Mærkedage PHP
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-06-10 16:19

Da jeg ikke selv er nogen PHP ørn, kan nogen måske sige mig hvordan jeg
forenkler flg. funktioner:

$mnd = date("n");
$dag = date("j");
switch ($mnd)
{
case 6:
switch ($dag)
{
case 5:
   $spd = "- Grundlovsdag (Constitution Day) <a href='http://
en.wikipedia.org/wiki/Constitution_of_Denmark'>Read</a>";
   break;
}
}

Kan jeg kombinere de 2 switch med and således:

switch ($mnd) and ($dag)
{
case 6 and 5:

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 05-06-10 18:31

On 2010-06-05 17:18, Karl Erik Christensen wrote:
> [...]
> }
> }
>
> Kan jeg kombinere de 2 switch med and således:

Et alternativ kunne være

$mnddag = date('md');
switch($mnddag) {
case '0605':
$spd = '- Grundlovsdag....';
break;
}

Nu ved jeg ikke hvor mange mærkedage du skulle have ind - ellers kunne
du lige så vel lave en if/elseif løsning ala

$mnddag = date('md');
if($mnddag == '0605') {
$spd = 'Grundlovsdag....';
}
elseif($mnddag = '1224') {
$spd = 'Juleaften...';
}

I øvrigt - husk at date() returnerer en streng - ikke en integer. PHP er
generelt ligeglad - men det er stadig mest sundt at være opmærksom på
det. Du sammenligner egentlig i dit eksempel '6' == 6 - hvilket ikke er
det samme (PHP gætter sig så til det er det samme.) Dette kan evt. løses
via type casting - ala
$mnd = intval(date("n")); eller $mnd = (integer)date("n");

Mvh
Johan

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-06-10 18:46

Den Sat, 05 Jun 2010 19:30:51 +0200 skrev Johan Holst Nielsen:

> [...]
> via type casting - ala
> $mnd = intval(date("n")); eller $mnd = (integer)date("n");

Hej Johan.
Jeg takker for løsningen. Den lå jo lige til højrebenet
Streng/Integer er bemærket.
Er der nogen fordele ved if contra case?

Der er kun brug for ganske få "Mærkedage" - Ideen udsprang i dag, og da
jeg sidder på en ringe trådløs forbindelse, har jeg ikke søgt særlig
meget på nettet.

--
Karl Erik.

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-06-10 09:51

Karl Erik Christensen wrote:

> Der er kun brug for ganske få "Mærkedage" - Ideen udsprang i dag, og da
> jeg sidder på en ringe trådløs forbindelse, har jeg ikke søgt særlig
> meget på nettet.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med 'mærkedage', men netop påske og
dearafledte mærkedage er ikke datobestemte.

Netop beregning af disse har været min kæphest siden ca. '84, da det
samtidig angiver bank/valørdage, som var essentielt for mit virke.

Til dem som ikke ved det, så er det faste mærkedage, samt variable
mærkedage, hvor påskesøndag er angivet som den første søndag efter første
fuldmåne efter forårsjævndøgn (dog med nogle begrænsninger).

Resten (langfredag, skærtorsdag samt pinse er påskesøndag+konstant).

Hvis du er interesseret kan jeg muligvis finde noget(pascal) kode til disse
beregninger, dog uder forudsætningen, at det skulle være skudår i år 4840,
som jeg ikke har taget hensyn til.

Endvidere blev der rykket adskillige dage i fortiden, som der heller ikke er
taget hensyn til.

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 06-06-10 10:14

Stig Johansen skrev:

> [...]
> mærkedage, hvor påskesøndag er angivet som den første søndag efter første
> fuldmåne efter forårsjævndøgn (dog med nogle begrænsninger).

Hvis du kan nøjes med påskesøndag og deraf afledede datoer i perioden
1970-2037, så kan du bruge php's easter_date().

Leif

Fra : Martin

Dato : 15-06-10 18:19

On 06-06-2010 10:50, Stig Johansen wrote:

> [...]
> mærkedage, hvor påskesøndag er angivet som den første søndag efter første
> fuldmåne efter forårsjævndøgn (dog med nogle begrænsninger).

$year = 2010;

// golden number
$golden = null;
$century = null;
// 23-Epact (modulo 30)
$epact = null;
// number of days from 21 March to the Paschal Full Moon
$i = null;
// weekday of the Full Moon (0=Sunday,...)
$j = null;

if ($year > 1582) {
$golden = $year % 19;
$century = floor($year / 100);
$l = floor($century / 4);
$epact = ($century - $l - floor((8 * $century + 13) / 25)
+ 19 * $golden + 15) % 30;
$i = $epact - floor($epact / 28) * (1 - floor($epact / 28) *
floor(29 / ($epact + 1)) * floor((21 - $golden) / 11));
$j = ($year + floor($year / 4) + $i + 2 - $century + $l);
$j = $j % 7;
} else {
$golden = $year % 19;
$i = (19 * $golden + 15) % 30;
$j = ($year + floor($year / 4) + $i) % 7;
}
$l = $i - $j;
$month = 3 + floor(($l + 40) / 44);
$day = $l + 28 - 31 * floor($month / 4);

