Tæger...
Fra : Klaus G.

Dato : 25-05-10 16:10

Hej.

Har i også problemer med tæger? Pjuske her i huset, er voldsomt angrebet for
tiden. Jeg fjerner mindst to om dagen og nu mangler han pels på områder på
størrelse med 1kroner, fordi de sidder samme sted og jeg altid får taget en
lille tot hår med.

Jeg tror også at han selv prøver at kradse dem af nogle gange. For en dag
var der lidt blod på halsen af ham, lige der hvor han plejer at blive bidt
og der hang noget der kunne ligne halvdelen af en tæge tilbage. Den fjernede
jeg også med tangen.

Det er første gang jeg har oplevet at en kat her i huset bliver angrebet så
meget af tæger. Vi har haft lidt forskellige katte gennem tiden, men Pjuske
her(eneste vi har tilbage nu) virker som en tæge-magnet for tiden.

--
Klaus G.

Fra : Ladyinred

Dato : 25-05-10 16:29

> [...]
> så meget af tæger. Vi har haft lidt forskellige katte gennem tiden, men
> Pjuske her(eneste vi har tilbage nu) virker som en tæge-magnet for tiden.

Hej Klaus

Det lyder voldsomt.
Kender du det der hedder Frontline til katte ? Det er små pipetter man
drypper katten i nakken med og som også bruges mod lopper, det kan købes i
dyrehandlen) det skulle også forebygge tægeangreb.
Jeg ved ikke om der er flere tæger i år så det er derfor Pjuske bliver så
voldsomt angrebet af de bæster.

Mange hilsner
Birgit

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-05-10 16:38

"Ladyinred" <Ladyiinred@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> dyrehandlen) det skulle også forebygge tægeangreb.
> Jeg ved ikke om der er flere tæger i år så det er derfor Pjuske bliver så

Der er *usædvanligt* mange flåter i år bliver der sagt og skrevet. De har
haft de allerbedste muligheder for overlevelse p.g.a. al den sne der er
faldet, så det bliver sikkert et mareridt for mange mennesker.

Min lille Mini er kun i sin kattegård, men alligevel checker vi hende for
flåter hver dag, fordi kattegården ligger lige ud til haven.

Jeg brugte også Frontline Combi en overgang, men vores dyrehospital tog det
ud af sortimentet fordi det havde gjort lopperne resistente, sagde de. Jeg
skal ikke kunne sige om midlet er blevet forbedret siden da.

Der findes ihvertfald to yderligere midler mod flåter hos katte. Det er
Prac-tic og Eukacid. Jeg har dog ingen erfaring med disse midler. Man skal
blot huske, at man under *ingen* omstændigheder bruger Bayvantic på en kat,
det er udelukkende beregnet til hunde.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ladyinred

Dato : 25-05-10 17:36

> [...]
> blot huske, at man under *ingen* omstændigheder bruger Bayvantic på en
> kat, det er udelukkende beregnet til hunde.

Tak for orienteringen Tove.

Vores Birma ( lille Sesse) kan tilsyneladende ikke tåle Frontline, hun får
rødt udslæt og hårtab over begge øjne når hun har fået en kur.
Vi har brugt Frontline som forebyggende om sommeren mens vi bor i vores
kolonihave men vi besluttede sidste sommer da vi tog hjem fra kolonihaven
at det skal hun ik' have i år.
Hun kan måske ikke tåle det fordi hun er en sart lille sjæl - de to
skovtrolde Fredo og Micro får ingen gener af det

Mange hilsner
Birgit

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-05-10 17:44

> [...]
> Hun kan måske ikke tåle det fordi hun er en sart lille sjæl - de to
> skovtrolde Fredo og Micro får ingen gener af det

Jeg gik over til "Advantage" til Mini, og det har vist sig at være meget
effektivt. Måske var det en idé at prøve det på Sesse. Det virker dog kun
mod lopper og ikke flåter også.

Fra : Ladyinred

Dato : 25-05-10 17:57

> [...]
> effektivt. Måske var det en idé at prøve det på Sesse. Det virker dog kun

Det vil vi prøve - tak for rådet

Mange hilsner
Birgit

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-05-10 23:57

Tove Krieger <missminimiv@invalid.dk> wrote:

<snip>

> Der er *usædvanligt* mange flåter i år bliver der sagt og skrevet. De har
> haft de allerbedste muligheder for overlevelse p.g.a. al den sne der er
> faldet, så det bliver sikkert et mareridt for mange mennesker.

Vi har mange flåter i haven.

