Tete-à-tete med ræv
Fra : Western

Dato : 07-07-10 21:39

Jeg forsøgte mig som skadedyrsbekæmper i dag. Havde netop forladt en
mindre bymæssig bebyggelse og kørte 70-80 km/h, da en ræv (tror jeg da!)
kom pilende ud fra en bevokset mark og ramte højre forblinklys og
kåbeside og straks derefter mit højre skinneben. Efter trykmærkerne op
cyklen at dømme har ræven så taget turen hen langs højre side af cyklen
inden den igen fik fri bane.

Det gav et ordentligt knald og var ret smertefuldt, trods støvler og
læderdress med skinnebensbeskytter.

Jeg aner ikke hvad der blev af kræet, men noget af pelsen efterlod den
på cyklen. Blinklyset blev revet af, men BMW har konstrueret
lygteenheden på F 800 S fleksibelt nok til at den kunne genmonteres uden
væsentlige skader.

Lidt småridser i kåben og et ømt skinneben lader til at være det hele.

--

Leif Westen

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 08-07-10 04:40

Den 07-07-2010 22:38, Western skrev:
> [...]
> væsentlige skader.
>
> Lidt småridser i kåben og et ømt skinneben lader til at være det hele.

Godt der ikke skete mere.
Men en anden gang bør du nok undersøge hvad der skete med dyret. Man
efterlader ikke bare et såret dyr uden hjælp.
Man kan faktisk ringe til Falck og de vil så tage vare på dyret. Og det
skulle være ganske gratis.
Hilsen Matthias

Fra : Western

Dato : 08-07-10 17:14

"Matthias H. Matthiessen" skrev
> [...]
> efterlader ikke bare et såret dyr uden hjælp.
> Man kan faktisk ringe til Falck og de vil så tage vare på dyret. Og

Jeg forsøgte nu også at finde spor efter dyret, men der var ingen at se
(bortset fra dem der var efterladt på cyklen). Der var bevoksede marker
på begge sider af vejen, så det ville være svært at finde nogen ræv uden
en schweisshund, og en sådan tvivler jeg på bliver sat ind for en rævs
skyld.

Ræven har givetvis fået gevaldigt ondt i hovedet, muligvis brækkede
lemmer og/eller indre blødninger, men den kan være nået et godt stykke
væk inden den har søgt ly for at komme sig eller dø.

--

Leif Westen

Fra : oz3bto

Dato : 08-07-10 09:48

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skader.
>
> Lidt småridser i kåben og et ømt skinneben lader til at være det hele.

Man bør ringe til falck når man har påkørt sådan et dyr specielt når man
kan se den er blevet skadet

Men godt der ikke skete mere ..

Fra : Anders Majland

Dato : 08-07-10 10:06

> Man bør ringe til falck når man har påkørt sådan et dyr specielt når man
> kan se den er blevet skadet

Et par numre til mobilen:
Falck - 70 10 20 30
Vejdirektoratet TrafikInformationsCenter - 80 20 20 60 (Overordnede vejnet)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 12-07-10 08:51

Den 08-07-2010 11:05, Anders Majland skrev:

> Et par numre til mobilen:
> Falck - 70 10 20 30
> Vejdirektoratet TrafikInformationsCenter - 80 20 20 60 (Overordnede vejnet)

Spild af tid IMO

Kom forbi en ung mand der stod i vejsiden med katastrofeblink tændt.
Jeg standser og spørger til hvad problemet er.
-"jeg har påkørt en ræv" (han peger på en ræv der ligger lidt væk, og
"våner" sig. - "jeg har ringet efter Falck"

Jeg siger "Ok", og begiver mig videre i mit ærinde (at aflevere en
passager) - får en kop kaffe, hvorefter jeg begiver mig retur.

Nu er der vel gået det bedste af en 1/2 -3/4 time, da jeg atter passerer
den unge mand, der stadig står og ser fåret ud i vejsiden, ventende på
Falck.

Nu har jeg sgu fået nok, om bag i bilen, for at se hvad der eventuelt
kunne putte sig der af sager, finder en kniv nederst i værktøjskassen,
og "stikker" ræven - slut prut finale på den lidelse. (det burde jeg sgu
have gjort da jeg kom forbi første gang)

Min opfordring må være "Slå nu det dyr ihjel, og hurtigst muligt"

I dette tøse-forskrækkede pyller land, kan man selvfølgelig risikere at
komme i fængsel for at have en kniv ombord i sit køretøj, men det
fordrer jo at de ransager hele køretøjet, så hvis man putter den pænt af
vejen (ikke gemmer den, blot smider den ned til det øvrige nødvendige
værktøj men har i sin bil, så jeg satser på at ordensmagten er
nogenlunde velbegavede og kan indse at en lille gnalling af en kniv ikke
gør kriminel. Jeg tager dog ikke chancen på MC (MC + kniv = definitiv
dybt kriminel terrorist i almenvældets fortolkning=(8-{ )

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-07-10 12:18

"J.C.Kløve" wrote:
> Min opfordring må være "Slå nu det dyr ihjel, og hurtigst muligt"
>
> I dette tøse-forskrækkede pyller land, kan man selvfølgelig risikere
> at komme i fængsel for at have en kniv ombord i sit køretøj,

Og en bøde eller noget for at slå et dyr større end en kat ihjel.

Rent praktisk plejer en svensknøgle nu at være både stor og tung nok, til at
levere et slag der kan brække nakken på sådan en.
Og den må du godt have i bilen.

/jim

Fra : Hekto

Dato : 12-07-10 02:07

On 12 Jul., 09:51, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> Min opfordring må være "Slå nu det dyr ihjel, og hurtigst muligt"

Jeg er ikke enig i at Falck er ineffektivt. Ikke de 2 gange hvor jeg
har ringet efter dem. Da kom de i løbet af 30 minutter.

Dog er jeg enig i at kan man hurtigt og effektivt slå dyret ihjel, bør
man gøre det. Ofte er det jo også resultatet af at ringe efter Falck.
Lige den med kniven er jeg ikke sikker på er god i en uøvets hænder,
da det fordrer at man ved hvor man skal stikke for enten at bryde
rygmarven, eller ramme en pulsåre.

Et kraftigt slag mod nakken med noget tungt vil oftest kunne gøre det,
men igen skal man være sikker på at man ikke bare gør ondt værre og
kun slår dyret bevidstløst, så der skal slås igennem.

--

/Hekto