SATA diske i ældre PC - PCI Controller ell~
Fra : Morten

Dato : 29-06-10 00:35

Hej med jer

Jeg overvejer at forsøge og bygge en NAS server selv, med en ældre PC
(formegentlig en P3 eller lignende) - der skal 3 x 2 TB diske i, i
RAID 5.

Problemet er at en ældre PC jo ikke har SATA porte, så jeg skal
formegentlig have en SATA controller i, for at kunne forbinde diskene
- nu kan jeg så se at en alm. PCI SATA Controller, max. kan kører
Serial ATA-150 (og ikke 300 som vel er standard i dag) -- hvis det
skal gå hurtigere skal jeg have en til PCI Express, som den ældre PC
jo heller ikke har.

Hvad er den oplagte løsning her?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-06-10 08:48

Morten <morten2000@gmail.com> crashed Echelon writing news:38f79d8c-e3b7-
4035-9a05-5ee9cefb6ab2@a30g2000yqn.googlegroups.com:

> [...]
> Serial ATA-150 (og ikke 300 som vel er standard i dag) -- hvis det
> skal gå hurtigere skal jeg have en til PCI Express, som den ældre PC

At du analyserer og definerer dit behov.

Har du absolut brug for SATA-300 controller? Forventer du at kunne levere
data på dit netværk hurtigere end hvad PCI bussen kan klare? Eller rettere
er dit netværk hurtigere end selve PCens formåen?

Økonomi. Vil investeringerne være højere end at købe en "almindelig" NAS
boks

--
Bjarke Andersen

Fra : Morten

Dato : 29-06-10 02:42

On 29 Jun., 09:47, Bjarke Andersen <bjarke.ander...@gmail.com> wrote:

> At du analyserer og definerer dit behov.
>
> Har du absolut brug for SATA-300 controller? Forventer du at kunne levere
> data p dit netv rk hurtigere end hvad PCI bussen kan klare? Eller rettere
> er dit netv rk hurtigere end selve PCens form en?

Det jeg egentlig mere fiskede efter var om der var en løsning nr. 3
jeg bare ikke kendte, som kunne give mig en SATA-300 løsning - det er
da muligt jeg kan klare mig uden, men det vil da være ærgerligt at
have en flaskehals her, hvis jeg f.eks. skal kopiere til og fra over
et Gigabit netværk ...

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-06-10 10:54

Morten <morten2000@gmail.com> crashed Echelon writing news:094e06b2-1836-
4ad0-aa2a-70903abc0e46@x21g2000yqa.googlegroups.com:

> [...]
> da muligt jeg kan klare mig uden, men det vil da være ærgerligt at
> have en flaskehals her, hvis jeg f.eks. skal kopiere til og fra over

Du har jo selv nævnt din 3. løsning. At du dropper det gamle hardware og
købet noget nyt især hvis det er flaskehalse der bekymrer dig.

Om du så vælger at købe hardware til at bygge selv, eller om du køber en
NAS boks, bestemmer du selv.

Men igen er det kun dig som ved hvor mange data din NAS skal kunne
overføre, og hvilket som er kritisk for dig.

Lidt teknisk info du kan tænke over:

PCI bus = 135MB/s (teoretisk) delt mellem PCI enheder
Gigabit = 125MB/s (teoretisk)
SATA150 = 187,5MB/s (teoretisk)

Harddisk eksempel Seagate Barracuda 7200.11 1TB:

Copy benchmark = 19-50MB/s
Read benchmark = 100MB/s

Dertil kommer der din controllers performance især når vi snakker RAID5. En
"billig" onboard Sillicon Image RAID controller uden egen CPU kan snildt
sænke write performance ned til ca. 30-40MB/s

--
Bjarke Andersen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-06-10 22:21

"Morten" <morten2000@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Som jeg læser det, har du ikke forstået, hvad du er i gang med.
Det hjælper jo ikke noget at købe alm. sata controller kort til dine diske.
Det giver dig jo ikke raid mulighed, kun alm. tilgang til diskene.
Hvis ikke bundkortet har indbygget raid (og hvis vi snakker raid 5 findes
der vist ikke mange), så skal du have et raid 5 controller kort, hvor du så
sætter diskene direkte på, idet tilslutningen skal både give adgang til
disken og adgang til raidfunktionen.

