Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fuji S2500HD
Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 29-06-10 05:58

Hej Gruppe.

Jeg har bestilt sådan et Fujifilm kamera, men er blevet i tvivl om det
er et ok kamera. Jeg bestilte kameraet hos wupti.com, men så efter
bestillingen at det kører med almindelige batterier!! Det er efter min
overbevisning kun billige lavkvalitets kameraer der bruger almindelige
batterier, hvad siger i?

Er der andre alternativer jeg kunne overveje i prisklassen lige under 2K?

Som jeg har forstået det er dette kamera i "superzoom" klassen, og altså
ikke på højde med et spejlrefleks, men lidt bedre en et almindeligt
kompakt kamera, er det korrekt?

Jeg håber i kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

/Kasper

Fra : ab©

Dato : 29-06-10 11:05

Jeg kan kun se det som en stor fordel, at et kamera bruger almindelige
AA-batterier (du skal jo nok bruge opladelige - disse kan yde en del mere
strøm end alm. batterier)

Om "super-zoom" lige er sagen, må være op til dit behov - det er klart at jo
længere spænd, der er i zoomomfanget desto flere kompromis´er må der være
tale om i konstruktionen. Noget andet er så for mig, der ikke ville have
noget at bruge den lange ende til, at jeg ville mangle lidt mere vidvinkel
end de 28 mm - evt. et mere lysfølsom max-blænde, muligheden for RAW og
manuel focus.

Mit valg faldt på Panasonic LX-3

ab©

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-06-10 06:45

Kasper Nordal Lund skrev:
> [...]
>
> Som jeg har forstået det er dette kamera i "superzoom" klassen, og altså
> ikke på højde med et spejlrefleks, men lidt bedre en et almindeligt

Råd om anskaffelse vil altid være præget at personlige præferencer.
1: Mange års erfaring har lært mig, at sætter man sig hårdt på en
begrænset økonomisk ramme, rammer (!) man ofte forkert og får noget man
ikke bliver tilfreds med.
2: Så stort zoom område indebærer kompromisser, der går ud over
kvalitetet. Et zoom område på 3 kan laves ret godt, men derover bliver
det svært og dyrt om det skal være godt.
3: Personligt ville jeg gå efter en større sensor og her er micro 4/3 et
imo fint kompromis, så mit råd til de fleste, der er interesserede i
nogen kvalitet og ikke for stort og tungt ville være det (og ja, jeg er
selv hoppet på en af slagsen)

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html