Hvordan opretter man diskbilleder i UBU
Fra : Lyrik

Dato : 06-07-10 04:08

UBU 10.04.

Kan man som på Mac oprette diskbilleder der kan køre fra skrivebordet?
Eller skal man oprette diskbilleder og køre dem i et virtuelt drev som
i Windows?

Anyway,- hvordan gør man?

Jens

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-07-10 12:16

On Tue, 6 Jul 2010 03:08:19 -0700 (PDT), Lyrik wrote:

> Kan man som på Mac oprette diskbilleder der kan køre fra skrivebordet?

Hvad er formålet?

(Det er nemmere at besvare dit spørgsmål hvis du forklarer hvilket
problem du ønsker at løse - måske er der en anden, nemmere måde).

Mvh.

--
"My internal clock is on Tokyo time." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 06-07-10 14:17

> Kan man som på Mac oprette diskbilleder der kan køre fra skrivebordet?
> Eller skal man oprette diskbilleder og køre dem i et virtuelt drev som
> i Windows?

Mener du mon en *.iso eller *.img fil?

/Jan

Fra : Lyrik

Dato : 06-07-10 07:25

On 6 Jul., 13:15, a...@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> Hvad er formålet?
>
> (Det er nemmere at besvare dit spørgsmål hvis du forklarer hvilket
> problem du ønsker at løse - måske er der en anden, nemmere måde).
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg vender spørgsmålet om. Jeg har en Windows install cd og en play
cd. Play-cd-en er nødt til at være i et drev når spillet kører ved
hjælp af "Wine."
Jeg vil prøve at have play-cd-en som en iso-fil, dmg-fil, eller hvad
sådan en hedder i UBU. Den skal være monteret som i et cd-drev således
at spillet kan køre ved at programmet ser "CD-en." Lige nu virker det
ikke med den fysiske cd, da programmet ikke kan se den og hele tiden
beder om at få den sat i!

Spillet er Power Chess Win 98 fra Sierra.
Tillægsspørgsmål:
Det lykkedes mig at installere et BR/DVD ripperprogram i Wine, ved at
give exe-filerne lov til at køre. Eneste ret store flop er at
programmet ikke kan erkende DVD drevet når skiverne er i.
Hvordan får man et Windowsprogram i Wine til på en naturlig måde at
erkende-og-bruge et DVD-drev?

Hilsen
Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-07-10 14:49

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> [...]
>at spillet kan køre ved at programmet ser "CD-en." Lige nu virker det
>ikke med den fysiske cd, da programmet ikke kan se den og hele tiden

Lav en iso-fil ud af cd'en:

$ dd if=/dev/sr0 of=/home/whoever/cd.iso bs=8192k

Mount den:

$ sudo mount -o loop /home/whoever/cd.iso /mnt

Start "Configure Wine", gå til "Drives"-fanebladet, tilføj et nyt
drive letter, vælg "Show Advanced", sæt "Type" til "CD-ROM" og
sæt "Path" til /mnt (eller hvor den nu er mounted).

Så skulle den være klaret.

Efter reboot behøver du kun køre "sudo mount"-kommandoen hver gang -
eller proppe den i fstab.

Det KAN ske, at du skal udfylde de nederste felter (Label og Serial),
alt efter hvor pirrelig spillets kontroller er.

> [...]
>programmet ikke kan erkende DVD drevet når skiverne er i.
>Hvordan får man et Windowsprogram i Wine til på en naturlig måde at

Hvorfor ikke bruge Brasero? Eller Windows hvis du alligevel ikke
har tænkt dig at køre Linux

Mvh.
   Klaus.

Fra : N/A

Dato : 06-07-10 15:30

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-07-10 15:51

> [...]