Kurt

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-06-10 01:19

Morten skrev:

> Problemet er at en ældre PC jo ikke har SATA
> porte, så jeg skal formegentlig have en SATA
> controller i, for at kunne forbinde diskene

Jeg kunne aldrig finde på at bygge sådan noget
af gammel hardware.

Jeg har selv prøvet flere gange med sådan noget,
det giver altid en masse problemer.

Installationen af kortet går fint, men du kan ikke
boote fra en sata-disk, du er fortsat nødt til at
boote fra en ide-disk, som snart ikke kan fås mere.

> Hvad er den oplagte løsning her?

Smid det gamle hardware ud, og køb en rigtig NAS
eller tilsvarende backupsystem!

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 05-07-10 09:47

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message

> Installationen af kortet går fint, men du kan ikke
> boote fra en sata-disk,

Selvfølgelig kan du det.

> du er fortsat nødt til at
> boote fra en ide-disk, som snart ikke kan fås mere.

Sludder.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Peter Nicolaysen

Dato : 09-07-10 14:19

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen news:4c319c1d$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
> "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message

> Selvfølgelig kan du det.

> Sludder.
>
> --
> MVH. N_B_DK
Hvis det er en controller på et indstiks kort, så kommer det an på
firmwaren i kortet og bundkortets bios!

Hvis der ikke er mulighed i bios for at ændre hvad der bliver booted fra,
eller indstikskortet´s firmware ikke kan! Så skal der noget andet til!
--
Pnic/Allah-25-04-1973 http://tinyurl.com/y9bsn2h
http://tinyurl.com/ydnohlo, http://tinyurl.com/ydbqkpr

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-07-10 23:23

N_B_DK skrev:

> Sludder.

Jamen, hvor køber du ide-harddiske - hos mine
leverandører er de svære at skaffe.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 14-07-10 16:58

> Jamen, hvor køber du ide-harddiske - hos mine
> leverandører er de svære at skaffe.

Det der er sludder, er at man er nød til at boote fra en ide disk.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Morten

Dato : 30-06-10 01:42

On 29 Jun., 23:21, "Kurt B. Andersen" <kurtanos...@privat.dk> wrote:
> [...]
> sætter diskene direkte på, idet tilslutningen skal både give adgang til

Du har ganske ret - hvis jeg havde forstand på det havde jeg ikke
behøvet at spørge, men jeg ved meget lidt om det og har derfor brug
for hjælp.

Jeg troede at den RAID de henviste til i controller-specifikationerne
var en form for hardware raid, men at man stadig godt bare kunne
forbinde diskene normalt, og så køre en form for software raid (hvis
styresystemet understøtter det) - men det er altså ikke korrekt?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-06-10 20:15

[...]

Nej, det er ikke korrekt.
Hvis ikke man har et bundkort med indbygget raid controller (med raid 5 vil
det vist være lidt svært at finde et), så er det således, at den
hardwareenhed (raid controlleren), som du skal købe, også har indbygget
porte til at slutte diskene til, da raid og controllerfunktion hænger
uløseligt sammen.
Jeg har ikke fulgt så meget med, men tidligere var en raid 5 controller en
væsentlig dyrere løsning end f.eks. 0 og 1. Så inden du får indkøbt for
meget, så skal du også lige sikre dig, at du kan få en, som kan køre med den
pc, som du påtænker at anvende.
Hvis den skal køre meget, skal du også nok have en helt anden parameter med
i din beslutningsproces - driftsomkostning.
En pc vil mig bekendt typisk bruge noget mere strøm end en Nas server, som
netop er optimeret til at køre i døgndrift.
Men det vil jeg lade eksperterne komme med råd om. Man skal bare passe på,
at man ikke sparer så meget, at det faktiske ender med at blive dyrere og
dårligere.

Kurt

Fra : Rado

Dato : 30-06-10 22:50

On Wed, 30 Jun 2010 21:15:20 +0200, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

>Hvis ikke man har et bundkort med indbygget raid controller (med raid 5 vil
>det vist være lidt svært at finde et),

Intel laver flere kort med RAID 0,1,5 og 10.

