Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
nVidia GF 9800 GT til visning af full-HD f~
Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 19-05-10 21:21

Min desktop PC har problemer med at afspille de full-HD film som jeg
optager med et ContourHD kamera (bruger en H.264 codec) uden at hakke
og tabe frames, på trods af en Dual-core 2.6Ghz Opteron CPU

Motherboard er et Asus M2NBP-VM CSM, med indbygget nForce430/6150
grafikkort (aka NVS 210S), bestykket 4GB DDR2 ram (dual-channel).

Kigger jeg på nVidia's hjemmeside, foreslår de et GeForce 9800 GT
grafikkort til video editering og transcoding.

Det virker dog som "lidt" overkill for mit behov, som ellers består i
ren kontorbrug ud over video og billed redigering.

Jeg har kigget lidt på ati.amd.com, uden at blive ret meget klogere.

Hvad vil være et godt/fornuftigt kort, hvis det samtidig skal være
rimeligt støjsvagt?

På forhånd tak,

Kai

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-05-10 09:33

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message
> Min desktop PC har problemer med at afspille de full-HD film som jeg
> optager med et ContourHD kamera (bruger en H.264 codec) uden at hakke
> og tabe frames, på trods af en Dual-core 2.6Ghz Opteron CPU

Jeg ville vælge det mindste af de nye ATI kort til den opgave, f.eks.HD5450
eller 5550. De kan begge fåes med passiv køling, men det kan vist kun
anbefales hvis du har ok basis ventilation i dit kabinet.

De kan forøvrigt trække tre skærme, og bruge ikke meget strøm idle.

Hvis du vælger en der er kølet, så check (via google), om det kort du har
udset dig, har fan control.

Jeg kender desværre ikke noget til video decoding, og slige sager, men mener
bestemt, at ATI 5xxx serien, kan klare det du ønsker. For at være på den
sikre side, kunne du jo også lige spørge i dk.teknik.htpc

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-05-10 09:37

"Bjarne K." <no@niet.ik> wrote in message
> Jeg ville vælge det mindste af de nye ATI kort til den opgave,
> f.eks.HD5450

Kan se på google, at der tidligere har været mangel på ati linux drivere,
der understøtter H.264, så hvis du kører linux, skal der lige checkes op, på
om de har fået styr på den side af sagen.

Fandt forøvrigt et sted, hvor der stod at 5450 brugte 6w idle, og 19w load.
Det er ikke møj (hvis det stemmer)

Bjarne K.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-05-10 10:25

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> crashed Echelon writing

> Min desktop PC har problemer med at afspille de full-HD film som jeg
> optager med et ContourHD kamera (bruger en H.264 codec) uden at hakke
> og tabe frames, på trods af en Dual-core 2.6Ghz Opteron CPU

Sikker på din player anvender hardware accelerated dekodning?

Ved Windows Media Player skal der installeres en dxva update før dette er
muligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX_Video_Acceleration

--
Bjarke Andersen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-05-10 21:00

Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> writes:

> Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> crashed Echelon writing

> Sikker på din player anvender hardware accelerated dekodning?

Det har jeg ingen anelse om

> Ved Windows Media Player skal der installeres en dxva update før dette er
> muligt.

Jeg har prøvet med både VLC og QuickTime. QuickTime er noget bedre end
VLC, men taber stadig frames.

Jeg fandt dxva opdateringen her http://support.microsoft.com/kb/888656
men den crasher når jeg går i full-screen mode (måske en reboot
hjælper?).

> http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX_Video_Acceleration

Ifølge
http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_PureVideo#Table_of_PureVideo_.28HD.29_GPUs
understøtter mit indbyggede grafikkort ikke hardware accelereret
dekodning med VLC.

Kai

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-05-10 16:37

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Hvad vil være et godt/fornuftigt kort, hvis det samtidig skal være
> rimeligt støjsvagt?

Jeg har smidt et billigt Nvidia EN8400GS PCIe kort (Asus passivt kølet,
koster 250-300 kr) i min 5 år gamle PC, og sammen med en media player som
bruger DXVA, og en video stream der er DXVA-kompatibel, kan jeg afspille
1080p uden problemer, selv i meget høje bitrater.

8400 er ikke et "gamer kort", men til ren videoafspilning er det fint
(det har en VP3 GPU engine).

Som media player bruger jeg MPC HC.

--
Jesper Lund

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 03-06-10 20:49

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

Jeg er endt op med et Asus ENGT240 kort men temperatur styret blæser på.
Det håndterer mine HD videoer fint.

Tak til de 3 som svarede.

Kai