Thunderbird 3.0.4: Kan ikke åbne attachmen~
Fra : Jan Birk

Dato : 08-05-10 11:43

Hi,

Fik en nyere Thunderbird sammen med Ubuntu 10.04. Den har den egenskab,
at attachments skal gemmes på disk først, og ikke som tidligere kunne
åbnes direkte. F.eks. PDFer

I "Edit-> Preferences -> Attachments" kan jeg ikke tilføje nogen
filer/handlere...

Er der nogen som har en ide om hvad der skal til ?

Pft

/Jan

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-05-10 12:16

http://kb.mozillazine.org/Actions_for_attachment_file_types

http://klattrup.dk/misc/attachment-in-thunderbird.png

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 08-05-10 13:57

On 2010-05-08 13:16, Ivan V. Klattrup wrote:

> http://kb.mozillazine.org/Actions_for_attachment_file_types
>
> http://klattrup.dk/misc/attachment-in-thunderbird.png

Desværre er det ikke tilfældet.

Jeg kan ikke vælge andet end at gemme til Disk og i "Edit-> Preferences
-> Attachments" kan jeg ikke tilføje noget/nogle.

/Jan

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-05-10 14:01

Jan Birk skrev:

>Desværre er det ikke tilfældet.
>
>Jeg kan ikke vælge andet end at gemme til Disk og i "Edit-> Preferences ->
>Attachments" kan jeg ikke tilføje noget/nogle.
>
>/Jan

som der står på mozillazine linket, skal du tilføje dem i mimTypes.rdf

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 08-05-10 14:16

> som der står på mozillazine linket, skal du tilføje dem i mimTypes.rdf

Ja jo, der står i første omgang at jeg skal slette filen. Det har jeg
gjort, uden det har løst problemet. Desværre.

Det næste forslag er at vedligeholde mineTypes.rdf via en editor. Med
mindre jeg har misforstået teksten, er det desværre ikke en option.

Men tak for hintene, som gav anden god indsigt.

/Jan

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-05-10 14:26

Jan Birk skrev:

>Det næste forslag er at vedligeholde mineTypes.rdf via en editor. Med
>mindre jeg har misforstået teksten, er det desværre ikke en option.

Du kan da prøve om du kan bruge OpenAttachmentByExtension
http://nic-nac-project.org/~kaosmos/index-en.html#openattach
Det er ikke helt det samme, men der laver du dine regler i indstillingerne
for denne udvidelse

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Peter Frenning [OZ1P~

Dato : 08-05-10 12:43

On Sat, 08 May 2010 12:43:12 +0200, Jan Birk wrote:

> [...]
> filer/handlere...
>
> Er der nogen som har en ide om hvad der skal til ?

Rendte ind i samme problem, men her blev det sidste søm i thunderbirds
ligkiste. Jeg har nu flyttet alt til Evolution - og der er ingen vej
tilbage.
Foreløbig har jeg ikke haft grund til at fortryde, selvom Evolution også
har et par skarpe kanter.

Hilsen
Peter (Linux Registered user #510323

Fra : Jan Birk

Dato : 08-05-10 13:59

> [...]
> tilbage.
> Foreløbig har jeg ikke haft grund til at fortryde, selvom Evolution også

Det kan godt være det prøves. Har du erfaringer med iCal filer i
kalenderen?

(Jeg bruger lightning i Thunderbird og abonnere på en del eksterne iCal
filer).

/Jan

Fra : Frank Damgaard

Dato : 08-05-10 16:25

Jan Birk skrev:
> Hi,
>
> Fik en nyere Thunderbird sammen med Ubuntu 10.04. Den har den egenskab,
> at attachments skal gemmes på disk først, og ikke som tidligere kunne
> åbnes direkte. F.eks. PDFer

hos mig fungerer ubuntu 10.04 og thunderbird 3.04 korrekt.
Det er dog ikke en nyinstallation men ældre ubuntu 64-bit
der er opgraderet, senest fra 9.10 til 10.04beta og nu 10.04

højre-museknap->Open kan bla. åbne pdf og png i passende program
(hhv. documentviewer/evince og eye-of-Gnome).