--
Rado
"Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software,

Fra : N_B_DK

Dato : 05-07-10 09:47

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> wrote in message
> [...]
> indbygget porte til at slutte diskene til, da raid og
> controllerfunktion hænger uløseligt sammen.

Der findes nu en lang række bundkort hvor portene sidder på bundkortet, men
først får en given RAID funktion, ved montering af addon RAID
controllerkort, så så uløseligt hænger det heller ikke sammen.

> En pc vil mig bekendt typisk bruge noget mere strøm end en Nas
> server, som netop er optimeret til at køre i døgndrift.

En NAS (i consumr markedet) er også en pc, bare uden grafikkort.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Morten

Dato : 30-06-10 01:45

On 30 Jun., 02:19, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Installationen af kortet går fint, men du kan ikke
> boote fra en sata-disk, du er fortsat nødt til at
> boote fra en ide-disk, som snart ikke kan fås mere.

Alternativt kunne man boote fra en USB dongle, eller en CD (jeg vil
køre FreeNAS som ikke fylder meget)

> Smid det gamle hardware ud, og køb en rigtig NAS
> eller tilsvarende backupsystem!

Jeg er bare lidt imod at købe et "låst" system med et fastdefineret
styresystem - så har jeg ingen muligheder for at ændre i softwaren
hvis mine behov skifter, og jeg har ikke mulighed for at udvidde med
flere diske når behovet kommer.

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-06-10 22:26

Morten skrev:

> [...]
> ingen muligheder for at ændre i softwaren hvis
> mine behov skifter, og jeg har ikke mulighed for
> at udvidde med flere diske når behovet kommer.

Det var mest det at du ville bruge en ældre pc til
formålet, jeg opponerede mod.

Skal det være en pc, er det bedre at købe en
billig en af slagsen, med mulighed for at sætte
flere sata-diske i.

Den behøver ikke at være det hurtigste i verden,
kopieriering via LAN fra A til B er stort set det
samme.

Mit eget backup-system består af en:

http://www.logilink.org/showproduct/UA0079.htm
og
http://www.logilink.org/showproduct/QP0002.htm
og
en 1TB harddisk.

Det er utrolig nemt at styre for hele familien, og du
har ikke en ekstra pc til at knurre i baggrunden - du
tænder for harddiskboksen og netværksserveren
når det skal bruges - det er på i løbet af få sekunder.

På UA0079 kan du tilslutte 4 usb-harddiske til dit
netværk, what else do you need?

Uh, jeg har også prøvet flere forskellige NAS-
løsninger, der er mere eller mindre gumpetunge -
og også den løsning du efterspørger, det har bare
aldrig fungeret tilfredsstillende.

Nu har jeg endelig en backup-løsninger der
fungerer - en løsning der er uden windows-licens
og uden antivirus.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 05-07-10 09:49

> Det var mest det at du ville bruge en ældre pc til
> formålet, jeg opponerede mod.

Hvorfor ? langt de fleste ældre maskiner kan uden problemer bruges til diy
nas projekter.

Kunne også skyldes brugeren.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Morten

Dato : 01-07-10 03:23

On 30 Jun., 23:25, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> På UA0079 kan du tilslutte 4 usb-harddiske til dit
> netværk, what else do you need?

Det lyder ret spændende - jeg kendte ikke den slags bokse, men det
lyder da som en simpel løsning - dog et par spørgsmål du måske kan
svare på:

1) Hvis jeg forbinder 4 diske - ligger de så som eet stort drev, eller
4 enkelte?

2) Understøtter den diske på 2 TB? (mit mål er at tilslutte 4 x 2 TB,
helst til eet stort 8 TB drev)?

3) Kan den køre nogen former for RAID? (Helst RAID 5)

/Morten

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-07-10 11:01

Morten <morten2000@gmail.com> crashed Echelon writing news:9acd2666-cbca-
400a-a7c6-886dfbf45fec@z10g2000yqb.googlegroups.com:

> [...]
> helst til eet stort 8 TB drev)?
>
> 3) Kan den køre nogen former for RAID? (Helst RAID 5)

Det skal du ikke forvente:
http://www.2direkt.de/i-sell2u/images/datenblatt/UA0079.pdf

Kig mere på:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=503200
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=643344
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=483448
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=387254

Og du kan sikkert finde mange andre hos de større producenter, samt
billigere løsninger hvis du kan leve med færre diske og ikke skal bruge
RAID5.