Jeg fandt een på min arm i forgårs - mandag. Fjernede den med vore
"tægetang koben" og gned lidt hospitalssprit på stedet. Stedet er stadig
rødt og det klør.

Min læge siger jeg skal holde øje med stedet de næste 2 - 3 uger for at
se om der kommer røde ringe, for så skal jeg ha' antibiotika mod
Borrelia. Ellers fik jeg vaccination mod stivkrampe for ca 2 - 3 år
siden og det skulle beskytte i 10 år.

Den var faktisk svær at få øje på. Det lignede en lille skønhedsplet.
Men den kunne vippes, så jeg brugte en lup og så kunne jeg se det var en
flåt.

Det var een af de meget små, men jeg kunne se bagefter i mit mikroskob,
at den havde 8 ben, så det var ikke en larve. De har 6 ben. Det var nok
en "han" flåt.

Meget ulækker at se- og tænke på, at den havde siddet og suget blod
nogle timer.

Vi har vel fjernet en 25 - 30 stykker fra katten i år siden april -
enten med tang eller hvor vi ser dem når de kravler på pelsen. Heldigvis
er den orange/marmelade farvet, så man ser flåterne. Bortset fra
forleden. Der sad en stor "hun" flåt på hovedet lige ved øret og havde
suget så meget blod at den næsten havde samme farve som pelsen.

Den der sad på mig kom nok over fra katten da jeg løftede ham, uden at
jeg lagde mærke til det. Så fandt flåten så et sted med tynd hud og
begyndte sit festmåltid. Nu ligger den i hospitalssprit. Det er den
nemmeste måde at gøre det af med dem.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Klaus G.

Dato : 31-05-10 15:32

> Jeg brugte også Frontline Combi en overgang, men vores dyrehospital tog
> det ud af sortimentet fordi det havde gjort lopperne resistente, sagde de.
> Jeg skal ikke kunne sige om midlet er blevet forbedret siden da.
Det vil jeg lige forhøre mig om her i byen. Altså om de har fået nys om det
også. Lidt træls, for det er ellers dyrt nok det skidt.

> [...]
> blot huske, at man under *ingen* omstændigheder bruger Bayvantic på en
> kat, det er udelukkende beregnet til hunde.
De 2mærker vil jeg lige se om jeg kan finde et sted så.

Tak for info.

--
Klaus G.

Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 25-05-10 21:18

On 26 Maj, 00:56, hl...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:
> [...]
> jeg lagde mærke til det. Så fandt flåten så et sted med tynd hud og
> begyndte sit festmåltid. Nu ligger den i hospitalssprit. Det er den

Man kan altså godt få Borelia selvom der ikke kommer røde ringe...
Min kone har stadigt eftervirkninger af en flåt, der ikke gav røde
ringe..
vi fjerner også en del fra vores kat - checker ham dagligt. Han er ude/
inde kat - pt mest ude..

så jeg ville se om jeg ikke ku få et ordentligt skud pencilin af
lægen, hvis jeg blev bidt ( har vores læge anbefalet hvis det sker vi
opdager en flåt der har "bidt sig fast")

Mvh Buster's "far".

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-05-10 12:42

OZ1HYI Willy <oz1hyi@gmail.com> wrote:

<snip>

> [...]

> lægen, hvis jeg blev bidt ( har vores læge anbefalet hvis det sker vi
> opdager en flåt der har "bidt sig fast")

Det er jo lægens råd jeg følger her.

Man siger en flåt skal bide i ca 24 timer før der overføres Borrelia.

Hvor længe havde den flåt siddet på din kone, og hvornår og hvordan
opdagede hun at flåten havde overført Borrelia?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 26-05-10 21:15

On 26 Maj, 13:42, hl...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:
> [...]
>
> Hvor længe havde den flåt siddet på din kone, og hvornår og hvordan
> opdagede hun at flåten havde overført Borrelia?