$date = new Date(sprintf('%04d-%02d-%02d', $year, $month, $day));
return $date;

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 22-06-10 08:11

Den 15-06-2010 19:19, Martin skrev:

> [...]
> $i = $epact - floor($epact / 28) * (1 - floor($epact / 28) *
> floor(29 / ($epact + 1)) * floor((21 - $golden) / 11));
> $j = ($year + floor($year / 4) + $i + 2 - $century + $l);
> $j = $j % 7;
> } else {
> $golden = $year % 19;
> $i = (19 * $golden + 15) % 30;
> $j = ($year + floor($year / 4) + $i) % 7;
> }
> $l = $i - $j;
> $month = 3 + floor(($l + 40) / 44);
> $day = $l + 28 - 31 * floor($month / 4);
>
> $date = new Date(sprintf('%04d-%02d-%02d', $year, $month, $day));

Ligner Gauss' algoritme som man (i hvert fald i "gamle" dage) kunne
finde i Rejse- og skrivkalenderen. I begyndelsen af 80-erne lykkedes det
mig at lave den i en one-liner i APL, som vel er det sjoveste sprog jeg
har programmeret i. Imidlertid fik jeg flere år efter at vide at den
havde regnet forkert i 1984!

Kunne du ikke checke det for mig?

Vagn

Fra : Martin

Dato : 22-06-10 17:09

On 22-06-2010 09:11, Vagn Kofoed wrote:
> [...]
> mig at lave den i en one-liner i APL, som vel er det sjoveste sprog jeg
> har programmeret i. Imidlertid fik jeg flere år efter at vide at den

Den giver
1984-4-22

Om det så er det rigtige har jeg ingen anelse om :)

men iflg
http://www.smart.net/~mmontes/freq3.html
er det korrekt :)

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 23-06-10 08:08

Den 22-06-2010 18:08, Martin skrev:

> Den giver
> 1984-4-22
>
> Om det så er det rigtige har jeg ingen anelse om :)

> [...]

Tja. Siden viser at du har regnet den rigtigt ud i forhold til
algoritmen. Det der vist er brug for, er hvad den officielle kalender
siger.

Hvis man nu tager højde for mulige fejlkilder i forhold til årstallet 1)
min kilde med oplysningen - 2) min hukommelse, der ikke er hvad den har
været - må spørgsmålet lyde:
Hvornår faldt påskedag i følge den officielle kalender i årene 1982 - 1989?

Min Lightning til Thunderbird sætter ikke helligdage så lang tilbage, så
jeg tror jeg skal have hjælp fra nogen der har arkivalierne i orden.
Hvis ikke nogen herfra har svaret, er stedet sikkert dk.videnskab.historie.

Spørgsmålet er måske lidt pjattet, men det har faktisk med mellemrum
naget mig om det var Gauss eller mig der havde en fejl.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-06-10 11:51

Vagn Kofoed <vagn.kofoed@gmail.com> skrev Wed, 23 Jun 2010 09:08:00
+0200

>Hvornår faldt påskedag i følge den officielle kalender i årene 1982 - 1989?

Der findes masser af steder man kan få det oplyst, og sågar små
programmer man kan hente hjem. Det bruges bla. meget indenfor
slægtsforskning, hvor alle de kirkelige helligdage, såvel de faste som
de forskydelige, kan optræde i kirkebøger osv.

Alle disse kalendere byger på Bauers Kalender fra 1868. Se feks:
http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-06-10 12:03

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Wed, 23 Jun 2010 12:51:23
+0200

>Der findes masser af steder man kan få det oplyst, og sågar små
>programmer man kan hente hjem.

Iøvrigt er der jo i PHP funktionerne easter_date() og easter_days()
http://dk.php.net/manual/en/function.easter-date.php
http://dk2.php.net/manual/en/function.easter-days.php

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 24-06-10 06:26

Den 23-06-2010 13:03, Arne Feldborg skrev:
> [...]
> +0200

> Iøvrigt er der jo i PHP funktionerne easter_date() og easter_days()

Tak. Dem kigger jeg lige på.

Fra : Martin

Dato : 24-06-10 08:58

On 24-06-2010 07:25, Vagn Kofoed wrote:

> Tak. Dem kigger jeg lige på.

Bemærk at easter_date og days bruger præcis samme funktion som jeg
skrev, det er nu bare meget sjovere at se hvordan funktioner gør det
"bagved"

Alle de google steder jeg har fundet med easter 1984 siger alle d. 22
april - så det går jeg pænt udfra er korrekt.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-06-10 11:58

Martin <maa@scandesigns.invalid> skrev Thu, 24 Jun 2010 09:58:22 +0200

>Bemærk at easter_date og days bruger præcis samme funktion som jeg
>skrev, det er nu bare meget sjovere at se hvordan funktioner gør det
>"bagved"

Der findes mange forskelige matematiske beregningsmetoder.
Se feks:
http://da.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5ske#Beregning_af_p.C3.A5skedagens_dato
http://da.wikipedia.org/wiki/Computus
http://philosophyofscienceportal.blogspot.com/2009/04/carl-friedrich-gauss-easter.html

Den fysiske dato er jo defineret som den første søndag efter første
fuldmåne efter forårsjævndøgn - idet forårsjævndøgn dog her er defineret
som en fast dato, nemlig den den 21 marts.

