Stop af pgr. via openssh-server
Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 02-05-10 08:52

Hi.-
Hvordan stopper jeg et program der er i drift og som minitorer på den
pågåldene PC i sommerhuset i en oprettet terminal-forbindelse via en
openssh-server ? feks. transmission.-

Med venlig hilsen Ole.-

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-10 16:07

Den 02/05/10 16.52, Ole Michael Clemmensen skrev:
> Hi.-
> Hvordan stopper jeg et program der er i drift og som minitorer på den
> pågåldene PC i sommerhuset i en oprettet terminal-forbindelse via en
> openssh-server ? feks. transmission.-

Jeg forstod ikke helt hvad du forklarer, men du kan slå et kørende
program ned ved at ssh'e ind, finde processen i "ps -aux" og notere dens
PID (process id).

Herefter vil

"kill PID"

bede den pænt om at stoppe. Hvis den ikke vil det efter en "passende"
tid, kan du gøre det igen men med et udråbstegn:

"kill -9 PID".

Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 02-05-10 09:30

On 2 Maj, 17:06, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> "kill -9 PID".
>
> --
>    Thorbjørn Ravn Andersen  "...plus... Tubular Bells!"

Hi Thorbjørn.
Tubular Bells er rigtig god men jeg synes "Songs off Distant Earth er
bedre"

Tak skal du ha ..........Men det fødte så et nyt
spørgsmål ................Hvordan får jeg så startet det igen enten så
det monitorerer på denne eller på fjernkomputeren ?

Med venlig hilsen Ole.-

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-10 17:20

Den 02/05/10 17.30, Ole Michael Clemmensen skrev:

> Hi Thorbjørn.
> Tubular Bells er rigtig god men jeg synes "Songs off Distant Earth er
> bedre"

Der er ikke lige et kort citat fra den folk genkender, så det er ikke
helt så fikst :)

> Tak skal du ha ..........Men det fødte så et nyt
> spørgsmål ................Hvordan får jeg så startet det igen enten så
> det monitorerer på denne eller på fjernkomputeren ?

På samme måde som du startede det sidste gang?

Det kan seriøst anbefales at bruge kommandolinieprogrammer, og så lære
"screen" at kende. Så kan man lade sessionen køre, og koble sig til den
når man logger ind næste gang.

Fra : N/A

Dato : 02-05-10 18:36

Fra : N/A

Dato : 02-05-10 17:20

Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 02-05-10 11:07

On 2 Maj, 18:19, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com> wrote:

> [...]
> når man logger ind næste gang.
>
> --
>    Thorbjørn Ravn Andersen  "...plus... Tubular Bells!"

Tak
Og det vidste jeg faktisk godt men her hvor jeg øver mig er den ene
dist. en Alpha version af Ubuntu
10.04 ....................................stadig og der er en fejl
når jeg kører ssh server.

Mit problem var at i forvejen styre bl.a camera via , styring I/O via
homebrew og torrents opload/download af fortrinsvis ubuntu
distributioner med transmission for at bidrage til fællesskabet om
Ubuntu , men når transmission var startet op PCèn deroppe og
momitorerede deroppe kunne jeg ikke stoppe
transmission..............................men det kan jeg nu Tak skal
du ha.-

Jeg vil meget lære mere endnu om screen at kende det bedre og styre så
meget som muligt ud fra kommandolinier det er mit mål med Ubuntu som
jeg udelukkende bruger.

Med venlig hilsen Ole.-

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-10 18:36

Den 02/05/10 19.06, Ole Michael Clemmensen skrev:

> Jeg vil meget lære mere endnu om screen at kende det bedre og styre så
> meget som muligt ud fra kommandolinier det er mit mål med Ubuntu som
> jeg udelukkende bruger.

Ubuntu er en meget behagelig distribution synes jeg.

Du _kan_ også lave noget fjernskrivebord, men det har jeg ikke
erfaringer med at få tilgang til udefra. Andre der har?

