Køb af Dværgschnauzer
Fra : OFH

Dato : 30-04-10 18:12

Hej gruppe
Vi har nu efter flere år med tanken, besluttet os for nu at købe vores
yndlingshund. Det er selvfølgelig en dværgschnauzer som vi har forelsket os
i.
Der er en del ledige hvalpe til salg fra diverse kenneler rundt omkring i
landet. Dem som vi har fundet er fra fine forældre med præmier og en
stamtavle så lang.
Det er sikkert også rigtig fint for så ved man vel hvad man får. Her tænker
jeg på hundens sundhed og temperament mm.
Vi skal dog ikke bruge hunden til hverken udstilling eller opdræt så vi
behøver faktisk ikke at der er fine papirer på den.
Vores spørgsmål er nu om der findes andre alternativer til de dyre
Dværgschnauzere med fin stamtavle. Er der mon nogen hjemmeopdrettere med
fine hunde men uden fine papirer.
Og kan det overhovedet gå an at købe en sådan hund?

Venlig hilsen
B & O

Fra : Hm

Dato : 30-04-10 18:47

"OFH" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fine hunde men uden fine papirer.
> Og kan det overhovedet gå an at købe en sådan hund?

Jeg ville aldrig købe en hund uden DKK stamtavle, jeg skal hverken bruge
´min schæferhund til udstilling eller avl

Hanne

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-04-10 18:56

On Fri, 30 Apr 2010 19:46:56 +0200, "Hm" <mishm8116@gmail.com> wrote:

>"OFH" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg ville aldrig købe en hund uden DKK stamtavle, jeg skal hverken bruge
>´min schæferhund til udstilling eller avl
>
>Hanne

Jeg er enig - men jeg er jo også opdrætter af DKK-stambogsførte kræ!
Har solgt 1 (en!) indtil videre! ,-)) Men jeg begynder altid at få
dårlige fornemmelser hvis prisen er et problem - for anskaffelsen af
hvalpen er typisk den mindste udgift i de forhåbentlig 10-15 år den
har at leve! Men OK - hvis jeg skal vælge om hunde skal sulte eller
jeg skal, så får hundene mad

Fra : Pwh

Dato : 30-04-10 20:43

Ivan Madsen, skrev:

> [...]
> hvalpen er typisk den mindste udgift i de forhåbentlig 10-15 år den
> har at leve! Men OK - hvis jeg skal vælge om hunde skal sulte eller

Helt enig.
For det første er hunde uden stamtavle i princippet at betragte som blandingshunde.
For det andet kan de småpenge sparet i indkøb værer dyre i længden.
Parpirene (stamtavlen) skal jo ikke indikerer at det er en fin og fornem hund,
men en sund og rask hund.
Jeg har selv to blandingshunde, som self er uden papirer, den næste jeg skal have
skal med sikkerhed have en god stamtavle.
Jeg har mødt for mange efterhånden der har købt "køkkenbordsavl" som sidenhen
har vist sig at fejle det ene eller det andet, surt at ende op med en defekt hund
fordi man skulle sparer 6-7000kr.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 01-05-10 10:31

Pwh kom med denne ide:

> [...]
> har vist sig at fejle det ene eller det andet, surt at ende op med en defekt

Har aldrig haft en blandingshund, men har så heller aldrig 7 9 13 brugt
dyrlæge til andet end den årlige vaccination.

Ringede dog efter noget salve for et stykke tid siden ellers ikke

--
Mvh John

www.johns-web.dk
www.wordpresstema.dk

Fra : Pwh

Dato : 01-05-10 10:47

jopa, skrev:
> Pwh kom med denne ide:

> Har aldrig haft en blandingshund, men har så heller aldrig 7 9 13
> brugt dyrlæge til andet end den årlige vaccination.

Nu er en stamtavle jo ingen garanti, men vil da mene at sansynligheden
for at få en rask hund er større.
Har man sat sig i hovedet at man vil have en bestemt race er der i mine øjne
heller ingen vej udenom stamtavle, alt uden må betragtes som blandingshunde.

> Ringede dog efter noget salve for et stykke tid siden ellers ikke

Alle Schæfere har jo hudproblemer

/Jens

Fra : jopa

Dato : 01-05-10 10:54

Pwh skrev den 01-05-2010:

> Alle Schæfere har jo hudproblemer

Næ det var nærmere et hul problem
Havde fået en gren i siden.

Hudproblemer kender vi ikke tværtimod har han en kæmpepels formentlig
grundet daglig portion af fiskeolie.

--
Mvh John

www.johns-web.dk
www.wordpresstema.dk

Fra : Pwh

Dato : 01-05-10 11:02

jopa, skrev:

> Hudproblemer kender vi ikke tværtimod har han en kæmpepels formentlig
> grundet daglig portion af fiskeolie.

Så var det da nærmere skæl han skulle have meget af

/Jens

Fra : Hm

Dato : 02-05-10 09:03

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Alle Schæfere har jo hudproblemer
>
> /Jens
Altså Jens nu er du ude på "skrammer" igen

Mine 3 Schæfere har aldrig haft "hudproblemer" eller andre defekter, kan man
ikke godt sige at 14½, 13½ år og hende jeg har nu 5 år er helt godt gået -
udover de almindelig dyrlæge tjek.?

