Flytning af Gas mellem gasflasker.
Fra : Jens Hansen

Dato : 21-04-10 19:44

Dette skal betragtes som et tænkt spørgsmål, lidt ud fra at hvorfor leverer
en halvtom flaske tilbage lige inden ferie.
Ofte har jeg ikke plads/lyst til at havde en ekstra flaske med og så står
jeg og skal bytte en 3-4 liter til en ny 10-11 liter men skal betale for
alle 10-11 liter.

Hvad nu hvis man kunne sammenkoble 2 halvtomme flasker den ene på hoved oven
på den anden og derved tømme den ene over i den anden, lige som sand i et
timeglas.
Skulle man kunne dette?, uden en masse pumpeudstyr mm, jeg tænker at
flaskerne bare udligner trykket og derefter vil væsken søge ned i den
nederste flaske.

Ikke jeg tør for hvad nu hvis det løber over/ud
Men er der nogle der har prøvet det?
______
! !
! !
! !
! !
\ /
\ /
"
"
/ \
/ \
! !
! !
! !
! !
!_____!

Hilsen
Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 21-04-10 20:08

Jens Hansen wrote:

> [...]
> Skulle man kunne dette?, uden en masse pumpeudstyr mm, jeg tænker at
> flaskerne bare udligner trykket og derefter vil væsken søge ned i den

Rent principielt skulle det kunne gøres - men først skal de mekaniske
sammenkobling klares, og så er der lige sikkerheden.....

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Henning Keseler

Dato : 21-04-10 22:00

"Jens Hansen" <jensbh@BADgmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg og skal bytte en 3-4 liter til en ny 10-11 liter men skal betale for

Nu skriver du jo ikke noget om hvor du bor og hvor i kører hen på ferie, men
f.eks lige syd for den Dansk-Tyske grænse kort før Süderlügum ligger der en
gas-fyldestation hvor man kun betaler for den mængde gas der påfyldes, så
hvis man er på disse kanter kan man jo ligesågodt få fyldt op.
Jeg har læst at der også er en ved Flensborg, men den kender jeg ikke.

--
Henning

Fra : obak

Dato : 22-04-10 17:26

Det kan ikke lade sig gøre uden en pumpe, da gastrykket kun kan udlignes,
hvilket vil sige at der er lige meget i flaskerne efter operationen.

Fra : S.B.

Dato : 22-04-10 19:34

"obak" <obak@xxxitdybet.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan ikke lade sig gøre uden en pumpe, da gastrykket kun kan udlignes,
> hvilket vil sige at der er lige meget i flaskerne efter operationen.

Gassen er jo tungere end luften, så muligheden er der da, hvis man kan få
det til at løbe der ned.

Fra : Jens Hansen

Dato : 26-04-10 18:11

"S.B."

> Gassen er jo tungere end luften, så muligheden er der da, hvis man kan få
> det til at løbe der ned.

Det er præcist her jeg tror problemet er.
Kan gassen i væskeform komme ud af den øverste flaske og ind i den nederste
flaske ?
eller er hullet i for lille, så overfladespændingen er for stor og væsken
derved ikke kan komme i gennem.

-Jens

Fra : Windows 7

Dato : 26-04-10 10:49

On 21 Apr., 20:44, "Jens Hansen" <jen...@BADgmail.com> wrote:
> [...]
> nederste flaske.
>
> Ikke jeg tør for hvad nu hvis det løber over/ud

Hej Jens!
Meget interessant og relevant spørgsmål. Jeg plejer at bruge mine gas
"slanter" i Danmark og så tak en fyldt flaske med, når turen går til
udlandet.

Jeg er spændt på om der er nogen, der kommer med en god og sikker
løsning!

Hilsen Karl Johan

Fra : Ole Kristensen

Dato : 20-05-10 21:46

>Jeg er spændt på om der er nogen, der kommer med en god og sikker
>løsning!

Halløjsss

Det kan sagtens lade sig gøre...

Det er jo iøvrigt det samme man gør når man opfylder
en genopladelig gaslighter....

Som stor knægt arbejdede jeg hos den lokale Gasmand,
og dengang havde vi et stativ på en væg, hvor vi kunne
monterer en stor 30/33kg gasflaske på hovedet..
Og med en simpel slange og korrekte studse samt
en gammel badevægt, genopfyldte vi samtlige 2, 3 og 5kg`s
camping gasflasker vi fik retur. Også alle mulige og
umulige mærkelige Tyske Campinggasflasker blev fyldt..

På gasflaskerne var stemplet deres egenvægt, og derudfra
kunne vi så fylde til korrekt niveau, men der skulle jo udluftes..
Jeg tror dog ikke at man kan få gas ud af en "Klik"regulator,
det kræver en regulerbar regulator, ihvertfald har jeg flere gange
genopfyldt min gamle "Sievert" flaskebrænder fra en
almindelig 11 kg..
Men Selvfølgelig skal man passe på, det kan ikke undgåes
at der kommer gas ud i fri luft..

Go`Pinse

Ole

fyldte vi samtlige 2 og 5 kg`s flasker

Fra : Sten Bo

Dato : 25-05-10 18:35

"Ole Kristensen" <box5280@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> genopfyldt min gamle "Sievert" flaskebrænder fra en
> almindelig 11 kg..
> Men Selvfølgelig skal man passe på, det kan ikke undgåes

IGEN: "fyldte vi samtlige 2 og 5 kg`s flasker"

med hvad?