> I "Edit-> Preferences -> Attachments" kan jeg ikke tilføje nogen
> filer/handlere...

den er tom hos mig, jeg har "always ask..." sat.

det er nok ubuntu/gnome der gemmer den slags info andetsteds.

evt. må man se på om din mimeTypes.rdf mangler noget,
Omdøbes filen oprettes en ny med følgelde indhold (kommentarerlinier slettet):

<RDF:RDF xmlns:RDF="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
xmlns:NC="http://home.netscape.com/NC-rdf#">

<RDF:Description about="urn:mimetypes">
<NC:MIME-types>
<RDF:Seq about="urn:mimetypes:root">
</RDF:Seq>
</NC:MIME-types>
</RDF:Description>
</RDF:RDF>

så det må betyde thundbird leder andetsteds efter PDF/documentviewer=evince
som application til at åbne pdf.

Jeg gad dog godt vide hvor den default gemmes henne, siden thunderbird
hos mig ved det er "documentviewer" der skal åbne pdf
og minetyptes.rdf ikke har noget om PDF, så en global opsætning et sted.....

> Er der nogen som har en ide om hvad der skal til ?

lyder som en fejl et sted i gnome/ubuntu opsætning?

Har du evince/documentviwer installeret?

Fra : Frank Damgaard

Dato : 08-05-10 17:13

Frank Damgaard skrev:

> [...]
> hos mig ved det er "documentviewer" der skal åbne pdf
> og minetyptes.rdf ikke har noget om PDF, så en global opsætning et sted.....

så fandt jeg det.

1) Vælg Steder->Hjemmemappe (starter nautilus)

2) find end PDF fil

3) højre-museknap->Egenkaber->Åbn med
her vælges hvilket program PDF skal åbnes med

4) afslut og log-ud.

5) log-in igen, og nu burde Thunderbird så bruge det valgte program
til at åbne PDF med.

Fra : Jan Birk

Dato : 09-05-10 09:27

> [...]
>
> 4) afslut og log-ud.
>
> 5) log-in igen, og nu burde Thunderbird så bruge det valgte program

Tak for det store arbejde som du har lavet. Desværre har det heller
ingen effekt.

Der er flere ting med Thunderbird som er underligt efter opgraderingen.
Tror jeg sletter den og installerer igen.

/Jan

Fra : Frank Damgaard

Dato : 09-05-10 10:27

Jan Birk skrev:

> Tak for det store arbejde som du har lavet. Desværre har det heller
> ingen effekt.
>
> Der er flere ting med Thunderbird som er underligt efter opgraderingen.
> Tror jeg sletter den og installerer igen.

Evt. start med en frisk profil i thunderbird,
dvs.
omdøb ~/.mozilla-thunderbird til noget andet
og evt. det samme med ~/.thunderbird/ hvis den findes

(hjælper det ikke, så kan du jo omdøbe tilbage)

Eller nemmere, opret en ny bruger i din ubuntu og se om thunderbird
opfører sig anderledes på en frisk ny profil.

Fra : Jan Birk

Dato : 10-05-10 11:37

> Eller nemmere, opret en ny bruger i din ubuntu og se om thunderbird
> opfører sig anderledes på en frisk ny profil.

Så har jeg;

1) Slettet Thunderbird inkl. (.thunderbird og .mozilla-tunderbird) og
installeret den igen.
Dette giver ingen forskel, kan kun gemme vedhæftede filer.

2) Installeret Evolution.
-------------------------
Herfra virker det fint med at åbne vedhæftede filer

3) Lavet en ny bruger
----------------------
Herfra virker det fint og kan åbne vedhæftede filer fra Thunderbird.

Men hvad kan jeg udlede af det? Umiddelbart at det har relation til min
konto, dog ikke så meget at det forhindrer Evolution i at virke.

Gode forslag er meget velkomne

Pft

/Jan

Fra : Frank Damgaard

Dato : 10-05-10 16:15

Jan Birk skrev:

> [...]
>

> Men hvad kan jeg udlede af det? Umiddelbart at det har relation til min
> konto, dog ikke så meget at det forhindrer Evolution i at virke.

måske Evolution ikke bruger gnome-opsætning?

> Gode forslag er meget velkomne

1)
start evt. thunderbird fra "terminal/konsol" i X og se om der kommer
relevante fejlmeldinger under opstart.

2) i konsol prøv en "printenv" og se om du skulle have lavet noget
speciel opsætning der vedrører mail eller PDF.

3a)
PDF-åbning henstes fra gnome opsætning, for det er derfra Thunderbird-Ubuntu
henter sin første-valg af "open".

Lidt mystisk hvis PDF åbning virker i Nautilus, men ikke i thunderbird.
Firefox bruger sikkert egen opsætning til PDF-åbning.

