Se hvem man har som udbyder?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-04-10 14:18

Har fået et spørgsmål:

"Har lige et computer spørgsmål... Hvordan kan jeg se hvem udbyderen er
på min internetforbindelse? Er v at skifte men ved ikke om det er
sket..."

Hvordan ser man lige dét?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-04-10 14:23

Hans Paulin skrev:

> "Har lige et computer spørgsmål... Hvordan kan jeg se hvem udbyderen er
> på min internetforbindelse? Er v at skifte men ved ikke om det er
> sket..."

> Hvordan ser man lige dét?

Man plejer at opdage det ved at skidtet holder op med at virke.
Det nye system skal sættes op før det kører.

Hvilke to udbydere er der tale om?

--
Bertel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-04-10 14:27

Bertel Lund Hansen skrev:

> Man plejer at opdage det ved at skidtet holder op med at virke.

Ja, egentlig

> Det nye system skal sættes op før det kører.

Hvad mail angår osv. I presume

Men surfe kan man vel

> Hvilke to udbydere er der tale om?

Jeg ved det ikke - fik en sms med spørgsmålet...

Men skriver tilbage at hvis maildelen ikke virker (med mindre 2
forskellige firmaer "lapper over" i indstillinger!?) så er skiftet
sket.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-04-10 14:31

Hans Paulin skrev:

> Ja, egentlig

> Hvad mail angår osv. I presume

Næ, det vil være sjældent at det det kun er lokal opsætning der
skal ændres. Hvis jeg f.eks. dropper Stofanet, skal der trækkes
helt nye kabler til en helt anden slags forbindelse, og mit
kabelmodem skal på losseren. Det vil fylde et par A4-sider hvad
jeg skal have lavet om før det nye system kører.

Spørgsmålet giver ikke ret meget mening uden en hel del flere
oplysninger.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-04-10 14:40

Bertel Lund Hansen kom med følgende:

> [...]
> skal ændres. Hvis jeg f.eks. dropper Stofanet, skal der trækkes
> helt nye kabler til en helt anden slags forbindelse, og mit

Ja, okay...har ik skiftet så meget; kører ADSL via TDC over kobber på
postadressen i samme opsætning som da jeg den 1. dag fik bredbånd; har
i sommerhuset skiftet fra kobber til fiber og dér skulle der selvsagt
helt nye stumper til.

> Det vil fylde et par A4-sider hvad
> jeg skal have lavet om før det nye system kører.

Ok

Men kunne nu være sjovt hvis man ét-eller-andet sted kunne se hvem der
formidler ens netadgang - fx. under "Forbindelser"

> Spørgsmålet giver ikke ret meget mening uden en hel del flere
> oplysninger.

Ok - dér kan jeg foreløbig ikke hjælpe

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-04-10 17:28

Hans Paulin skrev:

> Men kunne nu være sjovt hvis man ét-eller-andet sted kunne se hvem der
> formidler ens netadgang - fx. under "Forbindelser"

Der findes en metode.

Hvis man kører med router, kan man i dens opsætning se hvilken
default gateway den er koblet op imod, og så kan et opslag på
whois sikkert vise hvem ens udbyder er.

Uden router (på et Windowssystem) kan man i en kommandoboks
skrive "ipconfig" og der aflæse default gateway.

--
Bertel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-04-10 18:07

Bertel Lund Hansen har bragt dette til os:

Tak

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 17-04-10 18:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> Uden router (på et Windowssystem) kan man i en kommandoboks
> skrive "ipconfig" og der aflæse default gateway.

Her kan det ses trods trådløst LAN/router.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-04-10 18:28

Carsten Stage skrev:

> Her kan det ses trods trådløst LAN/router.

Ja, men så er det routerens adresse man får - medmindre man ikke
bruger DHCP og manuelt har sat udbyderens adresse ind, men så ved
man vel også hvilken udbyder man har?

--
Bertel

Fra : Carsten Stage

Dato : 17-04-10 18:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, men så er det routerens adresse man får - medmindre man ikke
> bruger DHCP og manuelt har sat udbyderens adresse ind

Ups, du har ret. Jeg så bare at udbydernavnet var der...

> men så ved
> man vel også hvilken udbyder man har?

Jo da...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : No_Spam \(6640\)

Dato : 18-04-10 22:09

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, men så er det routerens adresse man får - medmindre man ikke
> bruger DHCP og manuelt har sat udbyderens adresse ind, men så ved
> [...]

Jeg vil nu bare trykke myip.dk så får jeg min IP-adr. på det store net. Og i
Hosten står min udbyders navn (i mit tilfælde stofanet.)

Ellers så kan du også bruge : http://www.ip-adress.com/
Der er får du både ip-adr og navnet på ISP.

JL

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-04-10 22:21

No_Spam (6640) formulerede spørgsmålet:
> [...]
>
> Ellers så kan du også bruge : http://www.ip-adress.com/
> Der er får du både ip-adr og navnet på ISP.

Bingo!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 18-04-10 10:08

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>
> Uden router (på et Windowssystem) kan man i en kommandoboks
> skrive "ipconfig" og der aflæse default gateway.

Man kan også bare fyre en traceroute/tracert af.

/Lars

Fra : N_B_DK

Dato : 18-04-10 19:10

Bertel Lund Hansen wrote:
>Det vil fylde et par A4-sider hvad
> jeg skal have lavet om før det nye system kører.

Vælg en normal skriftstørrelse, og du kan holde det på nogle linier.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Hauge

Dato : 17-04-10 15:07

Hej
Hans Paulin (6310) skrev:
> Hvordan ser man lige dét?

http://ip.ter.dk/

Der kan man se sin ip og host, og hosten er ret ofte sigende til hvilken
udbyder man har.
Udfra *din* ip, kan man se at du er på Sydenergi.

Mvh Hauge

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-04-10 15:14

Hauge frembragte:
> [...]
> udbyder man har.
> Udfra *din* ip, kan man se at du er på Sydenergi.

Sejt!

Men det kræver vel noget paratviden; personligt kunne jeg ikke se at
jeg er på Sydenergi (hvad jeg dog er)!?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 17-04-10 15:30

Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> skrev :

>Men det kræver vel noget paratviden; personligt kunne jeg ikke se at
>jeg er på Sydenergi (hvad jeg dog er)!?

Din ip-adresse, du har brugt her er 78.157.96.171

http://whois.domaintools.com/78.157.96.171
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-04-10 15:54

Kerim Ellentoft:

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-04-10 12:47

On Sat, 17 Apr 2010 16:13:53 +0200, Hans Paulin (6310)
<me@privacy.net> wrote:

> Men det kræver vel noget paratviden; personligt kunne jeg ikke se at
> jeg er på Sydenergi (hvad jeg dog er)!?

Faktisk er din udbyder ComX, men det er rigtigt, du er på Syd Energis
net.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-04-10 12:56

Efter mange tanker skrev Asbjorn Hojmark:

> Faktisk er din udbyder ComX, men det er rigtigt, du er på Syd Energis
> net.

Okay

Hans
www.zofiaoghans.dk