Fra : Frank Damgaard

Dato : 02-05-10 20:25

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Ubuntu er en meget behagelig distribution synes jeg.
>
> Du _kan_ også lave noget fjernskrivebord, men det har jeg ikke
> erfaringer med at få tilgang til udefra. Andre der har?

vnc fungerer fint.

for at undgår problemer med ikke at være logget ind på selve X-serveren
så starter man en virtuel i stedet: (*)

1) med ssh, log på server med brugernavn :

$ ssh -p port -L 9901:127.0.0.1:5901 user@domæne/IP

"-p port" kan undværes hvis standard port 22 anvendes.
port 5901 sendes til port 9901 hos dig. (vnc port)

2) start "vncserver" hvis den ikke allerede kører,
start ny :

$ vncserver

New 'X' desktop is sommerhus:1 # <- 1 svarer til vnc port 5901

Starting applications specified in /home/frank/.vnc/xstartup
Log file is /home/frank/.vnc/sommerhus:1.log

3) i anden konsol/terminal startes vncclient:

$ vncviewer :9901

som standard er det en simpel letvægts windows manager (icewm) der anvendes,
men det kan ændres i bruger-opstartsfil for vncserver.

4)
Man kan så lukke vncviewer og ssh og senere blot koble på igen ,
dvs. der gentages kun 1) og 3)

(*) man kan evt. sætte ubuntu desktop til auto-login og så fjernstyre
denne, den har så nummer "0" = port 5900 og kan med ssh sendes
til f.eks. 9900 med -L 9900:127.0.0.1:5900

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-10 23:54

Den 02/05/10 21.24, Frank Damgaard skrev:

> vnc fungerer fint.

Ubuntu har noget fjernskrivebordsagtigt noget direkte understøttet. Den
er til højre i menuerne.

Jeg tænkte mere på den med at komme ind gennem firewallen udefra til
maskinen.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 03-05-10 19:32

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Ubuntu har noget fjernskrivebordsagtigt noget direkte understøttet. Den
> er til højre i menuerne.

ja, det skrev jeg også, men det kræver man er logget ind først på det grafiske....

> Jeg tænkte mere på den med at komme ind gennem firewallen udefra til
> maskinen.

ssh ?

jeg bruger linksys router med linux på, så har jeg også ssh til routeren
og fra denne kan jeg med wake-on-lan starte PC'ere på LAN.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-05-10 19:50

Den 03/05/10 20.31, Frank Damgaard skrev:

> jeg bruger linksys router med linux på, så har jeg også ssh til routeren
> og fra denne kan jeg med wake-on-lan starte PC'ere på LAN.

Det tror jeg ikke Ole har kørekort til endnu.

Har man ikke sådan en router, så skal man jo have prikket hul med uPnP
eller lignende.

Fra : Per Jørgensen

Dato : 02-05-10 20:34

On 02-05-2010 19:35, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ubuntu er en meget behagelig distribution synes jeg.
>
> Du _kan_ også lave noget fjernskrivebord, men det har jeg ikke
> erfaringer med at få tilgang til udefra. Andre der har?

Ja
edit /etc/ssh/sshd_config og ret linier til at passe disse:

X11Forwarding yes
X11DisplayOffset 10

Derefter skal SSH serveren genstartes.
/etc/init.d/ssh restart

Derefter skal opsætningen exporteres fra hosten du vil accesse:

export DISPLAY=<IP-ADREESE>:0.0
xhost +

hvor <IP-adresse> er DIN IP - altså der hvor du sidder fysisk.

Derefter exit'er du konsolen og connector igen med

ssh bruger@host -X

Så skulle du kunne starte X mm via den nye konsol!

MVH
Per

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-10 23:55

Den 02/05/10 21.33, Per Jørgensen skrev:

> export DISPLAY=<IP-ADREESE>:0.0
> xhost +

> ssh bruger@host -X

xhost + er noget gris, og en meget dårlig vane at få sig.

Kan ssh -Y ikke gøre det?

