Hunderace
Fra : Kim2000

Dato : 05-07-10 21:39

Hvad hedder en lillebitte bulldog lignede hund, store øre som en flagermus
og næsten ingen hale. Snuden er flad og den bliver vist ikke mere end 30 cm
høj (tror jeg). Molly og jeg har lige hilst på den sødeste lille hvalp, men
teenagepigen vidste ikke hvad det var for en race.

Fra : Anelise

Dato : 05-07-10 23:00

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cm høj (tror jeg). Molly og jeg har lige hilst på den sødeste lille hvalp,
> men teenagepigen vidste ikke hvad det var for en race.

Kan det mon have været en mops ? men jeg synes bare ikke, at de har
flagermuseører
mvh Anelise

Fra : Kim2000

Dato : 05-07-10 23:17

"Anelise" <anelise@mail.telenor.dk> skrev i meddelelsen

> "Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kan det mon have været en mops ? men jeg synes bare ikke, at de har
> flagermuseører
> mvh Anelise

Nej, halen er mindre, ja næsten ikke eksisterende. Jeg tror faktisk heller
ikke den bliver så stor som den her på billedet:

http://www.canis.no/oppdretter/rasebilder/rase_349_1.jpg

Fra : Kim2000

Dato : 05-07-10 23:34

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Nej, halen er mindre, ja næsten ikke eksisterende. Jeg tror faktisk heller
> ikke den bliver så stor som den her på billedet:

http://www.youtube.com/watch?v=7iiTEiv0itE&feature=related

Den ligner den godt nok, det kan selvfølgelig godt være at hendes bare havde
en meget lille hale

Fra : Lene Nielsen

Dato : 06-07-10 00:37

On 5 Jul., 22:39, "Kim2000" <Kim2...@surfer.dk> wrote:
> [...]
> høj (tror jeg). Molly og jeg har lige hilst på den sødeste lille hvalp, men
> teenagepigen vidste ikke hvad det var for en race.

Hvad farve havde den, det kunne måske hjælpe med at finde ud af racen.
Mops har ikke stritører, så jeg tænker mere Boston Terrier, der er
lille, har store stritører, ingen hale og kort næse, ligner faktisk en
boxer i miniature. Den er normalt sort med hvid, men kan vist også
være brindle i grundfarven.

VH Lene

Fra : Pwh

Dato : 06-07-10 08:14

Kim2000, skrev:
> [...]
> ikke mere end 30 cm høj (tror jeg). Molly og jeg har lige hilst på
> den sødeste lille hvalp, men teenagepigen vidste ikke hvad det var

Mon ikke det har været en Fransk Bulldog, den er ret udbredt her i Rødovre.
Den blev i sin tid avlet til hundekamp, men duede ikke til det og blev i stedet
for en populær selvskabshund.
Den har et dejligt temperament, men fysikken er ikke for god, døjer tit med
vejrtrækningen og overophedning.
http://kobeinu.files.wordpress.com/2010/01/franskbulldog.jpg

/Jens

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-10 09:03

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> stedet
> for en populær selvskabshund.
> Den har et dejligt temperament, men fysikken er ikke for god, døjer tit

Det er præcis sådan en fætter, ufattelig nuttet, specielt når den kun er 12
uger.

Fra : Pwh

Dato : 06-07-10 09:18

Kim2000, skrev:

> Det er præcis sådan en fætter, ufattelig nuttet, specielt når den kun
> er 12 uger.

Som sagt er de meget almendelige her hvor jeg bor, dejlig hund.
Desværre en race som jeg mener er udtryk for menneskets dårlige smag
da den har en del medfødte skavanker.

/Jens

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-10 09:28

> Som sagt er de meget almendelige her hvor jeg bor, dejlig hund.
> Desværre en race som jeg mener er udtryk for menneskets dårlige smag
> da den har en del medfødte skavanker.

Jeg har aldrig købt en hund med stamtavle og begynder heller ikke nu.
Tilgengæld kunne jeg godt finde på at kigge efter en hund ala dette (dvs.
lille)

Fra : Pwh

Dato : 06-07-10 10:14

Kim2000, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har aldrig købt en hund med stamtavle og begynder heller ikke nu.

Du mener måske at stamtavle er = dårligt heldbred ???

> Tilgengæld kunne jeg godt finde på at kigge efter en hund ala dette
> (dvs. lille)

Det er ikke en hund før den vejer 40 kg
Tvivler på at jeg nogensinde kunne finde på at få en lille hund.

/Jens (som har købt hund med god stamtavle denne gang)

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-10 10:44

> Du mener måske at stamtavle er = dårligt heldbred ???

Det er tæt på i hvert fald, jeg så en udsendelse på tv for nogle år siden,
hvor det kom frem at stamhunde mange gange indavl og i bedste fald var fætre
og kusiner og/eller nedstammede fra ganske få hunde, der opfyldte de ønsker
som ejeren nu så som ønskelige. En fransk bulldog plus fx en sankt bernhard
(bare for at være ekstrem) vil give større variation i generne og dermed
stærkere helbred. Det er i hvert fald det jeg altid har hørt og de to hunde
jeg har haft, har endnu aldrig set en dyrlæge, så helt tosset er det nok
ikke.

