Farligt för hunden på Jylland/Danmark?
Fra : Dofu-kofu

Dato : 06-05-10 13:23

Hej!

Ska vara med min hund i Danmark, mest på Jylland i sommar.

Vad finns det för farliga insekter och sjukdomar etc som jag ska skydda
min hund emot?

Finns verkligen rabies?
Finns verkligen dvärgbandmask (tror den heter Echinococcus
multilocularis)?

Finns det andra farliga maskar (orm), sjukdomar som jag ska tänka på??

Brukar ni avmaska era hundar mot tex dvärgbandmask?

/Kolle

Fra : jopa

Dato : 06-05-10 13:58

Den 06-05-2010, skrev Dofu-kofu:

> Vad finns det för farliga insekter och sjukdomar etc som jag ska skydda
> min hund emot?
>
> Finns verkligen rabies?
Ja ses ind i mellem hos ræve (fox)
Så du skal nok have den rabiesvaccineret.

> Finns verkligen dvärgbandmask (tror den heter Echinococcus
> multilocularis)?

Ja mest hos mårhunde og ræve men mener ikke man kan vaccinere for det.

> Finns det andra farliga maskar (orm), sjukdomar som jag ska tänka på??

Flåt skal du være opmærksom på specielt i skovområder, men de findes
vel også Sverrige

--
Mvh John

www.johns-web.dk
www.wordpresstema.dk

Fra : oz3bto

Dato : 06-05-10 15:53

"Dofu-kofu" <kluxet@live.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Finns det andra farliga maskar (orm), sjukdomar som jag ska tänka på??
>
> Brukar ni avmaska era hundar mot tex dvärgbandmask?

uanset hvad så skal hunden vaccineres mod rabies ellers må du ikke have den
med til Danmark (Går ud fra at du bor i sverige) Hunden skal i den
forbindelse også have lavet et hundepas samt have en ormekur af dyrlægen max
10 dage før afrejse

Fra : Dofu-kofu

Dato : 06-05-10 17:55

On Thu, 06 May 2010 14:57:36 +0200, jopa wrote:

> Ja ses ind i mellem hos ræve (fox)
> SÃ¥ du skal nok have den rabiesvaccineret.

OK. Men är det så alla hundvalpar SKA vaccineras mot rabies? Eller är det
något som rekommenderas?

Vaccination är krav för att sedan ta in hunden i Sverige.

> Ja mest hos mårhunde og ræve men mener ikke man kan vaccinere for det.

Fann nu på Svenska Jordbruksverkets hemsida att
dvärgbandmask finns i en förort norr om Köpenhamn. Står inget om att den
skulle finnas på Jylland.... - Finns det verkligen dvärgbandmasken på
Jylland? Om ni på Jylland plockar bär och svamp - vågar ni äta den utan
att koka den? Har pratat med den vi ska hyra av, de kokar aldrig bären de
plockar. Borde väl vara farligt om det finns dvärgbandmask.

> Flåt skal du være opmærksom på specielt i skovområder, men de findes vel
> også Sverrige

Visst, det har vi också. Finns ju fästinghalsband (Scalibor) som
fungerar. Brukar använda den under flera säsonger genom att frysa den
under vintern...

Fra : jopa

Dato : 06-05-10 18:03

Dofu-kofu forklarede:

> OK. Men är det så alla hundvalpar SKA vaccineras mot rabies? Eller är det
> något som rekommenderas?

Det er ikke lovpligtigt i DK for Danske hunde, men jeg gør det hvert
år.

> Vaccination är krav för att sedan ta in hunden i Sverige.

an vaccinere for det.

> [...]
> dvärgbandmask finns i en förort norr om Köpenhamn. Står inget om att den
> skulle finnas på Jylland.... - Finns det verkligen dvärgbandmasken på

Ja i Jylland har vi Mårhund og ræv og de har det ofte

--
Mvh John

www.johns-web.dk
www.wordpresstema.dk

Fra : Dofu-kofu

Dato : 06-05-10 17:56

On Thu, 06 May 2010 16:52:36 +0200, oz3bto wrote:

> [...]
> den med til Danmark (GÃ¥r ud fra at du bor i sverige) Hunden skal i den
> forbindelse også have lavet et hundepas samt have en ormekur af dyrlægen

Visst bor i Sverige. Det här med avmaskning max 10 dagar före avresa är
väl bara när jag ska tillbaka till Sverige? I Sverige finns ju inga
farliga maskar....

Fra : Lene Nielsen

Dato : 07-05-10 00:04

On 6 Maj, 14:22, Dofu-kofu <klu...@live.com> wrote:
> [...]
>
> Finns det andra farliga maskar (orm), sjukdomar som jag ska tänka på??
>
> Brukar ni avmaska era hundar mot tex dvärgbandmask?

Forskellige steder i DK findes risiko for smitte for hjerteorm/
lungeorm. Smitten går gennem snegle, som spiser inficeret hundelort.
Hunden kan smittes via græs eller lign, hvor der har været smittet
snegl, den behøver ikke spise selve sneglen for at blive smittet. Jeg
ved ikke om smitten er i Jylland og eller hvor i Jylland, men hvis du
skal være der i længere tid, ville jeg spørge en dyrlæge i området.

Milbemax, som du måske alligevel bruger for at komme tilbage til
Sverige, skal kunne tage det, men der skal behandles flere gange. Mine
hunde har haft det, og jeg har oplevet det som svært at komme af med
på grund af gensmitning, når det først er i nærmiljøet.

VH Lene