I forbindelse med overgangen fra Juliansk til Gregoriansk kalender
opstod der visse steder diskussion om den rette beregningsmåde. Feks.
brugte Danmark og Norge i de første år en anden beregningsmetode end
resten af Europa.

>Alle de google steder jeg har fundet med easter 1984 siger alle d. 22
>april - så det går jeg pænt udfra er korrekt.

Det kan jeg kun tilslutte mig.

--
mvh, A:\Feldborg
http://hammerum-herred.dk/

Fra : Martin

Dato : 24-06-10 09:00

On 23-06-2010 09:08, Vagn Kofoed wrote:

> [...]
> jeg tror jeg skal have hjælp fra nogen der har arkivalierne i orden.
> Hvis ikke nogen herfra har svaret, er stedet sikkert dk.videnskab.historie.

Lightning kan da også have påske fra 1984 - det eneste lightning kører
på er jo ical datoer, så du skal bare have fat i den korrekte ical - men
så er spørgsmålet jo så om ical filen så viser den korrekt :)

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 24-06-10 06:37

> Den giver
> 1984-4-22
>
> Om det så er det rigtige har jeg ingen anelse om :)

> [...]

echo date("M-d-Y", easter_date(1984)); som foreslået af Feldborg i
tråden giver => Apr-22-1984. Sagen lukket Gauss havde ret.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-06-10 19:50

Den Sat, 05 Jun 2010 19:53:27 +0200 skrev Johan Holst Nielsen:

> I dette tilfælde vil jeg mene en 3-4 mærkedage vil være mere overskuelig
> i en if - mens derover nok vil være mest overskueligt i en switch.
>
> Mvh
> Johan

Er nu nok mest til case så.
If - then - elseif minder mig lidt for meget om Basic

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-06-10 10:43

Den Sun, 06 Jun 2010 10:50:47 +0200 skrev Stig Johansen:

> [...]
> år 4840, som jeg ikke har taget hensyn til.
>
> Endvidere blev der rykket adskillige dage i fortiden, som der heller

Hej Stig.

På min index side har jeg en php funktion der skriver datoen, Søndag, 6.
Juni 2010. Ikke noget fancy, datoen kan jo ses så mange andre steder, men
jeg ville gerne eksperimentere med php.
I øvrigt har jeg lagt skygge på teksten. Jeg troede det var et HTML5 tag,
men det viser sig at stamme helt fra HTML3. Men IE8 viser det selvf. ikke.

I går, Grundlovsdag, udsprang så ideen om at få en funktion, der tilføjer
det jeg kalder "Mærkedage", samt evt. linke til informationer der
beskriver netop denne danske "Mærkedag", specielt for udenlandske
besøgende - den 15. juni kan de feks. læse om "Valdemarsdag" og det
smukke danske flag "Dannebrog".

Det er således ikke en kalender jeg forsøger at lave, blot det jeg selv
mener er "Mærkedage" (min fødselsdag er en "Mærkedag" for mig, men ikke
for så mange andre ).

Jeg har det med at blive svimmel, hvis jeg tænker på bankdage, valørdage
osv.

Vidste du for øvrigt, at sommeren er varmest på den sydlige halvkugle?
Jorden tilter 23,5 grader, og når den nordlige halvkugle har sommer, er
den længere væk fra solen.
http://www.dmi.dk/dmi/nyd_aarets_laengste_dag_-_sommersolhverv

Sådan kan man også blive klogere af "Mærkedage"

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-06-10 07:36

Karl Erik Christensen wrote:

> Jeg har det med at blive svimmel, hvis jeg tænker på bankdage, valørdage
> osv.

Det var ikke min mening at blande disse begreber ind, blot finde ud af hvad
du mente med 'mærkedage'

Her tænkte jeg på mærkedage som Kristi himmelfartsdag, langfredag, samt
pinse, som alle er afledt af påskesøndag (altså + konstant).

Andre mærkedage er faste datoer som grundlovsdag juledage m.v.

Nu skriver Leif andetsteds at der findes en færdig funktion til påskesøndag,
så selve algoritmen er uinteressant, men i '84 var det 'sjovt', da alle
andre (banksystemer) krævede indtastninger årligt.

Stig Johansen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-06-10 10:57

Den Sun, 06 Jun 2010 09:43:28 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> http://www.dmi.dk/dmi/nyd_aarets_laengste_dag_-_sommersolhverv
>
> Sådan kan man også blive klogere af "Mærkedage"

Puha, der fik jeg skrevet noget værre sludder

Jordens bane om solen er elliptisk, og om sommeren på den nordlige
halvkugle, er jorden længst væk fra solen.

--
Karl Erik.