Erfaringer med inkontinens hos katte efter~
Fra : Annette Christensen

Dato : 25-04-10 21:50

Kære gruppe

Min dejlige 11½ år gamle kastrerede Burmilla hankat Miro er muligvis blevet
inkontinent.

En enkelt gang i torsdags og to gange i nat har han dryppet lidt urin ud på
den pude, han sover på (= min hovedpude). Pletten i torsdags var på
størrelse med en 5 krone, de to pletter i nat var lidt større end en 2
krone. Pletterne er lysegule og stinker fælt af hankat, men der er ikke blod
i.

Jeg fik ham, da han var næsten 6 år gammel og fordi han ikke var blevet
passet så godt af sin forrige ejer, har han af og til problemer med tænderne
(har fire gange fået hevet tænder ud) og er kronisk forkølet - i følge
dyrlægen fordi det indre af næsen er beskadiget.

Min teori er, at han drypper lidt urin, når han i nattens løb har
nyseanfald, mens han sover.

Der er ingen adfærdsændring, ligesom han går på bakken, som han plejer, hvor
han tisser uden at klage.

For at udelukke urinvejsinfektion havde jeg ham til dyrlægen i dag. Blæren
føltes normal, temperaturen var normal og analkirtlerne var normale. Han fik
alligevel et skud penicillin, der dækker i 14 dage, så en eventuel infektion
kan blive kureret.

Dyrlægens teori er, at han er blevet inkontinent, netop fordi "uheldene" kun
sker, når han sover. Hun sagde til gengæld også, at det som regel er
hunkatte, der bliver inkontinente...

Jeg skal i morgen ud at købe vådliggerlagener, så skaderne begrænses, mens
jeg venter på, om det alligevel viser sig at være noget, penicillinen kan
klare.

Med hensyn til foder, så får han, fordi han tidligere har haft problemer med
urinvejene, Royal Canin Urinary tørfoder, samt Hills t/d for tænderne.

Er der nogen af jer i gruppen, der har erfaring med inkontinens hos katte?

En søgning på nettet afslører, at flere homøopatiske midler skulle kunne
afhjælpe netop dette problem, fx Causticum
(http://www.alma-info.com/files/Midler/Causticum_Hahnemanni.pdf) -
eventuelle erfaringer med dette eller andre midler efterlyses også.

Det er næsten ikke til at bære, hvis jeg ikke kan gøre noget for at hjælpe
ham.

På forhånd tak.

Mange hilsner
Annette