> at spillet kan køre ved at programmet ser "CD-en." Lige nu virker det
> ikke med den fysiske cd, da programmet ikke kan se den og hele tiden

Det afgørende er hvor meget kopibeskyttelse der er i. Hvis du kan klare
dig med en mount'ed ISO under Windows, vil det tilsvarende virke under
Wine med et ISO-billede. Skal man bruge Alcohol eller værre, førend det
virker, så glem det.

> Spillet er Power Chess Win 98 fra Sierra.

Ud fra
http://wiki.answers.com/Q/How_do_you_get_Power_Chess_98_to_play_on_your_windows_XP
ser det ud til at kunne køre i en virtuel maskine. Så hent du VirtualPC
og installer en Win98 i den, så skulle du være kørende.

Ellers findes der altså steder hvor der er rigtige mennesker at spille
mod. Altid.

Der er en oversigt på http://tim-mann.org/ics.html (hvor xboard/winboard
også kan hentes, det er det bedste interface hvis tiden er vigtig).
Selv spiller jeg lynskak som "ravn" på http://www.freechess.org/

Fra : N/A

Dato : 08-07-10 12:16

Fra : N/A

Dato : 06-07-10 14:49

Fra : Lyrik

Dato : 06-07-10 08:16

On 6 Jul., 15:48, Klaus Ellegaard <klausellega...@msn.com> wrote:

> [...]
>
> $ sudo mount -o loop /home/whoever/cd.iso /mnt
>
> Start "Configure Wine", g til "Drives"-fanebladet, tilf j et nyt
> drive letter, v lg "Show Advanced", s t "Type" til "CD-ROM" og
> s t "Path" til /mnt (eller hvor den nu er mounted).
>
> S skulle den v re klaret.
>
> Efter reboot beh ver du kun k re "sudo mount"-kommandoen hver gang -
> eller proppe den i fstab.
>
> Det KAN ske, at du skal udfylde de nederste felter (Label og Serial),
> alt efter hvor pirrelig spillets kontroller er.

> Hvorfor ikke bruge Brasero? Eller Windows hvis du alligevel ikke

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Tak for dine mange råd Klaus!

Jeg bruger 3 maskiner samtidig og kan give dem arbejde til de segner!
Jeg må skifte plads fra den ene til den anden og jeg propper dem sådan
med gøremål at deres blæsere kører på højtryk. De lyder som rene
ventilatorer!
der er 1 Windowsmaskine, 1 Mac og 1 UBU.
Windowsmaskinen kører Vista. Mac kører Windows 7 eller Leopard og UBU
kører UBU med Wine eksperimenter.
Jeg skal have UBU igang med at producere noget eller udføre noget. Da
mit gamle PowerChess skakprogram højest kan køre på en Win 98 kunne
det være fint om UBU kunne køre i Win 98-mode og få skakprogrammet,
verdens mest underholdende iøvrigt, til at køre.

Ud over det skal UBU være en stabil UBU surfe-og newsindelægsmaskine.
Men jeg vil gerne få den til andre sjove ting. Jeg gider ikke sidde og
lave systemonani på den.
Jeg vil se programmer køre på den. Hvis den kan overtage opgaver som
de andre maskiner udfører, så vil måske Vistamaskinen med tiden også
komme til at køre UBU. Men lige nu har det lange udsigter. jeg kan for
lidt på den UBU endnu. UBU-maskinen har licens til både Vista og
Windows 7. Men jeg vil gerne være i fred når jeg sidder ved den, så nu
kører den UBU!

Jeg vil gerne have den til at afspille en Blu-ray og rippe den. Jeg
vil have den til at videoredigere med overgange og underlægningsmusik
samt for-og sluttekst. jeg vil have den til at aflevere film som Blu-
ray og AVCHD.
Og jeg vil have den til at brænde Blu-ray diske i UDF 2.60/2.50

Har du nogen gode ideer så fyr bare løs! I øvrigt har jeg meldt mig
ind i SSLUG.))

Hilsen
Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-07-10 15:30

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

>Har du nogen gode ideer så fyr bare løs!

