mobilt bredbånd / internetadgang / Sverige~
Fra : E

Dato : 04-05-10 16:31

Står og skal på ferie i Sverige, og har brug for internet.
Jeg har mobilt bredbånd hos CBB, og det kan ikke bruges i Sverige.

Hvilke løsninger er der som bare lige skal bruges på en lille ferie og så er
det det.
Det skal udelukkende bruges til at hente lidt oplysninger og tjekke mails.

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-05-10 17:28

Den 04-05-2010 17:31, E skrev:
> [...]
> det det.
> Det skal udelukkende bruges til at hente lidt oplysninger og tjekke mails.

Umiddelbart må en lokal løsning være at foretrække. Alternativt kan du
skifte til at have et abbonnement fra 3, deres net i Danmark og Sverige,
deler så meget infrastruktur, at det næsten fungere som et net. I
praksis betyder det at du benytter alle 3's produkter til samme pris i
både Danmark og Sverige.

ALLE andre danske mobile data løsninger vil være for dyre at have med,
og det eneste alternativ, er en lokal forudbetalt løsning.

Det er faktisk også næsten lige meget hvor meget data der er tale om, da
selv den mindste smule tæller mindst 1 kb.

Her er de priser jeg lige hurtigt gad lede op:

Udbyder Pris pr. MB
-----------------------------
Telenor:    31,25
Telenor BB Udland     3,75
(50 kr./måned)
TDC:    20,00
Telia:    16,00
Telia Nordic Data     8,00
(Ukendt abb. pris)

Kilder:

Telia: http://telia.dk/erhverv/mobil/udlandet/priser/data/

Telia Nordic Data: http://telia.dk/erhverv/mobil/udlandet/priser/data/

Telenor:
http://www.telenor.dk/privat/mobilt_bredbaand/mobilt_bredbaand/brug_i_udlandet/index.aspx

Telenor BB Udland:
http://www.telenor.dk/privat/mobilt_bredbaand/mobilt_bredbaand/brug_i_udlandet/bredbaand_udland/index.aspx

TDC: http://privat.tdc.dk/publish.php?dogtag=p_help_mob_ud_pdk_du

- Chano Andersen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-05-10 21:15

E skrev:
> [...]
> det det.
> Det skal udelukkende bruges til at hente lidt oplysninger og tjekke mails.

Oister er 3'a lavprisselskab og kan *måske* også bruges i Sverige.

Hvis du har et 3G modem, kan det måske klares med et SIM kort
http://oister.dk/selfcare/servlet/SelectOptions?uid=324407

Eller en startpakke
http://oister.dk/selfcare/servlet/AboutVoucher

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Chano Andersen

Dato : 05-05-10 17:44

Den 04-05-2010 22:14, Jørgen Nielsen skrev:
> Oister er 3'a lavprisselskab og kan *måske* også bruges i Sverige.

Følgende er taget fra Oisters vilkår (Som af mærkværdige årsager, ikke
er tilgængelige før man er godt igang med tilmelding...

"9.2 Roaming:
Det er ikke muligt at roame på andre danske net, eller bruge tjenesten i
udlandet. "

Så nej, kan KUN bruges i Danmark.

- Chano Andersen

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-05-10 00:46

Jørgen Nielsen wrote:

> Oister er 3'a lavprisselskab og kan *måske* også bruges i Sverige.

Nej, kun på 3's eget netværk i Danmark.

--
Jesper Lund

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-05-10 14:39

Jesper Lund har bragt dette til os:

> Nej, kun på 3's eget netværk i Danmark.

Øv, så slukkede du lige for det lys.
Tak for info.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-05-10 23:37

On 4 Maj, 18:22, Chano Andersen <sunsite092...@chanoandersen.dk>
wrote:

> [...]

> ALLE andre danske mobile data løsninger vil være for dyre at have med,
> og det eneste alternativ, er en lokal forudbetalt løsning.

Det passer så ikke..

For ICE:NET har samme prensip med frit net over grænser.... Her er
Norge enddag med...

Kører 3g hastigheder på det gamle 450Mhz NMT net og dækker derfor
langt længere afhængig af forhold selvfølgelig. Man skal nok også lige
tjekke dækningen hos den udbyder man har tænkt sig at bruge, på det
sted man planlægger at være, da der jo er meget skov i sverige.

Fra : Chano Andersen

Dato : 05-05-10 17:46

Den 05-05-2010 07:36, Bjarke Hansen skrev:
> Kører 3g hastigheder på det gamle 450Mhz NMT net og dækker derfor

De bruger bestemt IKKE NMT nettet...

De benytter mig bekendt CDMA2000, og har selv opbygget et net af master.
Det ENESTE de har med NMT nettet at gøre, er at de benytter frekvensen
på 450Mhz.

> langt længere afhængig af forhold selvfølgelig. Man skal nok også lige
> tjekke dækningen hos den udbyder man har tænkt sig at bruge, på det
> sted man planlægger at være, da der jo er meget skov i sverige.

Jeg har ingen praktiske erfaringer med dem, andet end at jeg i
arbejdsmæssig sammenhæng er stødt på dem et par gange, fordi deres net
åbenbart ikke er så velegnet til IP telefoni, som man kunne ønske.
(Ifølge de kunder der ringede)

- Chano Andersen

Fra : N/A

Dato : 05-05-10 23:55

Fra : N/A

Dato : 05-05-10 17:46

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-05-10 13:52

On 5 Maj, 18:46, Chano Andersen <sunsite092...@chanoandersen.dk>
wrote:

> De bruger bestemt IKKE NMT nettet...

Med NMT nettet tænker du på?

Jeg tænker selvfølgelig ikke på at man bruger gammelt aktivt NMT
udstyr.. Men NMT nettet er jo baseret på 450mhz og derfor siger man
vel bare NMT nettet, ligesom man siger GSM nettet

> De benytter mig bekendt CDMA2000, og har selv opbygget et net af master.
> Det ENESTE de har med NMT nettet at gøre, er at de benytter frekvensen
> på 450Mhz.

Har de ikke kunne bruge selve antennerne og masterne, men det er det
aktive sendeudstyr du har med at gøre?

Der er noget i pressen om det her bla.:http://
www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=9698

Fra : Chano Andersen

Dato : 05-05-10 23:55

Den 05-05-2010 21:52, Bjarke Hansen skrev:
> Har de ikke kunne bruge selve antennerne og masterne, men det er det
> aktive sendeudstyr du har med at gøre?
>
> Der er noget i pressen om det her bla.:http://
> www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=9698

Tja, hvis ikke min mistillid til journalister var så stor som den er, så
kunne noget godt tyde på, at de også har købt antennerne, og måske nogle
faste forbindelser til de enkelte mastepositioner. Men så heller ikke
ret meget mere. ;)

Men det er jo altså en journalist der har skrevet det, så hvor meget man
kan tro på det, er en anden sag.

- Chano Andersen