Så prøv at nulstille gnome-opsætning, eller lede
i opsætningsfilerne og se om du kan finde noget der er forkert,
sammenlign evt. med den anden konto.

Check evt. ejerskab af alle filer i /home/user/, og se om nogle skulle have fået "root"
som ejer, det kan ske hvis du kører grafiske programmer som root med sudo....
(se specielt efter gnome opætningsfiler)

$ find . -user root

3b)
Det er vist bla. i ~/.gnome2/ at du finder opsætningsfiler til Gnome.

Se (lidt forældet) :
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-55302.html
http://linuxfud.wordpress.com/2007/02/14/how-to-reset-ubuntugnome-settings-to-defaults-without-re-installing/
http://projects.gnome.org/gconf/

husk log ud først og login og gør det fra virtuel konsol... (ALT-CTRL-F1)

... og måske lav lige en backup af /home/<user>/ inden :)

Fra : Jan Birk

Dato : 10-05-10 18:42

Hi,

Tusind tak for indsatsen,

> start evt. thunderbird fra "terminal/konsol" i X og se om der kommer
> relevante fejlmeldinger under opstart.

Ingen fejl, desværre.

> 2) i konsol prøv en "printenv" og se om du skulle have lavet noget
> speciel opsætning der vedrører mail eller PDF.

Ingen specielle opsætninger. PDF mm. virker også fint fra FF og andre
programmer.

> Lidt mystisk hvis PDF åbning virker i Nautilus, men ikke i thunderbird.
> Firefox bruger sikkert egen opsætning til PDF-åbning.

Enig

> Så prøv at nulstille gnome-opsætning, eller lede
> i opsætningsfilerne og se om du kan finde noget der er forkert,
> sammenlign evt. med den anden konto.

Ved du hvor man 'nul-stiller' gnome opsætningen uden at splitte det hele ad?

> Check evt. ejerskab af alle filer i /home/user/, og se om nogle skulle have fået "root"
> som ejer, det kan ske hvis du kører grafiske programmer som root med sudo....
> (se specielt efter gnome opætningsfiler)

Alt er fint i denne retning og grafiske ting er hele tiden kørt fra
"Desktop" - undtaget whireshark.

Igen, mange tak for dine input - jeg/vi sætter pris på det.

/Jan

Fra : Frank Damgaard

Dato : 10-05-10 19:25

Jan Birk skrev:

> [...]
> "Desktop" - undtaget whireshark.
>
> Igen, mange tak for dine input - jeg/vi sætter pris på det.

jeg kender ikke andre måder end at omdøbe en eller flere
gnome opsætnings-dir og lade næste X start/login oprette nye.

( .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity )

omdøb dem eller backup, så kan du altid rulle tilbage
hvis det ikke hjalp.

bare husk ikke at gøre det logget ind i X/Gui
men fra virtuel konsol.

Fra : Peter Frenning [OZ1P~

Dato : 10-05-10 08:19

On Sat, 08 May 2010 14:58:46 +0200, Jan Birk wrote:

> [...]
> kalenderen?
>
> (Jeg bruger lightning i Thunderbird og abonnere på en del eksterne iCal

Nej, beklager - jeg bruger PT Kalender i gmail pga af integrationen med
kalender i min Android telefon.

/Peter

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 11-05-10 05:33

On Mon, 10 May 2010 20:24:33 +0200
Frank Damgaard <frank_news@milpent.dk> wrote:

> [...]
>

> omdøb dem eller backup, så kan du altid rulle tilbage
> hvis det ikke hjalp.
>
> bare husk ikke at gøre det logget ind i X/Gui

eller logget ind i en anden DE/WM

//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (apparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : jgaarde <at> gmail <dot> com
<http://www.linkedin.com/in/jacobgaarde>

Fra : Jan Birk

Dato : 11-05-10 15:32

On 08-05-2010 12:43, Jan Birk wrote:
> [...]
> filer/handlere...
>
> Er der nogen som har en ide om hvad der skal til ?

Ivan havde et stykke inde i tråden et alternativt forslag, nemlig at
installere et add-on som løste problemet på en anden måde (by extention)

Da jeg ikke havde flere hår at rive ud, forsøgte jeg add'on-et.
Minsandten om det ikke løste problemet (ved ikke hvorfor) men nu kan jeg
åbne og tilføje (også via mime-types) som jeg plejer.

Ivans link: http://nic-nac-project.org/~kaosmos/index-en.html#openattach

/Jan