Hvor længe flåten havde siddet ved vi ikke, men den blev fjernet da vi
fandt den, og holdt øje med evt tegn. Der var ingen, så det blev der
ikke mere spekuleret på, før hun en 3/4 års tid senere begyndte at
tabe sig voldsomt uden at gøre noget for det og bagefter fik
føleforstyrrelser og stærke smerter i benet. Hun blev indlagt, og de
kunne ikke finde ud af noget, men en kvik læge foreslog en
rygmarvsprøve - de andre prøver viste ikke noget.. og der var de ikke
i tvivl.
Hun blev sat i en penicillin behandling med drop, hvilket var meget
ubehageligt, hun var indlagt i 3½ måned...
I dag lider hun af hukommelsessvigt, hun har måttet opgive at læse til
psykolog, og selv i dag, når hun læser sine tidligere arbejder,
forstår hun ikke en disse af hvad hun har skrevet, selvom hun brændte
meget for studierne.
Der gik vel en 3/4 års tid fra biddet til føleforstyrrelserne og alt
det andet begyndte.
I dag er hun på førtidspension, hvilket har givet lidt ro i sjælen,
men det piner hende stadigt at hun har måttet opgive. Lægerne siger
osse at der er en hjerneskade de ikke kan gøre noget ved, og at det
sandsynligt er pga borelia.
Det har ramt korttidshukommelsen, evnen til at huske ord, hun kan godt
"se" ordet, men kan ikke sige det, og når der kommer et ord, ved hun
godt det er det forkerte, men kan ikke hverken skrive eller sådan lige
forklare hvad det er, samt indlæringsevnen. Hun træner dog dagligt ved
at læse, løse krydsord og lign, men de siger der ikke er håb om at det
kommer tilbage.
Siden da har hun/vi været meget bevidste om at checke katten og os
selv for flåter... de kan jo sidde steder hvor man ikke lige selv ser
eller mærker dem..
Da hun så forleden opdagede en flåt igen, fik hun et pencilin"sæt" -
noget med en hel mase piller på meget kort tid, og hidtil er det ikke
blevet værre - der er dog heller ikke kommet mærker denne gang, og
lægen siger at en blodprøve vil vise borelia symptomer eller hvad det
nu hedder, så hun er ikke blevet imun eller "renset"... Syndt, men vi
har lært det på den hårde måde.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-05-10 12:35

> [...]

<snip>

> Hvor længe flåten havde siddet ved vi ikke, men den blev fjernet da vi

Kan du huske, om den var "stor" eller "lille"?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-05-10 14:54

Axel Hammerschmidt:

> <snip>

> Kan du huske, om den var "stor" eller "lille"?

For at gøre det lidt nemmere at bedømme størrelserne, så har jeg
taget et (lidt uklart) billede af vore nuværende samling. Et udsnit
ses her:

http://users.cybercity.dk/~dsl487543/4flaat.jpg

Den store er den "hun" flåt der sad på kattens hoved lige bag øret.
Den må ha' suget blod i over et døgn. Størrelsesmæssigt er den på ca
5 mm fra "bidetang" til hagkroppen. Det vil jeg kalde for en "stor".

De 2 af mellemstørrelse kravlede på katten i dag. Begge hunner. De
havde endnu ikke bidt sig fast og suget blod.

Katten har været oppe at slås med en (herreløs?) bisse-kat fredag før
Pinse og kom på dyhospitalet tirsdag, efter der havde udviklet en
byld på haleroden hvor den var blevet bidt. Så den har dræn og må
ikke komme ud i det fri. Vi har så anskaffet et seletøj og 5 meter
hundestøor og katten var ude og "læse katteopslag" i maks 20
minutter. Det viser hvor omfattende flåtplagen her er.

Den mindste flåt er den der sad på mig. Efter størrelsen må det være
en han flåt. Den vil jeg kalde for "lille".

(Den er iøvrigt osse meget mindre end nogen af de laver jeg har set).

Alle 4 flåter har 8 ben, så de er ikke længere på lave stadiet, hvor
de kun havde 6 ben og hvor de ellers ville være fri for smitte, fordi
en larve endnu ikke har siddet på f.eks en mus og suget inficeret
blod.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Klaus G.

Dato : 31-05-10 15:31

> [...]
> drypper katten i nakken med og som også bruges mod lopper, det kan købes i
> dyrehandlen) det skulle også forebygge tægeangreb.
Det bruges allerede :/

> Jeg ved ikke om der er flere tæger i år så det er derfor Pjuske bliver så
> voldsomt angrebet af de bæster.
Mine forældre som bor på landet, har 4katte, de er mildest talt fyldt med
tæger og det har de aldrig oplevet før, så der er nok noget om snakken :)

--
Klaus G.

Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 31-05-10 23:26

On 27 Maj, 13:34, hl...@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> <snip>

> Kan du huske, om den var "stor" eller "lille"?
>
> --
> Ikke ham på Facebook.

...den var på størrelse med en katte-loppe.. men ikke en sådan.
Mvh Willy

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-06-10 12:53

OZ1HYI Willy <oz1hyi@gmail.com> wrote:

> ..den var på størrelse med en katte-loppe.. men ikke en sådan.

Katte lopper kommer i 2 størrelser

Hunnerne er flere gange større end hannerne.

Det jeg fisker efter er, hvor stor den var i forhold til "mine" på
billedet.

--
Ikke ham på Facebook.