--
Bjarke Andersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-07-10 21:31

Morten skrev:

> 1) Hvis jeg forbinder 4 diske - ligger de så som eet
> stort drev, eller 4 enkelte?

Det er 4 enkelte - det er beregnet til at tilslutte usb-
enheder som skal kunne ses af alle på netværket,
det kan være en usb-pen, en usb-harddisk, en usb-
printer, og så videre.

Har du brug for mere end de 4, køber du bare endnu
en UA0079 - det er nem måde at omsætte usb til lan.

De fleste af den slags kører usb 1.1, men denne kører
2.0

> 2) Understøtter den diske på 2 TB?

Ja, størrelsen er underordnet.

> 3) Kan den køre nogen former for RAID? (Helst RAID 5)

Det tror jeg næppe.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Kent Nielsen

Dato : 01-07-10 12:28

"Morten" <morten2000@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

------------------------------------------SNIP---------------------------------------------------------------------------------

Jeg kører med sådan en her:
http://www.synology.com/enu/products/DS410j/index.php
Jeg synes den er rigtig god, meget stabil, og rigtig mange features i
softwaren.
På hjemmesiden kan man logge på en box, og se hvordan
administrationsværktøjet (GUI) ser ud, og prøve det af.
Du kan tilslutte ekstra USB diske, hvis du har behovet.
Der er plads til 4 stik interne SATA diske, i RAID 0.1.5.6.10.JBOD

Der findes også dyrere modeller, hvor man kan tilslutte ekstra storage
enheder, men det er en anden sag, tag et kig på deres hjemmeside.

I Danmark kan du købe her:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=700329&tn=ProductDetailsAssessments

Kent Nielsen

Fra : Morten

Dato : 01-07-10 07:12

On 1 Jul., 13:27, "Kent Nielsen" <virker.i...@findes.ikke.invalid>
wrote:

> Jeg k rer med s dan en her:http://www.synology.com/enu/products/DS410j/index.php
> Jeg synes den er rigtig god, meget stabil, og rigtig mange features i
> softwaren.

Den ser godt nok også smart ud!

De 2 USB porte - hvis jeg tilslutter 2 eksterne harddiske, fungerer de
så på samme måde som de 4 interne? (så man kan have 6 diske i alt,
f.eks. i RAID 5) ?

Fra : Kent Nielsen

Dato : 01-07-10 14:54

Fra : N_B_DK

Dato : 05-07-10 09:53

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> wrote in message

> [...]
> Derudover er der mange delingsprotokoller, NFS, CIH, FTP, NBZ og en
> del klienter også div P2P hvis man gør i sådan noget.

Kan man også med Freenas, openfiler osv. (openfiler kan endda bruge qlogic
FC kort, som targets, så boksen kan anvendes i et Fibre Channel miljø)

--
MVH. N_B_DK

Fra : Kent Nielsen

Dato : 05-07-10 13:56

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> (openfiler kan endda bruge qlogic FC kort, som targets, så boksen kan
> anvendes i et Fibre Channel miljø)

Det er så lidt blæret.

Kent Nielsen

Fra : N_B_DK

Dato : 05-07-10 16:34

"Kent Nielsen" <virler.ikke@findes.ikke.invalid> wrote in message
> "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er så lidt blæret.

Ja men det er nok de færreste private der har brug for det, men man kan ;)

--
MVH. N_B_DK

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-07-10 23:33

Allan Vebel wrote:

> Jamen, hvor køber du ide-harddiske - hos mine leverandører er de svære
> at skaffe.

Du kan finde masser af IDE diske på edbpriser.dk. Priserne er lidt højere
end for SATA diske af samme størrelse, men derfra til "svære at skaffe"
er der et stykke vej.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-07-10 02:34

Allan Vebel wrote:

> Det ved jeg godt, men ikke som første led i kæden.

Første led i kæden?

--
Jesper Lund