Kuglevægt søges
Fra : Andersen [3650]

Dato : 02-06-10 19:02

Jeg har ladet mig fortælle (og set et enkelt billede) at man kan få
en lille anordning til at sætte mellem kugle og kobling, der viser
hvor stort kugletrykket er. Jeg har kun kunnet finde nogle lange
alupinde der sad inde i hinanden og et næsehjul med vægtangivelse.
Er der ikke nogen der kan guide mig i rigtig retning.

Det er sikkert noget i denne retning jeg søger:
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?postGuid=56250

Det er hvad jeg har kunnet finde:
http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='803000'&page=&p_cat_id=&menuguid=2
Alupinden kan jeg ikke lige finde, men har set det er en jeg ikke kan
bruge.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Andersen [3650]

Dato : 02-06-10 20:39

Andersen [3650] sendte dette med sin computer:
> [...]
> Alupinden kan jeg ikke lige finde, men har set det er en jeg ikke kan bruge.

Det er heller ikke disse (føromtalte alupind):
http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='810025'&page=1&p_cat_id='484'&menuguid=2
http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='810026'&page=1&p_cat_id='484'&menuguid=2

Fra : Per H

Dato : 02-06-10 22:20

On Wed, 02 Jun 2010 20:01:48 +0200, Andersen [3650]
<FJERNandersen@FJERNnospam.dk> wrote:

>Jeg har ladet mig fortælle (og set et enkelt billede) at man kan få
>en lille anordning til at sætte mellem kugle og kobling, der viser

brug dog en badevægt.

per

Fra : Andersen [3650]

Dato : 03-06-10 05:33

Per H forklarede den 02-06-2010:

> brug dog en badevægt.

Det er jo lige det jeg vil være fri for.
På denne måde har jeg altid styr på vægten.

Fra : Kurt Philipsen

Dato : 03-06-10 08:26

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> alupinde der sad inde i hinanden og et næsehjul med vægtangivelse.
> Er der ikke nogen der kan guide mig i rigtig retning.

For de fleste alm. vogne og mennesker gælder:
Kan du løfte den med koblingshængslen blot et par cm,
så er vægten i orden. Hvis ikke, så flyt noget bagud.
Vipper vognen, så skal der flyttes noget frem.
Midt i mellem nævnte indstillinger er helt OK.
--
Hilsen Kurt

Fra : Henning Keseler

Dato : 03-06-10 12:00

> [...]
> Er der ikke nogen der kan guide mig i rigtig retning.
>
> Det er sikkert noget i denne retning jeg søger:

Allerførste hit på kugletryksvægt på google:

http://campingnetshop.dk/product.asp?product=927

ser ud til at være udsolgt, men så er der:

http://www.billigcamping.dk/shop/kugletryksvaegt-8061p.html

http://wellnesscampingogfritid.dk/undervogn-40/vaegte-112/kugletryksvaegt-225.html

http://nordiskcampingudstyr.dk/shop/kugletryksvaegt-1201p.html

osv.

--
Henning

Fra : Andersen [3650]

Dato : 03-06-10 14:37

Henning Keseler har bragt dette til os:
> [...]
>>

> Allerførste hit på kugletryksvægt på google:
>
> http://campingnetshop.dk/product.asp?product=927
>
> ser ud til at være udsolgt, men så er der:

Tak. Det var den jeg også havde i tankerne. Nu hvor du har fundet den
mange steder, er der på den sidste desværre en oplysning som gør at
den alligevel er ubrugelig. Man må nemlig ikke køre med den på.
Det var det jeg anså som det smarte. ALTID styr på kugletrykket.
Så det bedste er nok næsehjulet med indbygget måleskala.
Problemet er bare at man skal have cv/trailer af og sat næsehjulet.

Fra : Sten Bo

Dato : 08-06-10 03:48

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så det bedste er nok næsehjulet med indbygget måleskala.
> Problemet er bare at man skal have cv/trailer af og sat næsehjulet.

Nye læser også.

Der er hvis man søger et eller andet, ofte hurtigere mere fortællende at
søge i billeder.

Det findes ikke. Og hvordan vil du aflæse vægten kørende ?