Mjaeh, der er ikke så pokkers meget overlap i det, vi bruger vores
maskiner til, så jeg har omtrent ingen erfaring med dine formål

Men det er der vel andre, der har!

Mvh.
   Klaus.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-07-10 15:30

On Tue, 6 Jul 2010 06:25:26 -0700 (PDT), Lyrik wrote:

> Jeg vender spørgsmålet om. Jeg har en Windows install cd og en play
> cd. Play-cd-en er nødt til at være i et drev når spillet kører ved
> hjælp af "Wine."

Hvis jeg skulle køre Windows-programmer under Ubuntu ville jeg vælge at
køre en virtualiseret Windows - f.eks. ved hjælp af VirtualBox eller
VMWare Player.

> Jeg vil prøve at have play-cd-en som en iso-fil, dmg-fil, eller hvad
> sådan en hedder i UBU.

Når du sætter en cd i drevet og cd'en dukker op på skrivebordet, kan du
højreklikke på den og vælge "Copy", i det vindue der dukker op, kan du
vælge at kopiere til en (.iso) fil.

Hvordan du derefter får Wine til at bilde Windows-programmer ind at en
..iso-fil er en cd kan andre sikkert hjælpe med, jeg gad ikke spilde tid
på Wine

> [...]
> programmet ikke kan erkende DVD drevet når skiverne er i.

> Hvordan får man et Windowsprogram i Wine til på en naturlig måde at

Hvis du helst vil løse den typer opgaver med Windows-programmer, er den
nemmeste vej (i min helt smalsynede optik) at køre Windows i stedet for
Ubuntu.

Mvh.

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-07-10 18:42

Lyrik wrote:

> [...]
> ikke kan erkende DVD drevet når skiverne er i. Hvordan får man et
> Windowsprogram i Wine til på en naturlig måde at erkende-og-bruge et

En DVD eller BD ripper skal lave nogle specielle operationer med drevet,
og det er meget tænkeligt at det ikke virker gennem Wine laget.

Men hvorfor ikke bruge native Linux løsninger?

Til DVD kunne det være k9Copy som bruger libdvdcss, altsammen frit.

Til BD kan du bruge MakeMKV som har en Linux version, desværre ikke fri.

--
Jesper Lund

Fra : Lyrik

Dato : 08-07-10 04:03

On 6 Jul., 19:41, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
>
> Til DVD kunne det være k9Copy som bruger libdvdcss, altsammen frit.
>
> Til BD kan du bruge MakeMKV som har en Linux version, desværre ikke fri..

,,,,,,,,,,,,,,
Tak ven Jesper.
Men nu fik du sat mig på arbejde ud over min formåen. Linuxversionen
af makeMKV bliver serveret som "sovsepakker." Den skal
hjemmekompileres! Jeg fik installeret al systemsoftwaren til formålet,
men ender op med to foldere i min downloadmappe. Disse to mapper
indeholder MakeMKV sovsen der skal blive til MakeMKV gryderetten.(Nej
Apt-Get kender ikke programmet)

For at kompilere skal jeg manøvrere terminalvinduet hen i
downloadmappen og vel derfra ind i som der smukt siges på den
Linukryptiske dialekt:"Installationsmappen" Uheldigvis har jeg ikke
kunnet flytte Terminalprompten til "Installationsmappen." Først fordi
jeg slet ikke ved hvilke kommandoer man bruger for at flytte prompten.
Dernæst fordi jeg har fået 2 mapper hvoraf det ikke fremgår hvilken
som er "Installationsmappen". For det tredie fordi der i hvert fald i
den ene mappe ligger ikke mindre end 3 scripts, hvor den ene hedder
noget med almen installation, den anden noget med linux installation
og den tredie noget med Windows dll's.

Derfor kunne man spørge sig selv om de skal køres alle tre? Eller kun
1 af dem? eller i en bestemt rækkefølge, eller er det den anden mappe
der er installationsmappen?

