nyhedsbrev html og php
Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 25-05-10 12:03

Jeg har lavet et simpelt script hvor man udfylder en text-box og
trykker send, hvorved modtager i mysql database modtager mailen.

Problemet er at jeg gerne vil kunne formatere teksten (bruge fed
m.m)
Når jeg forsøger at bruge tinymce til at lave formateret text med
kommer der så bare html tags med i mailen.

Har nogen en løsning på problemet

VEnligst
Jimmy Skov Adetunji

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-10 12:26

Jimmy skov Adetunji skrev:

> [...]
> trykker send, hvorved modtager i mysql database modtager mailen.

> Problemet er at jeg gerne vil kunne formatere teksten (bruge fed

Hvordan en mail ser ud, bestemems af modtagerens læseprogram. Der
findes ingen metode til at tvinge en given tekstopsætning igennem
hos alle. Det nærmeste du kan komme det, er HTML, men det vil
langt fra virke hos alle, og det vil irritere en hel del.

I en mail har man adgang til at bruge _understeg_, /kursiv/ og
*fed*. I praksis bruges det ikke mere.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-05-10 13:29

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> langt fra virke hos alle, og det vil irritere en hel del.
>
> I en mail har man adgang til at bruge _understeg_, /kursiv/ og

Nu skriver du ikke hvordan emailen sendes - hvilket program der gør
det, eller andre detallier.
Et umiddelbart gæt er, at du mangler mime-version og content-type i
headeren. Uden dem opfattes indholdet som tekst, uanset hvad der
faktisk er i indholdet. Ulig browsere, forsøger email programmer ikke
at gætte sig til indholdet, når man ikke fortæller dem hvad det er. Og
default er - heldigvis - helt almindelig tekst.

http://www.faqs.org/rfcs/rfc2822.html

http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php
er et eksempel på at sende html email med mail().

Mit email program er sat til at ignorere HTML, og blokere indlejrede
billeder.
Pointen er, at email er til udveksling af beskedder. Ikke til at
reklamere for noget som helst.
Overvej at lægge din HTML på nettet, hvor den slags hører til, og send
et link i stedet. Det er meget enklere, mere effektivt, og sparer en
masse båndbredde til overførsel af HTML, hvor det ikke hører til.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Krabsen

Dato : 25-05-10 15:11

> [...]
> langt fra virke hos alle, og det vil irritere en hel del.
>
> I en mail har man adgang til at bruge _understeg_, /kursiv/ og

Hvem har påstået det

vi er faktisk nogle, der fortsat hovedsagelig sender mail
tekstformatteret - netop for at sikre, at alle kan læse det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-10 15:29

Krabsen skrev:

> Hvem har påstået det

Det har jeg. Det er flere år siden jeg har set den slags
formatering i mail eller på usenet.

> vi er faktisk nogle, der fortsat hovedsagelig sender mail
> tekstformatteret - netop for at sikre, at alle kan læse det.

Okay.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-05-10 15:32

Bertel Lund Hansen:

> Det har jeg. Det er flere år siden jeg har set den slags
> formatering i mail eller på usenet.

> Okay.

Sidder her med MesNews newsreader. Og formattering på den "gammeldags"
måde virker fint i det "moderne" program.
Ved godt det er news og ikke email - men det er da på usenet, og det
virker fortrinligt. Det bliver da også anvendt af flere herinde..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-05-10 21:34

Jimmy skov Adetunji skrev:

> Når jeg forsøger at bruge tinymce til at lave formateret text med
> kommer der så bare html tags med i mailen.

Prøv at kigge på http://php.net/manual/en/function.mail.php - eksempel 4
viser hvordan man kan sende en HTML-formatteret mail.

Hvis det skal være lidt mere avanceret (f.eks. både rent tekst og HTML)
er det nok en idé at kigge på PEAR Mail_Mime, PHPMailer eller en anden
mail-pakke.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 25-05-10 22:05

Siger lige tak for alle svarene og deler min løsning.
Som nævnt af johan fandt jeg hjælp far ex. 4 på php.net
derudover var det indledende indlæg omkring Mime-version centralt:

$headers = 'MIME-Version: 1.0' . "\r\n";
$headers .= 'Content-type: text/html; charset=iso-8859-1' . "\r\n";
$headers .='Accept-Language: da' . "\r\n";

og selve mail():
mail($row[email], "$titel","$headline $row[navn] \n \n $nyhedsbrev_ent",
$headers);

Som det også fremgår af debatten er man jo desværre (el. heldigvis)ikke
herre over brugernes opsætning og jeg kan da også specielt hos one.com se at
hvis man ikke laver ændringer i sin opsætning bliver æåø præsenteret som
entities i mailen.
Men alt i alt fungerer min formatering nu rimeligt på det udsnit af mail
servers jeg har kunne tjekke.

er der andre løsninger til nem distribuering af nyhedsbreve er jeg stadig
interesseret.
Hvis man arbejder med pdf eller doc vedhæftes disse så bare?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-05-10 00:26

Jimmy skov Adetunji udtrykte præcist:
> [...]
> interesseret.
> Hvis man arbejder med pdf eller doc vedhæftes disse så bare?

;>)
Lige et par kommentarer.
Nogle udbydere har problemer med php's mail(). De forlanger en afsender
email - en "From:" header -, og andre indsætter selv en
webmaster@domain eller postmaster@domain, hvis man ikke giver en. Det
er fint nok, hvis den aktuelle findes - ellers er det en god ide, at
indsætte det som header også.
Og det vil være meget venligt mod modtagerne, også at medtage en
"Reply-to:" header, så det er enkelt at svare på den sendte email. Det
er ikke alle email programmer, der selv finder en at svare til, hvis
der ikke angives nogen - og hvis "Sender" er en systemgenereret
adresse, der måske ikke findes eller læses, kan det være noget af et
puslespil, at finde ud af, hvor man egentlig skal svare...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-05-10 12:33

Birger Sørensen skrev:

> Nogle udbydere har problemer med php's mail(). De forlanger en afsender
> email - en "From:" header -, [...]

> Og det vil være meget venligt mod modtagerne, også at medtage en
> "Reply-to:" header,

Hvis man indsætter From:, og den adresse må/kan modtage svar, så
behøver man ikke Reply-To:.

--
Bertel