Bortset fra det ville det opklare et af de helt store camping debatemner:
Dynamisk kugletryk. Og Om vindmodstanden med stigende hastighed letter
kugletrykket, og hvor meget? Hvilket selvfølgelig er forskelligt, alt efter
bil og cv s profiler, både hver for sig og sammen.

Det siges/antages at man kan gå ud fra at vinden ved tempo 100 letter m
20-25 kg, men jeg ved ikke hvad man basere det på, bortset fra hvordan
trækket opleves.

Om det m badevægten under næsehjulet vejes der pga. vægtarmens kortere
længde 12-17 kg mere, altså for højt, end hvis der som korrekt, vejes
mellem kobling og krog.

Bruger man badevægten vejes der første gang med en stang mellem koblingen og
badevægten hvorefter man vejer under næsehjulet, og notere forskellen der
fremover kan trækkes fra ved vejning under næsehjulet. Vend altid hjulet
samme vej, da det også påvirker resultatet.

Og nu kommer det.

Har man en vogn der i fart letter kugletrykket, for at gøre det nemt, feks m
20 kg. Og vejer forkert under næsehjulet så vognen i stedet for 50 kg i
kugletryk kører med 35 kg, vil man oppe i fart og forudsat det med vinden
passer på det træk, i stedet for 50 kg - køre med 15 kg.

Er der så strid modvind og man stadig holder hastigheden, og ELLER man møder
en lastbil, bus osv. og får trykbølgen fra den, kan trækket blive ustabilt.

Man kører med positivt kugletryk, fordi det ellers, vægtarmene længde, er
lettere for CV at lette bagenden af bilen - end, ved at trykke ned på
krogen, lette forhjulene så vejgebet mellem for og bag pludselig ændres. Det
har stor betydning for om bilen er over eller understyret når man skal
korrigere. Grimt hvis situationen blir kritisk da trækket så ikke reagere
som det "plejer".

Om det m forskellen hvor man vejer, kik hos Al-KO om deres næsehjulsvægt
http://www.al-ko.se/read1.asp?PID=92 hvor der nederst er et link til et
skema Uträkning av kultrycket
http://www.al-ko.se/bilder/Lathund%20f%C3%B6r%20v%C3%A5g%20Premium%20St%C3%B6dhjul%202.pdfDet her blir hurtigt en rutine. Og klares uden de store armsving.Men f.eks. 75 kg som mange kører med ER altså TUNGT.For at se om det passer det med hvor man vejer. Så prøv engang at løfte/veje helt inde v gaskassen. Det var for øvrigt også derfor, for at få merevægt på moveren camper trolley, at man fra at erstatte næsehjulet blev nødtil at flytte den "ind" under vognenhttp://www.youtube.com/watch?v=yf7163KOI4M hvis i aldrig har set den.Kom godt hjem mvh

Fra : Sten Bo

Dato : 08-06-10 03:55

Prøver igen.

http://www.al-ko.se/bilder/Lathund%20för%20våg%20Premium%20Stödhjul%202.pdf

http://www.youtube.com/watch?v=yf7163KOI4M

Fra : Kurt Philipsen

Dato : 21-06-10 05:06

Du fik ikke nævnt at der kan være forskel på op og ned af
bakker. Da forskubber vægten sig alt efter hældning.

--
Hilsen Kurt

Fra : Sten Bo

Dato : 26-06-10 14:38

"Kurt Philipsen" <kurt123@live????.dk> skrev i en meddelelse
> Du fik ikke nævnt at der kan være forskel på op og ned af
> bakker. Da forskubber vægten sig alt efter hældning.
>
> --
> Hilsen Kurt

Ja man siger at vognen skal stå vandret. Jeg har set et regnestykke, men kan
ikke huske hvor stor kg betydning det har.

Det var var lidt mere end jeg troede. Men man kan jo, når man har
vægten, hurtigt tjekke.

Fra : Kurt Philipsen

Dato : 27-06-10 18:41

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kan ikke huske hvor stor kg betydning det har.
>
> Det var var lidt mere end jeg troede. Men man kan jo, når man har

Hvis man så har pakket vognen med de tunge ting helt forest
eller bagerst, så ændrer vægten sig mere end hvis de tunge
ting er på midten over hjulene, hvilket anbefales, også af
hensyn til slingring.

--
Hilsen Kurt