Ubuntu 10.04: Programmer ikke længere dans~
Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 03-05-10 20:21

Siden jeg installerede Ubuntu 9.04 sidste år har jeg haft dansk
lokalisering på de programmer, hvor det var muligt - og det fungerede
henover opgraderingen til 9.10.

Nu er den danske version røget på nogle programmer - f.eks Thunderbird
og OpenOffice, mens Firefox stadig er på dansk. Selve Ubuntu (Gnome
velsagtens) er stadig dansksproget. Og det er ikke fordi Firefox ikke er
opgraderet - den var 3.5 før, nu er den 3.6

I det omfang programmernes lokalisering ligger i sprogpakker, er det vel
ikke noget problem, men i hvertfald for Thunderbird kan jeg kun finde en
fuld dansk version, som i øvrigt ikke ligger som en debian pakke.

Jeg skal tilføje, at den installerede opdatering til 10.04 er den, der
blev tilbudt som pop-up i min danske 9.10 installation - den burde vel
have taget sig af lokaliseringen.

Og til sidst - af en eller anden grund er knapperne (lukke, min og max)
kommet til at sidde til venstre i vinduerne i stedet for til højre - kan
jeg få dem tilbage "på plads"? og i bekræftende fald hvordan?

På forhånd tak for hjælpen.

Jens Chr. Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-05-10 20:52

Den 03/05/10 21.20, Jens Chr. Jensen skrev:

> Og til sidst - af en eller anden grund er knapperne (lukke, min og max)
> kommet til at sidde til venstre i vinduerne i stedet for til højre - kan
> jeg få dem tilbage "på plads"? og i bekræftende fald hvordan?

Det er meget med vilje!

Prøv det nu og se om du kan lide det :)

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 03-05-10 22:02

On 03-05-2010 21:52, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er meget med vilje!

Det er godt nok, så er det i det mindste ikke en fejl

> Prøv det nu og se om du kan lide det :)

Det kan jeg ikke Men ellers er jeg nu blevet meget glad for Ubuntu
og bruger kun min WinXp partition når det er strengt nødvendigt (læs:
Adobe Lightroom, Photoshop og InDesign)

Hvis der ligger ergonomiske studier bag, må jeg jo bøje mig for
resultatet og erkende, at det blot er vane. (Jeg ville til at skrive:
helt siden Windows 3.0 - men jeg er faktisk ikke helt sikker på, hvor
knapperne sad dengang)

I øvrigt løste problemet sig selv, da jeg var inde og fedte med mit
skrivebordstema.

Med venlig hilsen

- og med den tilføjelse, at det er fair nok at prøve noget nyt, hvis det
er velbegrundet og ikke bare for at være anderledes

Jens Chr. Jensen

Fra : Max

Dato : 03-05-10 22:29

Hej Jens

> [...]
> resultatet og erkende, at det blot er vane. (Jeg ville til at skrive:
> helt siden Windows 3.0 - men jeg er faktisk ikke helt sikker på, hvor

Den placering i venster side vi bruger idag i Windows kom med Win95
så vidt jeg husker.

Max

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 04-05-10 00:20

On 03-05-2010 23:28, Max wrote:

> Den placering i venster side vi bruger idag i Windows kom med Win95
> så vidt jeg husker.

Hej Max

Uden at gøre det for meget Windows, har jeg tjekket - XP har knapperne
til højre, 3.11 havde (viser screenshots fundet på Google) lukkeknappen
til venstre, max og min til højre.

Jeg opfatter stadig placeringen til højre som mest naturlig; men jeg
erkender som sagt gerne, at det måske bare er en vane, og at en anden
placering kan have fordele, der kommer til at vise sig for dem, der har
energi til at indøve nye vaner.

Så derfor hilser jeg sådan set forsøget i 10.04 velkomment og er spændt
på, om det generelt bliver godt modtaget.

Med venlig hilsen
Jens Chr.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-05-10 06:51

On Tue, 04 May 2010 01:19:48 +0200, "Jens Chr. Jensen"
<jcjensen@esenet.dk> wrote:

> Uden at gøre det for meget Windows, har jeg tjekket - XP har knapperne
> til højre, 3.11 havde (viser screenshots fundet på Google) lukkeknappen
> til venstre, max og min til højre.

Og som en kuriositet: Man kan stadig i dag (også i Windows 7) lukke
vinduer ved at dobbeltklikke i øverste venstre hjørne, selvom der i
dag hverken er en ikon eller en menu.

