Kender i det med at være lidt bekymret ?
Fra : Allan G

Dato : 17-04-10 16:01

Ja Kender i det med at værer lidt bekymret.
Der kom brev fra dyrlægen her idag, om at nu var det tid til at tjecke
Kosmos blodtal igen.
Han har det nu fint.
Men sidst de var til dyrlæge, der var jeg lidt obs. på ham.
Der havde han ikke fået vinterpels, ja han havde sågar smidt den pels han
havde. Så noget måtte værer galt.

Nå det var nu nok kun dårlig timing fra hans side.

Jeg får se, ja her om et par dage når hans blodtal bliver tjecket igen.

Han virker sund og Osv. Så det var nu nok en falsk alarm.
Nu har jeg jo mistet 2 stk til nyresvigt, og det er lidt de samme symtomer.
Derfor er jeg lidt ops. på den slags.

Mvh Allan

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-04-10 01:07

Allan G <allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> wrote:

<snip>

> Nu har jeg jo mistet 2 stk til nyresvigt, og det er lidt de samme symtomer.
> Derfor er jeg lidt ops. på den slags.

Kosten?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ladyinred

Dato : 18-04-10 08:55

> [...]
>
> Han virker sund og Osv. Så det var nu nok en falsk alarm.
> Nu har jeg jo mistet 2 stk til nyresvigt, og det er lidt de samme

Hej Allan

Ja det kender jeg desværre alt for godt til det med at være bekymret - uha!

Det er da rigtig synd du skulle miste 2 af nyresvigt, det er
forståeligt du er bekymret. Hvis han ellers ser ud til at trives tror jeg
alt er ok!
Vores dyrlæge fortalte os at der kan være nogen katte hvis div.
blodprøvetal ligger lidt uden for 'det normale' uden der er noget i vejen
med dem.
Hvis de lider af noget med nyrerne drikker de så ik' mere end normalt og
taber sig?

Jeg krydser alt der kan krydses for at Kosmo's tal er ok!

Mange hilsner
Birgit

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-04-10 12:22

Ladyinred wrote:

> Hvis de lider af noget med nyrerne drikker de så ik' mere end normalt og
> taber sig?

Nu har der været en del snak om nyresvigt, men hvordan opstår det?

Jeg kan ikke lige huske om det er her fra gruppen, eller fra min nabo, jeg
har hørt det, men jeg synes jeg har hørt i min øresnegl, at katte er 'ret
dårlige' til at indtage vædske.

Har det noget at gøre med lidt for meget tørkost, og lidt for lidt
'vådfoder'?

(PS jeg er ikke selv bekymret, da Twix for kogt sej med masser af 'vand' -
men er lidt nysgerrig).

Stig Johansen

Fra : Ladyinred

Dato : 18-04-10 12:44

> [...]
> 'vådfoder'?
>
> (PS jeg er ikke selv bekymret, da Twix for kogt sej med masser af 'vand' -

Hej Stig

Jeg ved heller ik' hvordan og af hvad nyresvigt opstår af så jeg er også
nysgerrig efter at høre mere.

Jeg mener også det er en rigtig god ide at give misserne noget 'vådt' mad
sammen med tørmaden, så ved man de får vædske - nogle misser er vist bedre
til at drikke vand end andre men vådmaden kan de fleste vist ikke stå for

PS. Vi er lige ved at koge en stor portion fisk til flokken her

Mange hilsner
Birgit

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-04-10 11:15

Ladyinred wrote:

> PS. Vi er lige ved at koge en stor portion fisk til flokken her

Kogning af fisk(her):
Jeg laver mere 'portionsanretninger', hvor jeg smider en 'klods' eller 2 i
mikroen - sammen med noget vand.

Når det er kogt (2-3 minutter), har vi et lille ritual - han ved det er for
varmt, og jeg hællder koldt vand over - imens sidder han og nedstirrer
denne portion.

Skylde i koldt vand, så 'skummet' forsvinder, men stadig sidde og nedstirre
maden med trippende fødder.

Lader det stå et øjeblik i kolldt vand, så han ikke brænder tungen/snuden,
men nogle gange kan det ikke gå hurtigt nok, så ud i skålen (lidt for
varmt).

Der skal hakkes i maden, men når det er lidt for varmt, så fnyser han, og
ryster på hovedet, og venter et lille øjeblik endnu.

