Keramisk cylinder - fordele ?
Fra : Per

Dato : 06-07-10 19:51

Hej !

Min Laverda Scooter har åbenbart en keramisk cylinder.

Men hvad betyder det/gør det godt for ?

ER det ekstra holdbart eller hvad ?

MVh. Per

Fra : Hekto

Dato : 07-07-10 02:34

On 6 Jul., 20:50, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Hej !
>
> Min Laverda Scooter har åbenbart en keramisk cylinder.
>
> Men hvad betyder det/gør det godt for ?
>
> ER det ekstra holdbart eller hvad ?
>
> MVh. Per

1 - Det er tæt på uopslideligt
2 - Det gør at der kan anvendes meget lille tolerance imellem cylinder
og stempel
3 - Det sikrer bedre køling af stemplet
4 - Det gør dermed at man kan hive mere effekt ud

Støbejern er ikke dårligt, men det slide og man kan ikke hive helt den
samme litereffekt ud.

--

/Hekto

Fra : Armand

Dato : 15-07-10 20:38

Per skrev:
> Hej !
>
> Min Laverda Scooter har åbenbart en keramisk cylinder.
>
> Men hvad betyder det/gør det godt for ?
>
> ER det ekstra holdbart eller hvad ?

Den er nok ikke ligefrem keramisk, men af aluminium der er belagt med en
keramisk hinde (såkaldt 'coating')!

Aluminiumscylindre har altid haft brug for en foring af en slags: Hvis
det ikke ligefrem er en støbejernsbøsning har forkromning altid været
populær (f.eks. på Polle's Maxi), men i de senere år er
metallisk-kemiske coatings blevet stedse mere brugt.
I mine øjen drejer det sig fortrinsvis om at spare den mer-vægt som en
støbejerns-foring udgør i en aluminiums-motor samtidig med at coatingen
ikke er helt så kompliceret som forkromning.

--
Armand.