Grafikkort skyld i nedbrud?
Fra : Stefan783326

Dato : 10-05-10 16:09

Jeg har indtil nu haft et problem med, at Windows indimellem fryser og
har på opfordring prøvet at geninstallere Windows XP.

Under Windows-geninstallationen kom der en fejlmeddelelse om, at en
core component ikke kunne installeres, hvilket kunne påvirke driver-
funktionaliteten. De sidst fungerende drivere ville herefter blive
brugt. Det skulle tilsyneladende dreje sig om grafikkortet. Efter
geninstallationen er der kommet et noget større Windows-problem end
før, da computeren nu efter hver opstart bliver ved med at komme med
følgende fejlmeddelelse (blå skærm) og efterfølgende lukker:

STOP: c000021a {Fatal systemfejl}
Systemprocessen Windows SubSystem afsluttede uventet med status
0xc0000005 (0x7c9106c3 0x00d0da18).
Systemet er blevet lukket.

Jeg kan godt køre i fejlsikret tilstand, men her er skærmdriverne
tydeligvis ikke de optimale. Det er der noget, der kunne tyde på, at
de heller ikke er i normal tilstand (de få sekunder den kan køre uden
nedbrud). Grafikkortet har fået installeret de nyeste drivere.

Grafikkortet er ca. 3 år, mens alt andet hardware er næsten helt nyt.
Jeg ved ikke, om jeg skal regne med, at det er en form for driverfejl,
om grafikkortet er ved at være for gammelt, eller noget helt tredje...

Fra : Dadyw

Dato : 11-05-10 07:23

Den 11-05-2010 00:08, Stefan783326 skrev:
> [...]
> Jeg ved ikke, om jeg skal regne med, at det er en form for driverfejl,
> om grafikkortet er ved at være for gammelt, eller noget helt tredje...
Jeg har lige oplevet det samme med den samme fejlmeddelelse. Jeg
fjernede grafikkortet og brugte det indbyggede (på bundkortet). Så
virkede skærmen igen. Men jeg havde netop installeret et PCIe kort for
at frigøre hukommelsen.
Jeg prøvede også med opdatering af driveren, men det hjalp ikke. Så jeg
købte et nyt PCIe kort, og nu virker det som det skal igen. En forskel
er dog, at det nye kort er med blæser, mens det gamle var silent.
Hilsen
Leif

Fra : Stefan783326

Dato : 12-05-10 15:21

On 11 Maj, 08:23, Dadyw <r...@wassar.dk> wrote:

> [...]
> købte et nyt PCIe kort, og nu virker det som det skal igen. En forskel
> er dog, at det nye kort er med blæser, mens det gamle var silent.

Jeg har prøvet at sætte et andet grafikkort i og efterfølgende
geninstalleret Windows. Under installationen kom der ganske vist ikke
nogen fejlmeddelelse som før, men til gengæld kan Windows heller ikke
nu køre særligt længe, før den går ned - med samme fejl som før..
Når jeg forsøger at køre Windows i normal tilstand, kan jeg se, at
skærmbilledet er lidt skævt. Skrivebords-ikonerne blinker desuden
mærkeligt ved opstarten og er forholdsvis længe om at blive normale.
Herefter går det pludselig galt.

Det hele virker lidt mærkeligt, da jeg før den første geninstallation
sagtens kunne køre Windows (dog med nogle forskellige og umiddelbart
tilfældige programmer, der indimellem får lyst til at fryse og
ødelægge det hele).
Alt andet hardware er helt nyt, så enten må der være et eller andet,
der er sat forkert sammen, eller også mest tænkeligt noget software,
Windows ikke kan sammen med. Det ser ud og høres som om, alt kører,
som det skal.
Jeg har også prøvet at køre med en anden Windows-installation på en
anden harddisk, men her kunne Windows ikke engang starte - kun i
fejlsikret tilstand.

Det er nok ikke mere den rigtige gruppe, men gode råd modtages
selvfølgelig gerne herindefra.
/Stefan

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-08-10 22:30

> [...]
> der er sat forkert sammen, eller også mest tænkeligt noget software,
> Windows ikke kan sammen med. Det ser ud og høres som om, alt kører,

Jeg tænker defekt PSU / for lille PSU til grafikkortet.

En utilstrækkelig PSU kan gøre mærkelige ting ved en pc.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.