Men først kunne det være nice at få at vide hvordan man flytter
kommandoprompt fra mappe til mappe, fra destination til destination.
Altså hvilken kommando bruger man i et terminalvindue til at flytte
prompten til downloadmappen?

På forhånd tak
Jens

Fra : Erik

Dato : 08-07-10 12:16

Lyrik skrev:

> [...]
> men ender op med to foldere i min downloadmappe. Disse to mapper
> indeholder MakeMKV sovsen der skal blive til MakeMKV gryderetten.(Nej

Hejsa

Vil da lige råde dig til at tage et kig i README filen som sikkert
ligger i mappen, når du står i benævnte directory kan du eks. skrive
gedit "readme filnavnet"

Hvis det skal compiles er der sandsynelighed for at det skal gøres
nogenlunde sådan her i følgende 3 trin:

../configure

make

sudo make install

Eller også præcis som det er beskrevet i README !

/Erik

Fra : N/A

Dato : 09-07-10 10:36

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-07-10 11:36

Den Thu, 08 Jul 2010 03:03:20 -0700 skrev Lyrik:

> [...]
> kommandoprompt fra mappe til mappe, fra destination til destination.
> Altså hvilken kommando bruger man i et terminalvindue til at flytte

"Næsten" som i Windows
cd (change directory)
cd _mellemrum_ .. - flytter et niveau tilbage
cd /mappenavn - flytter til ..... - ja rigtigt .. mappenavn

SÃ¥ er du i gang

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-07-10 12:19

Den Thu, 08 Jul 2010 10:36:25 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> "Næsten" som i Windows
> cd (change directory)
> cd _mellemrum_ .. - flytter et niveau tilbage cd /mappenavn - flytter
> til ..... - ja rigtigt .. mappenavn
>
> SÃ¥ er du i gang

MÃ¥ske mere detaljeret:
Du står i din hjemmemappe når du åbner en terminal - lad os kalde den /
jens. Altså /home/jens
Hvis din download mappe ligger i Dokumenter bliver stien til download:
cd /Dokumenter/download (/home/jens/Dokumenter/download)

Bemærk: der er forskel på store og små bogstaver i UNIX.

Fra : Lyrik

Dato : 08-07-10 15:51

On 8 Jul., 13:19, Karl Erik Christensen <n...@none.invalid.co> wrote:

> [...]
> cd /Dokumenter/download (/home/jens/Dokumenter/download)
>
> Bemærk: der er forskel på store og små bogstaver i UNIX.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Linuxcrypto er åbenbart et svært sprog
dine kommandoer virker ikke på min maskine; se her maskinen kalder vi
"xx":

xx@xxxx-laptop$ ls
20620_davinci.avi examples.desktop Offentligt Skabeloner
unisecur
Billeder Hentede filer out Skrivebord
Videoklip
Desktop Musik Pavtube tmp
Dokumenter nettoyageglobal.sh raw.pnm Ubuntu One
xx@xxxx$ cd /Hentede filer
bash: cd: /Hentede: No such file or directory
xx@xxxx-laptop$

Jens

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-07-10 22:55

> [...]

> Dokumenter nettoyageglobal.sh raw.pnm Ubuntu One
> xx@xxxx$ cd /Hentede filer
> bash: cd: /Hentede: No such file or directory

Når man starter med "/" betyder det, start fra roden af disken. Hvis
ikke, betyder det start her. (og så hjælper "." og ".." med at
navigere rundt).

