-10 13:17

Hvis nu jeg skulle være så heldig at min investering (garantiobligation)
går hjem her om en måneds tid, så bliver jeg den lykkelige ejer af knap
en halv million (som så er skattepligtig)

Det er ikke penge jeg står og mangler, så jeg vil gerne "bruge" dem på
mest fornuftige måde.

Der er selvfølgelig altid afvikling af gæld; men eneste gæld jeg har et
et realkreditlån, som er et afdragsfrit flexlån med rentloft - som
tiderne er nu, kan det vel dårligt betale sig at indfri?

Men hvad er mine muligheder, skal jeg sætte dem ind på en højrentekonto,
investere dem i aktier (via banken, som i forvejen forvalter min
aktieportefølje) eller noget helt 3.?

Er der nogle skattemæssige "huller" jeg kan udnytte, fx noget
pensionsopsparing eller lignende?

Jeg er med på der ikke finde et gyldent svar og jeg selvfølgelig skal
igennem en tilsvarende samtale med min bankrådgiver hvis heldet er ude;
men ville gerne være lidt på forkant og samle lige uvildig input først

Hvad ville du/i gøre?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-07-10 10:51

On 07/07/2010 14:17, Optimus Prime wrote:
[...]
> Hvad ville du/i gøre?

Jeg er ikke finansrådgiver, men svaret på dit spørgsmål vil nok afhænge
lidt af hvor gammel du er, d.v.s. om du skal på pension om et halvt
årti, eller om et par årtier. Desuden hvor stor din pensionsopsparing
rent faktisk er; står der allerede et pænt beløb, eller ville det være
snedigt at indbetale et par hundrede tusinde? Desuden måske hvor længe
du regner med at blive i din nuværende bolig.

Med svar på de spørgsmål kan andre sikkert bedre give dig råd.

--
Peter Knutsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 12-07-10 09:07

Den 08-07-2010 11:51, Peter Knutsen skrev:
> Jeg er ikke finansrådgiver, men svaret på dit spørgsmål vil nok afhænge
> lidt af hvor gammel du er, d.v.s. om du skal på pension om et halvt
> årti, eller om et par årtier.
Jeg er 37, så der skulle gerne være 20-25 år tilbage endnu

> Desuden hvor stor din pensionsopsparing
> rent faktisk er; står der allerede et pænt beløb, eller ville det være
> snedigt at indbetale et par hundrede tusinde?
Jeg har omkring 200.000 på en privat pensionsordning i min bank -
derudover har jeg vel omkring det halve på en arbejdsgiverbetalt pension
også; men er opsagt, så det er muligt den skal ændres - det afhænger af
mit kommende job jo

> Desuden måske hvor længe
> du regner med at blive i din nuværende bolig.
Det er <5år - jeg overvejer pt. mine muligheder mht. at flytte til fx
Østen og starte et liv der

> Med svar på de spørgsmål kan andre sikkert bedre give dig råd.
Takker, jeg har prøvet at at svare

Fra : alexbo

Dato : 08-07-10 15:05

"Optimus Prime" skrev

> Men hvad er mine muligheder, skal jeg sætte dem ind på en højrentekonto,
> investere dem i aktier (via banken, som i forvejen forvalter min
> aktieportefølje) eller noget helt 3.?

Jeg ville vælge en højrentekonto formentlig kommer der en række gode tilbud
i den kommende tid, indskydergarantien bortfalder for de store beløb, og man
må forvente at store investorer trækker en del af deres indestående i
navnlig de lidt usikre banker, de må så ud og skaffe nogle penge, en af
måderne er at tilbyde gode renter til indskydere med 1-2-5 års binding.

Man skal så sørge for ikke at have mere end den nye garanti's 100.000 Euro i
samme bank.

mvh
Alex Christensen

Fra : Optimus Prime

Dato : 12-07-10 09:08

Den 08-07-2010 16:04, alexbo skrev:
> [...]
> navnlig de lidt usikre banker, de må så ud og skaffe nogle penge, en af
> måderne er at tilbyde gode renter til indskydere med 1-2-5 års binding.

Tak for rådet Alex, jeg vil holde lidt øje med hvad bankerne kommer med
af tilbud