Fra : Pwh

Dato : 06-07-10 11:11

Kim2000, skrev:

> [...]
> fald var fætre og kusiner og/eller nedstammede fra ganske få hunde,
> der opfyldte de ønsker som ejeren nu så som ønskelige.

Det har der sikkert været problemer med.
Men seriøse avlere må man have en tiltro til at de undgår indavl.

> En fransk
> bulldog plus fx en sankt bernhard (bare for at være ekstrem) vil give
> større variation i generne og dermed stærkere helbred.

Vil mene at to så fysisk forskellige race ville kunne give totalt
misdannet afkom.
Tag feks bare min Angel som er "ren" Labrador/Rottweiler,
hende kan jeg da se har for stor krop i forhold til resten af hendes bygning.
Hun har så også fået konstateret slidgigt i skulderen, måske har den kombination
ikke været særlig god.

> Det er i hvert
> fald det jeg altid har hørt og de to hunde jeg har haft, har endnu
> aldrig set en dyrlæge, så helt tosset er det nok ikke.

Tja, har også haft to blandingshunde, Tyson som døde af kræft (kan nok ramme alle)
havde heller aldrig en sygedag, og var bortset fra kræften knaldsund da han blev aflivet.
Angel har som sagt slidgigt allerede, tror ikke hun bliver gammel før hun skal slukkes.

Efter at have sat mig lidt bedre ind i sagerne hælder jeg mest til at får raceren hund
efter forældre med god stamtavle.
Har du læst hvad John (Jopa) har gjort sig af erfaringer i den retning med Schæfere
bekræfter det også mit standpunkt.

Blandingshunde er og bliver lotteri, både mht psyke og fysik.
At blandingshunde skulle værer sundere end racehunde er der ingen
statestik jeg kender til der underbygger.
Problemet med usund racehunde tror jeg er størst med en hund som den Franske Bulldog
hvor man har prøvet at fremavle nogle fysiske egenskaber på bekostning af sundheden,
så går det selvfølgelig grueligt galt, dem kender man desværre mange eksempler på.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 07-07-10 22:45

Pwh, skrev:

> Det har der sikkert været problemer med.
> Men seriøse avlere må man have en tiltro til at de undgår indavl.

Løb du tør for seriøse argumenter Kim, eller hvad gik galt :-?

/Jens (som er mere end glad for sin stamtavlehund, men også for den uden)

Fra : Kim2000

Dato : 08-07-10 12:58

> Løb du tør for seriøse argumenter Kim, eller hvad gik galt :-?

Næh, jeg kom nok bare lidt fra det, for det som jeg nok tænker på er mere
udstillingshunde og de mere ekstreme, altså hvor avleren ønsker en eller
anden nuttet egenskab frem og blindt avler på det, fx store øjne, et
søskendepar har store øjne og så avler man løs på dem.

Jeg bilder jo mig selv ind at jeg på få minutter kan afgøre om en hund er
"skør" eller ej. Hvis jeg ikke kan tage dens mad fra den (=altså hundens
ejermand), så er hunden i mine øjne diskvalificeret som kæledyr. Hvis den
snapper er den væk som kæledyr, og så kigger jeg altid på dens øjne og
reaktionsmønstre sammen med andre hunde.

Fra : Pwh

Dato : 08-07-10 13:44

Kim2000, skrev:
> [...]
> en eller anden nuttet egenskab frem og blindt avler på det, fx store
> øjne, et søskendepar har store øjne og så avler man løs på dem.

Det kan vi så kun blive enige om.
Kan huske der var en god udsendelse om det for et stykke tid siden
hvor de bla. viste en schæfer der dårligt kunne gå på sine ben,
det er fandeme det rene dyreplageri.
Kan ikke få mig selv til at tro at det er så ekstremt herhjemme,
men der findes da stadig en del racer med "indbyggede" skavanker.

/Jens

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-10 09:15

> [...]
> stedet
> for en populær selvskabshund.
> Den har et dejligt temperament, men fysikken er ikke for god, døjer tit

Meget sjovt at se det skulle være en muskelhund

http://www.dch-svendborg.dk/03Traeni/side3cKampogMuskelhunde.htm

Måske en understregning af muskelhundelovgivningen er meningsløs, tilgengæld
skal politiet bare reagere når en nabo oplyser at han har en sindssyg hun
gående på den anden side af hækken.

Fra : Pwh

Dato : 06-07-10 09:24

Kim2000, skrev:

> [...]
> tilgengæld skal politiet bare reagere når en nabo oplyser at han har
> en sindssyg hun gående på den anden side af hækken.

Jeg troede også at ejerinden fyldte mig med løgn i sin tid da hun fortalte
at den var avlet til kamphund oprindeligt, men hun havde jo ret
Jeg har en gammel hundebog hvor de skriver at Grand Danois i gamle dage
var forment adgang til hundeudstillinger simpelthen fordi de var for agrassive.
Jeg da ikke komme i tanke om en meget sødere og rarere hund end en GD'er.

/Jens (hvis LilleBalle oprindeligt var romersk krigshund)