Prøv at stå hvor du går, og skriv c-d-mellemrum-H-<tab> (hvor tab er
tabulatortasten, den over CapsLock), og se hvad der sker.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-07-10 10:36

Lyrik wrote:

> [...]
> Dokumenter nettoyageglobal.sh raw.pnm Ubuntu One
> xx@xxxx$ cd /Hentede filer
> bash: cd: /Hentede: No such file or directory

Dine indlæg her i tråden viser at du er totalt blank mht. linux/unix
kommandosprog.
Jeg tror du kunne have glæde af linuxbøgerne
http://www.linuxbog.dk/
Især Linux – Friheden til at lære Unix
http://www.linuxbog.dk/unix/unix/index.html
Kapitel 4. Basal Unix

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-07-10 00:09

Den Thu, 08 Jul 2010 14:50:51 -0700 skrev Lyrik:

> [...]
> 20620_davinci.avi examples.desktop Offentligt Skabeloner unisecur
> Billeder Hentede filer out Skrivebord Videoklip

Mappenavne med *mellemrum* - hva er det nu for noget?
Det findes da ikke
Jeg plejer at omdøbe dem.
Hentede_filer - men så skal du bruge en grafisk filmanager som f.eks.
Nautilus, da terminalen "taler ægte UNIX", og ikke magter navne med
mellemrum.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-07-10 01:08

On 08 Jul 2010 23:08:58 GMT, Karl wrote:

> [...]
> Hentede_filer - men så skal du bruge en grafisk filmanager som f.eks.
> Nautilus, da terminalen "taler ægte UNIX", og ikke magter navne med

Hvad er nu det for noget schludder?

$ mkdir "En mappe"
$ touch "En mappe/En fil.txt"
$ ls -l En\ mappe/
total 0
-rw-r--r-- 1 asjo asjo 0 Jul 9 02:03 En fil.txt
$ rm -r En\ mappe/
$

Mvh.

Adam, som morer sig kosteligt over alle de velmenende råd, der
uafværgeligt ender med at Jens 'Lyrik' Bech erklærer at Ubuntu
er brugerfjendsk og tillige ubrugeligt, hvorefter han vender
tilbage til Mac OS X med et nedladende fnys, samt ryst på
hovedet.

--
"Don't feed the trolls, like oysters under the sky" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-07-10 01:32

Den Fri, 09 Jul 2010 02:08:06 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> [...]
> er brugerfjendsk og tillige ubrugeligt, hvorefter han vender
> tilbage til Mac OS X med et nedladende fnys, samt ryst på

Mvh.

Karl Erik, som stadig tror det er bedst at holde sig fra mellemrum i
mappe og filnavne.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-07-10 01:41

Den Fri, 09 Jul 2010 00:31:32 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> Mvh.
>
> Karl Erik, som stadig tror det er bedst at holde sig fra mellemrum i
> mappe og filnavne.

Og det skal måske lige begrundes:

Blandt andet DAAPD, som er et media streamings program _ikke_ medtager
filer i mappenavne der indeholder mellemrum.

Derfra har jeg mine erfaringer, og råder altid til _ikke_ at bruge
mellemrum, for den uoplyste fatter ikke hvorfor

Fra : Kent Friis

Dato : 09-07-10 06:11

Den 09 Jul 2010 00:40:59 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Og det skal måske lige begrundes:
>
> Blandt andet DAAPD, som er et media streamings program _ikke_ medtager
> filer i mappenavne der indeholder mellemrum.

Jeg kan også sagtens lave et program der ikke medtager filer i
mapper der indeholder "a".

Faktisk vil det kræve præcis den samme kode at filtrere de mapper fra,
som at filtrere dem fra der indeholder mellemrum.

Der er kun to tegn der ikke er gyldige i filnavne på *nix: '/' og
'\0'.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-07-10 01:41

Fra : Lyrik

Dato : 08-07-10 23:31

On 9 Jul., 02:07, a...@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> [...]
>          er brugerfjendsk og tillige ubrugeligt, hvorefter han vender
>          tilbage til Mac OS X med et nedladende fnys, samt ryst på
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kære Adam!
Foreløbig tak for dine venlige input. Måske er jeg sådan som du
beskriver så levende, men i det her tilfælde er jeg omgængeligheden
selv. Jeg har ikke råd til flere Macmaskiner i øjeblikket og det
smerter mig at konens 9000 kroner Windowslaptop bare står og rådner op
fordi hun ikke gider at bruge den.