Hmm pas lige på!!! ..... at der ikke fyldes propangas fra de store der
altid indeholder propan

tli de blå, 2 og 5 kg`s butanflaskerne der også hedder CGI Camping gas
international. !!!

Og det her er netop hvad man kan forudse da gas i de små er hammerdyrt i
forhold til "tilbudsgasssen" i de store.

De blå butan cgi er et letvægtssystem og fordi butangas blir flydende ved
lavere tryk,
_ tyndere i godset_ .

Tjek data Damptryk v 40 gr. her
http://www-static.shell.com/static/dnk/downloads/lpg/sgn_03_1045_datablad_butan_22.04.08.pdf

Og bemærk så gasflaskernes prøvetryk der også er stemplet et eller andet
sted på flasken.

Det er muligt at man er gået over til højstyrkestål men hvor søren kan man
være sikker på det.

Står flasken i solen og måske endda overfyldt af en amatør kan det gå
temmelig galt. Flaskerne kommer hvis de søttes i en varm bil eller telt
sydpå let over 40 gr.

Det her er debatten når den er værst. Livsfarlige råd og forslag. Og så er
det brand ulovligt.

Tænk på at i også har ansvaret for andre liv på campingpladserne.

FØJ

Fra : Sten Bo

Dato : 25-05-10 18:39

> Det her er debatten når den er værst. Livsfarlige råd og forslag. Og så
> er det brand ulovligt.
>
> Tænk på at i også har ansvaret for andre liv på campingpladserne.
>
> FØJ

Nåe ja De blå CGI er jo 2 og 3 kgs - men uanset.

Folk får sku da ideer, uden at vide hvad de rager rundt i.

Fra : Ole Kristensen

Dato : 27-05-10 00:18

> Nåe ja De blå CGI er jo 2 og 3 kgs - men uanset.
>
> Folk får sku da ideer, uden at vide hvad de rager rundt i.

Halløj Og FØJ i Lede Kar`le....

Kære Sten

Må jeg lige holde mig til Spørgsmålet......
-- "Dette skal betragtes som et tænkt spørgsmål"

- Kan det lades sig gøre at flytte gas fra een flaske til en anden.. ?

Mit svar var:.. - Ja det kan sagtens lade sig gøre...

At DU så blander noget med Propan og Butan sammen,
må stå helt for Din regning ...
-- Det svarer til at man fylder Benzin på en Diesel bil.. !!!
---- Og så iøvrigt alt det andet gas og flaske Ævl.....

Kære Sten

Lad nu være med at piske en stemning op....
- Som Du ikke kan stå inde for...

Og i Øvrigt hvis Du vil lave en Bombe...
- Skal du bare bruge 20 dele. NPK 21-3-10
samt 2 dele Br...... Må hellere stoppe..
Hvis ikke du kan finde opskriften i denne Nyhedsgruppe
- Kan du nemt finde den på nettet..

Med ønske om en rigtig Go`Camping sæson til alle

Hygge Hej fra Sy`fyn
Ole

-- Og til Sten - Husk paraplyèn....

Fra : Sten Bo

Dato : 27-05-10 06:32

> [...]
>
> - Kan det lades sig gøre at flytte gas fra een flaske til en anden.. ?
>
> Mit svar var:.. - Ja det kan sagtens lade sig gøre...

Hvad skal man med "tænkte" spørgsmål?
Naivt at tro at der ikke er nogen der vil bruge svaret til noget.

> At DU så blander noget med Propan og Butan sammen,
> må stå helt for Din regning ...
> -- Det svarer til at man fylder Benzin på en Diesel bil.. !!!

Nej det gør det IKKE. Og der er lige dét i det her - at folk almindeligvis
IKKE aner forskellen på de 2 gasser. Det havde hvis det endelig skulle
ud - været på sin plads at DU havde advaret om forskellen. Du fortæller at
ha arbejdet på et gasdepot? Lyder ærlig talt usansynligt. De gasfolk der
også skriver i campingdebatten plejer at være mere omtænksomme.

Lad nu være med at piske en stemning op....
> - Som Du ikke kan stå inde for...

Hvad mener du? Pladder. Føj er føj!!

> Og i Øvrigt hvis Du vil lave en Bombe...
> - Skal du bare bruge 20 dele. NPK 21-3-10
> samt 2 dele Br...... Må hellere stoppe..
> Hvis ikke du kan finde opskriften i denne Nyhedsgruppe
> - Kan du nemt finde den på nettet..

Har ikke en disse med det her at gøre. Udenomssnak.

Du kommer med farlige anvisninger om noget der umidelbart kan friste dem der
kan købe 11 kg gas for 125 og skal betale 200? for 2 kg i en blå CGI flaske.
At de dermed intetanende kan komme til at lave en bombe er da for de fleste
rart at vide på forhånd. Og det ved man hvis der søges opskrifter på
eksplosiver på nettet.

> Med ønske om en rigtig Go`Camping sæson til alle
>
> Hygge Hej fra Sy`fyn
> Ole
>
> -- Og til Sten - Husk paraplyèn....

Du mangler realitetssans og ansvarlighed.