> Jeg opfatter stadig placeringen til højre som mest naturlig;

I MacOS er de jo øverst til venstre. Jeg tror ikke, det ene er mere
naturligt end det andet, men der er rigtig meget vane i det, hvilket
ovenstående jo også viser.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-05-10 08:02

Den 04/05/10 01.19, Jens Chr. Jensen skrev:

> [...]
> erkender som sagt gerne, at det måske bare er en vane, og at en anden
> placering kan have fordele, der kommer til at vise sig for dem, der har

Det er sådan de sidder på OS X (til Mac). Det er nok derfra
inspirationen er kommet.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 04-05-10 00:38

Jens Chr. Jensen skrev:

> [...]
> knapperne sad dengang)
>
> I øvrigt løste problemet sig selv, da jeg var inde og fedte med mit

google lidt, og du vil finde en lille kommando der sætter
det til den gamle måde.

http://www.linux-magazine.com/Online/News/Button-Moving-Script-for-Ubuntu-10.04

gconftool-2 --set /apps/metacity/general/button_layout \
--type string "menu:minimize,maximize,close,spacer"

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 04-05-10 00:25

On 03-05-2010 21:20, Jens Chr. Jensen wrote:

> Og det er ikke fordi Firefox ikke er
> opgraderet - den var 3.5 før, nu er den 3.6

Jeg var lidt hurtigt ude - nogle menupunkter i Firefox (så vidt jeg lige
kan skønne: nye) er på engelsk.

Hvor gennemgribende manglen på korrekt lokalisering (der jo også kan
skyldes at programmer endnu ikke er oversat) er, har jeg endnu ikke
noget overblik over.

Thunderbird tilbydes som sagt på dansk på Mozillas hjemmeside, så det er
ikke mangel på oversættelse.

Så igen, hvorfor kan Ubuntus opgraderingsprogram ikke finde ud af, at
jeg skal have den danske udgave, som jeg havde før. 9.04 > 9.10 kunne
som tidligere nævnt.

mvh
Jens Chr.

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 04-05-10 01:47

Den 03-05-2010 21:20, Jens Chr. Jensen skrev:
> Siden jeg installerede Ubuntu 9.04 sidste år har jeg haft dansk
> lokalisering på de programmer, hvor det var muligt - og det fungerede
> henover opgraderingen til 9.10.

Problemet er løst.

Kontrolcenter > Sprogunderstøttelse gav de manglende lokaliseringer i
Thunderbird og OpenOffice. Der er stadig et par engelske menupunkter i
Firefox, men de er muligvis blot ikke oversat endnu.

mvh
Jens Chr.

Fra : Jan Birk

Dato : 12-05-10 10:11

> Kontrolcenter > Sprogunderstøttelse gav de manglende lokaliseringer i
> Thunderbird og OpenOffice. Der er stadig et par engelske menupunkter i
> Firefox, men de er muligvis blot ikke oversat endnu.

Jeg har fået gjort Firefox og Openoffice dansk, men Thunderbird mangler
stadig.

1) Jeg har installeret en dansk sprogpakke til Thunderbird
2) System->Administration->Sprogindstillinger har jeg "Dansk (Danmark)"
som 1. prioriet.

Hvad mon jeg mangler for at Thunderbird og vises på dansk?

Pft

/Jan

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 12-05-10 10:31

Den 12-05-2010 11:11, Jan Birk skrev:

> 1) Jeg har installeret en dansk sprogpakke til Thunderbird
> 2) System->Administration->Sprogindstillinger har jeg "Dansk (Danmark)"
> som 1. prioriet.

Underligt - det virkede hos mig.

1) Har du undersøgt (i Thunderbird: Funktioner -> Tilføjelser -> Sprog)
om din sprogpakke er korrekt installeret og aktiv? Menupunkterne hedder
nok noget andet hos dig, hvis fuglen stadig har engelske menuer, men det
er næstsidste menu, andet menupunkt. Jeg kan ikke lige huske de engelske
betegnelser.

2) Der står i vinduet "Sprogindstillinger", at det først virker efter
genstart, men det har du vel checket.

3) Jeg ville prøve - uden at vide noget som helst om, hvorvidt det har
nogen funktion - at klikke den knap, der hedder "Anvend på hele systemet"

Håber, at du får det til at fungere

mvh
Jens Chr.

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-05-10 04:50

> Og til sidst - af en eller anden grund er knapperne (lukke, min og max)
> kommet til at sidde til venstre i vinduerne i stedet for til højre - kan
> jeg få dem tilbage "på plads"? og i bekræftende fald hvordan?

Knappernes placering kan du ændre nemt i Ubuntu Tweak - find den i dit
pakkesystem.

Sproget fuldender du oppe i System | Administration | Language Support.
Det er, af en eller anden grund, ganske normalt at en frisk installation
mangler det sidste.

--
Martin