Mangler lige et forslag til en http ...
Fra : Jan Birk

Dato : 27-04-10 20:13

.... baseret fildelings server.

Administratoren skal kunne lave undermapper som er passwordbeskyttet
(forskellige brugernavne/passwd pr. katalog/mappe, men eller skal der
'bare' kunne dele filer fra/mellem diverse klienter.

Nogen som har et par gode ideér som ikke inddrager installering af
programmel på klienterne endsige en hjerne ?

Skal ind på en eksisterende Ubuntu LTS (pt 8.04 men snart 10.04)

/Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-04-10 20:38

On Tue, 27 Apr 2010 21:12:33 +0200
Jan Birk <none@invalid-domain.null> wrote:

> Nogen som har et par gode ideér som ikke inddrager installering af programmel på klienterne endsige en hjerne ?

webdav?
http://www.howtoforge.com/how-to-set-up-webdav-with-apache2-on-ubuntu-8.10
webdav er understøttet i alle nyere browsere out-of-the-box, så det
kræver intet på klientsiden - andet end en browser forstås

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jan Birk

Dato : 27-04-10 22:21

> [...]
> webdav er understøttet i alle nyere browsere out-of-the-box, så det
> kræver intet på klientsiden - andet end en browser forstås

Det ser helt rigtigt ud Tak

/Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-10 06:05

Den 27/04/10 21.38, Michael Rasmussen skrev:

> webdav?

WebDAV er en god ide.

Internet Explorer skulle efter sigende understøtte det direkte.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-04-10 15:49

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> WebDAV er en god ide.
>
> Internet Explorer skulle efter sigende understøtte det direkte.

Nogen ville måske sige: LIDT FOR MEGET!

IE har den tåbelige ide at hvis man klikker på noget, der udløser et
HTTP reponse om at downloade en fil - og hvis den fil er et
Office-dokument af en slags, så sender den istedet URL'en til Office,
som så liiigge syntes den skal undersøge om ikke det er en
WebDAV-enabled server og om der ikke liiige skulle være andre filer i
nærheden.
IE er dog ikke smart nok til at give Office credentials og
session-cookies med for at den faktisk kan få lov til alle de WebDAV
requests. Men det forhindrer ikke Office i at lave dem.

ARGH

/Peter

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-04-10 07:58

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> [...]
> webdav er understøttet i alle nyere browsere out-of-the-box, så det
> kræver intet på klientsiden - andet end en browser forstås

På hvilken måde mener du at WebDAV er understøttet i alle nyere
browsere? Hverken min Safari, Chrome eller Firefox understøtter WebDAV
og jeg skulle mene at jeg kører rimelig nye versioner af alle tre.

OSX Finder understøtter WebDAV direkte, men det er jo ikke en browser
i ordets normale betydning. Jeg går ud fra at noget tilsvarende gør
sig gældende for de tilsvarende programmer under Linux. Jeg tror at
noget tilsvarende gør sig gældende under MS-Windows.

Jeg har heller set nogle af ovenstående browsere som standard udføre
det HTTP request der er nødvendigt for at skelne mellem en normal HTTP
server fra en WebDAV server.

//Makholm (WebDAV-ekspert)