Jeg synes det er synd at sælge den fordi den er Core2Duo 2,4 GHz og
den er en HP designermaskine med drømmetastatur i blankt stål? Med
designerkrop og-mus. 15" iøvrigt. Ubuntuen har givet den nyt liv!
Den er så smuk i interfacet at den får selv OSX Leopard til at blegne.
Alt virker på den og spiller i top!
Allerede det er godt nok. Bare at surfe på og læse mails. Den går på
Lån&Sparbank som konen er en flittig bruger af, men Nordea nægter at
lade den gå på selv om nøglefilen bliver læst o.s.v. men skidt med
det!

Så har jeg fået blod på tanden og det er mig og ikke konen der sidder
ved den når min iMac er belastet med filmrenderingsopgaver.
Så kommer nysgerrigheden ind i billedet. Det er sjovt at finde ud af
hvad jeg kan få den til. Men kan jeg ikke få den til noget, så lever
jeg med den som den er. Du ved, lige som man kan leve med en smuk kone
selv om hun ikke gider tage opvasken!? man bliver mindet om at det
er skønheden der tændte gnisten, og man "surfer" godt med hende.

Jeg kan være i fred på Ubuntuen, ingen irriterende reklamer, ligesom
DR1 kan være en lise efter at man har været i malstrømmen på 3 eller
3+ eller hvad de hedder og who cares? Interfacet i den nye UBU har
givet Linux et nyt liv for mig. Brugervenligheden på hverdagsopgaverne
er i top. Stabiliteten ligeledes. Og "hun" er bare så smuk at man
bliver forelsket i "hende" hvergang man tænder på hende.
Cubussen der drejer til nye skriveborde! Hva-ba?! Kabale! Ingen kabale
i OSX fedterøv Jobs! Et "Joakim von Ands pengebad af programmer man
kan boltre sig i hvis man keder sig!"-Alt helt gratis! Smuk og gratis!
Er det ikke enhver mands drøm? Med UBU 10.04 er drømmen blevet til
virkelighed!

Så nej Adam! Nu vi er i paradisets have, skal vi så ikke blive der for
en gangs skyld?

*Jeg må finde ud af at kompilere den makeMKV..........."

Hilsen
og god dag til alle fra
Jens

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-07-10 12:32

Den Fri, 09 Jul 2010 05:11:12 +0000 skrev Kent Friis:

> Jeg kan også sagtens lave et program der ikke medtager filer i mapper
> der indeholder "a".

> Mvh
> Kent

Når man er dygtig kan man så meget

Men en dygtig person der også er beskeden - hvor mon han findes?

Fra : Kent Friis

Dato : 09-07-10 20:40

Den 09 Jul 2010 11:31:52 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Når man er dygtig kan man så meget
>
> Men en dygtig person der også er beskeden - hvor mon han findes?

Det har ikke noget med beskedenhed eller dygtighed at gøre. Pointen
er at der ikke er nogen forskel mellem hvordan " " og "a" behandles.

Hvis et program ikke skal virke med et mellemrum, kræver det at
programmøren skriver noget kode der får programmet til ikke at virke
med mellemrum, og det kode er ens uanset om det er mellemrum eller
"a" programmet ikke skal virke med. Det eneste der skal ændres er om
der står " " eller "a" i den stump kode.

Hvis programmøren ikke gør noget for at det ikke skal virke, vil
mellemrum virke lige så vel som a gør.

At *et* program er skrevet af en programmør der åbenbart har noget
imod mellemrum, er et dårligt argument for at undgå dem, det er
en fejl / uhensigtsmæssighed ("by design") i programmet.

At de så er besværlige i shell'en er en helt anden sag, og de fleste
der bruger shell'en meget vil nok undgå mellemrum af den årsag.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"