Hanne/ alle 3 med dkk stamtavle

Fra : Pwh

Dato : 02-05-10 18:44

Hm, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Altså Jens nu er du ude på "skrammer" igen

Sanheden er ilde hørt
John indrømmer jo selv at der gik hul på Milo bare fordi
den strejfede en kvist.
Det var aldrig sket for en sund og rask blandingshund

/Jens

Fra : jopa

Dato : 02-05-10 19:11

Pwh udtrykte præcist:

> Sanheden er ilde hørt
> John indrømmer jo selv at der gik hul på Milo bare fordi
> den strejfede en kvist.
> Det var aldrig sket for en sund og rask blandingshund

Det er rigtigt nok.
Jeg har også hørt rygterne om at alle schæferhunde har hudproblemer.
Kender bare ingen der har det :-@ :') >:| lol :D
:oÞ :'( :') 8-o :/ ^^ :-? B-) :-@ l-)

Vi startede for et år siden konsekvent med tilskud af lakseolie, og det
har givet resultater.
Milo har fået en kraftigere pels og fælder stort set ikke mere.
Før fældede han konstant og vi skulle støvsuge hver dag næsten.

--
Mvh John

www.johns-web.dk
www.wordpresstema.dk

Fra : Pwh

Dato : 02-05-10 19:57

jopa, skrev:
> Pwh udtrykte præcist:

> Det er rigtigt nok.

Godt at du står ved det

> [...]
> Milo har fået en kraftigere pels og fælder stort set ikke mere.
> Før fældede han konstant og vi skulle støvsuge hver dag næsten.

Det er nu også en god ide at give et skvæt alm spiseolie, mine får begge slags.
Den ene olie kan ikke erstatte den anden da det er forskellige fedtsyrer de indenholder.
Generelt er tørkost i den magre ende med olie da det går ud over holdbarheden,
så det kan man roligt tilsætte, hunden kan højst blive fed af det

/Jens (hvis hunde er åleslanke, host host)

Fra : battlefields

Dato : 02-05-10 10:03

> [...]
> fine hunde men uden fine papirer.
> Og kan det overhovedet gå an at købe en sådan hund?

Hej
Det kunne jo være der i et stambogsført kuld findes en enkelt hvalp, der
ikke egner sig til udstilling måske p.gr.a. en lille skønhedsfejl. En sådan
hund kan nogle gange købes lidt billigere.
Hilsen Vibeke

Fra : OFH

Dato : 02-05-10 17:48

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke egner sig til udstilling måske p.gr.a. en lille skønhedsfejl. En
> sådan hund kan nogle gange købes lidt billigere.

Ja der tror jeg at du kunne have fat i noget af det rigtige. Men kan man
tillade sig at spørge efter det når man besøger en kennel med et aktuelt
kuld. Det er lidt som om vi skal til krydsforhør hos kennelejeren, for at
vedkommende kan se om vi er værdige til at købe en hund.
Hvis vi spørger til prisen, så tror man vel straks at vi bare er en slags
kræmmere som ikke vil behandle hunden ordentligt.
For en god ordens skyld vil jeg gerne nævne at uanset om det drejer sig om
hund, kat, fugl eller fisk så vil alle dyr blive behandlet kærligt og rigtig
godt hos os. Og det er ingen overdrivelse......

Venlig hilsen
B & O

Fra : battlefields

Dato : 04-05-10 14:48

> [...]
> hund, kat, fugl eller fisk så vil alle dyr blive behandlet kærligt og
> rigtig godt hos os. Og det er ingen overdrivelse......

Tjah... det kommer nok an på den enkelte opdrætter. Jeg er selv opdrætter af
siameserkatte og jeg har da flere gange solgt en killing med en lille fejl
til folk der ikke er interesseret i avl eller udstilling. De har da bare
spurgt om der var en af killingerne, der ikke var udstillingsegnet.
Men jeg tror at mange hundeopdrættere er meget omhyggelige med deres valg af
købere, måske endda for meget.
Det vigtigste må jo være at hunden får et godt hjem.
Hilsen Vibeke

Fra : Lene Nielsen

Dato : 07-05-10 00:35

On 4 Maj, 15:48, "battlefields" <battlefi...@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> købere, måske endda for meget.
> Det vigtigste må jo være at hunden får et godt hjem.

Jeg opdrætter hunde og har tidligere opdrættet katte, og der er en
forskel på den måde, man fastsætter pris på. Ved kattene er det ret
normalt med differencierede priser alt efter kvalitet: avl,
udstilling, kæl osv.

Hos hundene sælges i hvert fald hvalpe normalt til ret ens priser
indenfor en race og specielt inden for et kuld. De fleste opdrættere,
jeg kender, sælger alle deres hvalpe som familiehunde, også selv om de
skal bruges til avl og udstilling, simpelthen for ikke at skulle give
en udstillingsgaranti på en 8 ugers hvalp. Til gengæld betaler man så
almindeligvis også kun standard pris for en lovende udstillingshvalp.
Skal der gives en ekstra udstillingsgaranti, bør prisen på sådan en
hvalp jo også være højere end hos resten af kuldet.

Men selvfølgelig skal man da som evt. hvalpekøber kunne spørge til
prisen uden at fremstå suspekt, og selvfølgelig skal man da kunne
sige, at man ikke er interesseret i udstilling og derfor ikke har
noget problem med at få en hvalp med f.eks bidfejl eller lign. til
reduceret pris. Så er det jo op til opdrætter at vurdere, om en af
hvalpene har mangler, der gør at man er villig til at reducerer
prisen. Det har jeg da selv som opdrætter gjort flere gange, og det
kender jeg masser af andre opdrættere, der har gjort.
Som hvalpekøber synes jeg ikke man skal være bange for at stille
spørgsmål, heller ikke når det drejer sig om prisen. Til gengæld
stopper min tolerance, hvis folk begynder at ville forhandle om
prisen. Det er ok at spørge en gang, men når de får at vide at prisen
er fast, skal det respekteres.

Og selvfølgelig er det vigtigste at hunden får et godt hjem, men er
der gode købere nok, der vil betale fuld pris, vil de fleste
opdrættere selvfølgelig foretrække det.

VH Lene