Kat på skulderen?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-06-10 17:40

Kan en kat finde på at stå på sit menneskes skulder? Jeg forestiller mig
en relativt bredskuldret mand, der står stille, og at katten har alle
fire ben på samme skulder.

Er det ladsiggørligt? Forekommer det ofte?

(Jeg antager at katten har tilstrækkelig tillid til sit menneske ang. at
han ikke laver pludselige bevægelser.)

--
Peter Knutsen

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-06-10 18:39

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er det ladsiggørligt? Forekommer det ofte?
>
> (Jeg antager at katten har tilstrækkelig tillid til sit menneske ang. at

Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Katte er supergode til at holde
balancen. Jeg har da set adskillige billeder af katte siddende på en
skulder, eller ligge som en "pelskrave" rundt om halsen på ejeren. E kat har
som regel ubegrænset tillid til dens ejer ligesom hunde har det.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-06-10 18:46

"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> skulder, eller ligge som en "pelskrave" rundt om halsen på ejeren. E kat
> har som regel ubegrænset tillid til dens ejer ligesom hunde har det.

Her har du et par eksempler. Det er slet ikke så ualmindeligt endda.:

http://www.youtube.com/watch?v=3nfVgm1k9AE

http://www.youtube.com/watch?v=-VtEpahTHiU

Fra : Kate

Dato : 03-06-10 19:14

"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> wrote in

> [...]
> siddende på en skulder, eller ligge som en "pelskrave" rundt om
> halsen på ejeren. E kat har som regel ubegrænset tillid til dens

Tja, min somali, Lante, kan godt finde på at sidde på min skulder når
jeg går rundt når han er i superkælehumør. Jeg jolder så nogen gange en
hånd under ham for at han ikke skal sætte kløerne for meget i når han
vil sikre sig ikke at falde ned. Jeg kalder ham min lille papegøje

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-06-10 23:50

On 03/06/2010 19:38, Tove Krieger wrote:
> [...]
> skulder, eller ligge som en "pelskrave" rundt om halsen på ejeren. E kat
> har som regel ubegrænset tillid til dens ejer ligesom hunde har det.

Tak for svaret.

Opfølgende spørgsmål: Springer katte somme tider selv op på folks
skuldre, eller skal de løftes? Såvidt jeg ved er springhøjden ikke noget
problem, for en mis i god form, men hvad med landingen? Er det noget med
at bruge kløerne? (Igen, mennesket står stille.)

(Og hvad siger dine katte til at du omtaler dig selv som deres "ejer",
Tove?)

--
Peter Knutsen

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 04-06-10 05:54

Den 04-06-2010 00:50, Peter Knutsen skrev:

> [...]
> problem, for en mis i god form, men hvad med landingen? Er det noget med
> at bruge kløerne? (Igen, mennesket står stille.)

Det er vist meget forskelligt. Jeg har en, der i sine unge dage kunne
løbe op ad mig uden at bruge kløer (!), men som nu på sine gamle dage
venter, til jeg sidder ned ...

Niels Peter

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-06-10 12:10

> [...]
> kløerne? (Igen, mennesket står stille.)
>
> (Og hvad siger dine katte til at du omtaler dig selv som deres "ejer",

Uha da Peter, det var skam også en slem "fortalelse". Vi bor p.t. sammen med
en lille tortiemis der hedder Mini, og det er sandelig hende der "ejer" os,
vi er bare slaver der opfylder dronningens mindste ønske.

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=tabby&picnumber=9113

Vi har været slaver til forskellige dejlige katte i 32 år efterhånden, og vi
har nydt det i fulde drag.

Fra : oz3bto

Dato : 03-06-10 23:08

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det ladsiggørligt? Forekommer det ofte?
>
> (Jeg antager at katten har tilstrækkelig tillid til sit menneske ang. at

Ingen problmer i det ..

Speedy leger tit papegøje når han er i kælehumør
Stumpen kan sågar liggen henover nakken på en menes man går rundt

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 04-06-10 08:55

Peter Knutsen skrev:
> [...]
>
> Er det ladsiggørligt? Forekommer det ofte?
>
> (Jeg antager at katten har tilstrækkelig tillid til sit menneske ang. at

Det sker meget ofte, at Otto lige pludselig sidder på min skulder. Nogle
gange går jeg rundt med ham i flere minutter. Hvis han spinder på en
særlig måde, så er hans radar på udkig efter høje steder, han kan
springe op, f.eks. reoler og skabe.

Bjarne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-06-10 11:48

On 04/06/2010 09:54, Bjarne S Nielsen wrote:
> [...]
> gange går jeg rundt med ham i flere minutter. Hvis han spinder på en
> særlig måde, så er hans radar på udkig efter høje steder, han kan

Springer han op fra gulvhøjde?

--
Peter Knutsen

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 05-06-10 11:57

Peter Knutsen skrev:

> Springer han op fra gulvhøjde?

Kun hvis jeg bukker mig. Ellers fra sengen, sofaen, borde, stole eller
klatretårn.

Bjarne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-06-10 12:26

On 05/06/2010 12:57, Bjarne S Nielsen wrote:

> Kun hvis jeg bukker mig. Ellers fra sengen, sofaen, borde, stole eller
> klatretårn.

Okay. Tak til alle for svar.

--
Peter Knutsen

Fra : Lone

Dato : 04-06-10 07:31

2 af mine gør det ofte. Den ene foretrækker at løbe i forvejen op ad
trapperne og så springe på skulderen når hun mener højden er passende.
Den anden foretrækker at jeg bukker mig ned mod ham, så rejser han sig
på bagbenene og sætter forpoterne på min skulder. Og det er så op til
mig selv om jeg vil hjælpe ham op, for op skal han nok komme. Hvis jeg
ikke hjælper, bruger han kløerne.