Miver, 11 år - adfærdsændring
Fra : Heidi

Dato : 04-05-10 19:46

Hej (igen)

Jeg undrer mig over min hunkat på 11 år, Miver.
Hun har aldrig været overdreven kælen, mere sådan en typisk hunkat der kun
kommer af og til for at få opmærksomhed og kæl.
Men siden jeg flyttede for 2 måneder siden (bare op i lejligheden ovenpå
hvor jeg boede før), er hun sindsyg kontaktsøgende. Næsten irriterende. Hun
skal ligge på mit skød når jeg er ved computeren, ligge på min mave hvis jeg
ligger i sofaen, eller ihvertfald sidde hos mig (altså på skødet) når jeg
ser TV.
Hun ville garanteret også sove hos mig, hvis ikke det var fordi der "fulgte"
en gammel kat med lejligheden, og den kat, bor og sover i mit soveværelse
(det er den der pt. får gigtmedicin Metacam, som jeg har spurgt om i en
anden tråd)

Kan hun være jaloux over ikke at kunne sove hos mig (det gjorde hun før) og
derfor kompenserer hun ved at klistre på mig straks jeg kommer hjem?

Er der nogen der har oplevet sådan en adfærdsændring hos en midaldrende kat?

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-05-10 20:29

"Heidi" <invalidVIRKERIKKE@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> og derfor kompenserer hun ved at klistre på mig straks jeg kommer hjem?
>
> Er der nogen der har oplevet sådan en adfærdsændring hos en midaldrende

Jeg er da ikke et øjeblik i tvivl om, at Miver er jaloux på den anden kat,
når hun altid har været vant til at sove hos dig, og så lige pludselig
oplever, at hun må vige pladsen i sengen hos mor til fordel for en anden
kat.

Jeg vil ikke kalde det en adfærdsændring hos Miver, men en ganske naturlig
reaktion på de ændringer der er sket i hendes hverdag. Katte bryder sig jo
ikke særlig meget om forandringer. Alting skal helst forblive som det er.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Allan G

Dato : 04-05-10 20:56

"Heidi" <invalidVIRKERIKKE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kat?
>

> --
> Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Hej Heidi
Nu har jeg lige læst Toves svar, Og jeg giver Tove ret i det meste af det
hun skrev

Katte elsker at tingene er som de er, Og nu har du fjernet, det trygge hjem.
Så er der kun dig tilbage, Så selvfølgelig er det det, der bliver brugt
opmærksomhed på.

Hmm undskuld hvis jeg skriver kryptisk, jeg skal vist sove nu, jeg er lige
kommet hjem fra en 2 dages tur hvor jeg fejlfandt problemer på en
industrimaskine Ikke på levende dyr som katte.

Men sådan er katte ifølge mig.

Mvh Allan

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 05-05-10 11:20

Heidi skrev:
> [...]
> derfor kompenserer hun ved at klistre på mig straks jeg kommer hjem?
>
> Er der nogen der har oplevet sådan en adfærdsændring hos en midaldrende kat?

Katte kan være så vanvittigt jaloux, at det ikke er til at holde ud for
hverken katte eller mennesker.

Forestil dig, at du flyttede til en lejlighed, hvor der hørte en ældre
mand, som skulle sove i dit soveværelse på grund af gigt og din
ægtefælle derfor blev forvist til stuen. Katten tager det meget vel lige
så ilde op!

Desuden kan en flytning til en anden lejlighed påvirke kattenes humør og
adfærd mere end det er muligt for os mennesker at forstå. Jeg går ud
fra, at både lyde og lugte spiller en stor rolle.

Bjarne

Fra : Majbritt Haagensen

Dato : 05-05-10 12:26

Hej Heidi
Jeg vil også tilslutte mig de svar du har fået, katten prøver at fortælle
dig noget...Den vil ha' sin "gamle" tilværelse tilbage )
Du må give hende t"alt hvad den kan trække", så falder hun nok til ro
igen...."lille stakkel".....smil

Hilsen Majbritt

Fra : Heidi

Dato : 05-05-10 21:05

<klip> Jeg vil også tilslutte mig de svar du har fået, katten prøver at
fortælle
> dig noget...Den vil ha' sin "gamle" tilværelse tilbage )
> Du må give hende t"alt hvad den kan trække", så falder hun nok til ro
> igen...."lille stakkel".....smil
</klip>

Miver virker på ingen måde stresset eller på andre måder urolig.
Den anden kat sover ikke hos mig, men i sin seng - dog på mit soveværelse,
hvor Miver ikke "tør" gå ind mere.

Det er svært - for den gamle kat er som sagt et "arvestykke" der ikke kan
omplaceres - det giver egentlig ikke problemer mellem kattene, det er som om
de respekterer den gamle - heldigvis

Men tak for de mange svar, jeg lever naturligvis med Mivers "påtrængenhed"
og håber alligevel lidt at det går lidt over :)

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

http://choco.dk
overskud går til blandt andet Bæklund Kattehjem

Fra : Maria Hansen

Dato : 05-05-10 17:55

Min gamle hankat på 16 år, er begyndt at få Metacam og Canosan. Han har
nu fået det i ca.2 uger og kan allerede se en ændring i han adfærd.
Men han er så småt begyndt at hoppe igen, og virker gladere overfor os
og de andre katte vi har. Håber at de bliver bedre som ugerne går - for
det er dejligt at se han kan bevæge sig som en kat skal...

Så det er værd at prøve...

Med venlig hilsen
Maria Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Maria Hansen

Dato : 05-05-10 18:24

UPS forkert tråd ;0)

Fra : Heidi

Dato : 06-05-10 18:21

"Maria Hansen" <toffieeKATTE@BAKKEhansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> UPS forkert tråd ;0)

Skidt pyt, begge tråde var startet af mig, så det går nok :))

Tak for at dele din erfaring, det er jeg meget glad for!

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Fra : Allan F

Dato : 10-05-10 19:28

> [...]
> kat?
>

> --
> Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Min søster havde 2 katte, en burmeser og en gårdkat. Burmeseren var et år
ældre end gårdkatten. Burmeseren var altid glad for at ligge på skødet, mens
gårdkatten ikke var så glad for det, og heller ikke glad for at blive taget
op. Burmeseren måtte desværre aflives i en moden alder af 15 år, pga.
nyresvigt. Gårdkatten blev efterfølgende meget mere kontaktsøgende, og vil
nu gerne ligge på skødet. De to katte var bedste venner, og lå som regel
oveni hinanden i en stol eller på en dyne. Den kompenserer måske for
afsavnet af dens livslange legekammerat og 'varmepude'?

Allan F

Fra : Heidi

Dato : 10-05-10 21:28

<klip> Den kompenserer måske for
> afsavnet af dens livslange legekammerat og 'varmepude'?
> Allan F </klip>

Tja, her er det bare omvendt, at der er kommet en ekstra kat i dens liv.
Jeg tør da slet ikke tænke på hvor opmærksomhedskrævende hun vil blive hvis
Freddie (hendes bror) og den nye kat ikke er der mere en skønne dag...
Så skal jeg da på før-tids-kælekat-pension *gg*

Tak for input :)

--
Venlig hilsen Heidi, Miver ig Mulles (Freddies) mor

http://choco.dk
husk, overskud fra vores webshop går til dyrevelfærd, f.eks. Bæklund
Kattehjem :)