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-10 16:10

Den Sun, 02 May 2010 21:33:46 +0200 skrev Per Jørgensen:

> export DISPLAY=<IP-ADREESE>:0.0
> xhost +

export DISPLAY og xhost + er når man vil connecte UDEN at bruge ssh.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : N/A

Dato : 04-05-10 00:25

Fra : N/A

Dato : 04-05-10 00:25

Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 03-05-10 12:49

On May 3, 12:54 am, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> xhost + er noget gris, og en meget dårlig vane at få sig.
>
> Kan ssh -Y ikke gøre det?
> --
>    Thorbjørn Ravn Andersen  "...plus... Tubular Bells!"

Jeg siger tak for alle svarene og vnc til fjerncomputeren ser rigtig
spændende ud og det tager jeg om et par dage, men jeg kunne godt
tænke mig at starte et program om via ssh og hvor progammet kun
monitorer på fjerncomputeren , af praktiske årsager. Kan det lade sig
gøre ?da det ikke er altid jeg behøver at monitorere feks transmission
og kan lukke ned på den PC der satte programmet igang eller for at
spare båndbredde.- ?

Med venlig hilsen Ole.-

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-10 20:59

Den Mon, 3 May 2010 11:48:35 -0700 (PDT) skrev Ole Michael Clemmensen:

> [...]
> gøre ?da det ikke er altid jeg behøver at monitorere feks transmission
> og kan lukke ned på den PC der satte programmet igang eller for at

VNC kan du disconnecte fra.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : N/A

Dato : 04-05-10 00:25

Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 03-05-10 14:14

On May 3, 9:58 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> VNC kan du disconnecte fra.
>
> Mvh
> Kent
> --
> "The Brothers are History"

Det ved har da kørt VNC lokalt for et par år siden , med der kunne da
være en kommando linie via ssh som direkte startede prg. op , og
monitorerer på fjernkomputeren.
VNC tager jeg når der tid og når jeg skal i sommerhuset.-

Med venlig hilsen Ole.-

Fra : Frank Damgaard

Dato : 04-05-10 00:25

> [...]

> monitorerer på fjernkomputeren.
> VNC tager jeg når der tid og når jeg skal i sommerhuset.-

for at starte et X-program, så skal du fortælle programmet
hvilken "X-skærm" den skal tilsluttes

f.eks. :
xterm -display localhost:0.0 &

xterm -display localhost:0.1 &

xterm -display mylaptop.home:0.0 $

det kan også gøres ved at sætte DISPLAY før kald:

export DISPLAY=localhost:0.0
xterm &

men problemet er at du ikke kan altid kan lukke forbindelsen fra din ssh term/konsol
det afhænger lidt om programmet har koblet sig fra stdout/stdin i terminal/konsol.

dette kan dog løses med f.eks. screen (sammen med ssh):

PS
vnc vil ofte være den bedste løsning ved GUI programmer der kræver en X-terminal,
f.eks. fra vncserver eller ubuntu desktop (vino).

Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 03-05-10 16:39

> VNC kan du disconnecte fra.
>
> Mvh
> Kent
> --
> "The Brothers are History"

Det vidste jeg og jeg har da kørt VNC lokalt for et par år siden , med
der kunne da
være der er en kommando linie via ssh som direkte startede prg. op ,
og
som monitorerer på fjernkomputeren.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 04-05-10 08:29

Ole Michael Clemmensen skrev:

> Hvordan stopper jeg et program der er i drift og som minitorer på den
> pågåldene PC i sommerhuset i en oprettet terminal-forbindelse via en
> openssh-server ? feks. transmission.-

Du bruger ssh til at logge ind:

ssh server.domæne

Når du så er logget ind kan du bruge programmets »init-script« til at
stoppe og starte det:

sudo /etc/init.d/program stop
sudo /etc/init.d/program start

God fornøjelse,

Jacob
--
»Fuck amerikansk kulturimperialisme!« - graffiti på Nørrebro