Stig Johansen

Fra : Ladyinred

Dato : 19-04-10 11:51

> [...]
>
> Der skal hakkes i maden, men når det er lidt for varmt, så fnyser han, og
> ryster på hovedet, og venter et lille øjeblik endnu.

Jeg kan levende forestille mig Twix på 'trippende' poter for det ikk kan gå
hurtigt nok *griner*
De er herlige de mivser

Vores Micro fik fjernet ikke mindre end 14 tænder i torsdags - han har
overfølsomhed overfor den plak der dannes på tænderne det bevirker hans
tandkød vokser og hæver og der går betændelse i. Så det er sikkert et
spørgsmål om tid inden der skal flere af hans små bisser ud Det er noget
øv!
Nå men da han kom hjem endnu mere eller mindre bedøvet skulle han da også i
madskålen med det samme !

Sådan er det når man er så glad for mad

Mange hilsner
Birgit

Fra : Jannike Thorsen

Dato : 20-04-10 09:47

On 17 Apr., 17:00, "Allan G" <allan_roski...@hotmail.FJERNcom> wrote:
> [...]
>
> Han virker sund og Osv. Så det var nu nok en falsk alarm.
> Nu har jeg jo mistet 2 stk til nyresvigt, og det er lidt de samme symtomer.

Hej Allan og øvrige med spørgsmål om nyresvigt.

Nyresvigt kan være kronisk eller opstå i forbindelse med andre
sygdomme i kroppen. Som regel vil årsagen til at nyrerne har taget
skade være væk når man opdager den er gal, og det er damage control
der er tilbage: altså at redde så meget af nyrefunktionen som man kan.
Vi mistede vores Missemor sidste år og da de havde udelukket at hun
havde drukket glykol (kølervædske?) så fandt de ud af at hun havde en
mega-infektion af e-colibakterier i urinvejene som havde slået sig på
nyrerne. Man ved ikke om det er hønen eller ægget - altså om det er
den snigende svigtende nyrefunktion der slår urinvejene ud og baner
vejen for E-coli-infektionen eller om det er en ubehandlet E-coli-
infektion der til sidst "vandrede" op i nyrerne, men faktum var at vi
måtte give op og give fred.

Om nyrerne ved jeg ikke så meget andet end at når nyrerne ikke
fungerer løber vædsken bare igennem nyrerne hvilket vi som ejere
opdager som hyppigere katte-bakke-besøg (øget urinmængde). Når nyrerne
ikke fungerer bliver blodet ikke renset for giftstoffer og urinsyrer
og pga. den hyppige vandladning "vaskes" meget af det katten skal
bruge, fx. proteiner, ud i urinen uden at komme katten tilgode.

Så alle katte/dyreejere: Hold øje med øget drikkeri og tisseri, dyr
der taber appetitten eller taber sig!

Fra : Ladyinred

Dato : 20-04-10 18:01

[...]

Hej Jannike

Først vil jeg sige det gør mig ondt at høre I mistede jeres Missemor.

Tusind tak for din forklaring.
Det kan være noget af en lumsk sygdom eftersom den kan opstå i forbindelse
med anden sygdom som man har fået kureret.

Vi har gjort det til en fast vane at veje vores misser med jævne mellemrum -
så har man måske lidt mere kontrol med om de er ok. Katte er jo som bekendt
rigtig gode til at 'skjule' at de ikke er på toppen og derfor kan det jo tit
være næsten for sent man får dem i behandling.

For ca. 3 år siden mistede vi vores skønne mis - han blev kun 3 år.
Vi tog ham til dyrlæge efter han havde gået en dag og bare været mere stille
end han plejede at være og hvor han ikke rigtig ville spise og drikke. Men
det gik rigtig hurtigt ned ad bakke med ham. Han blev indlagt på
dyrehospitalet. Hans indre organer holdt stille og roligt op med at fungere
samtidig havde han vædske i brysthulen
Vi ville jo gerne have vidst hvad han fejlede men det var der ingen der
kunne fortælle os, desværre!

Mange hilsner
Birgit

Fra : Allan G

Dato : 21-04-10 17:23

"Allan G" <allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
> Ja Kender i det med at værer lidt bekymret.

Tak skal i have alle sammen.
Der er bestilt tid til på mandag.
Det var jo ikke noget der hastede.
Jeg tror nu ikke det er så galt, men for 1/2 år siden havde han ikke fået
vintervægten, og han tabte pelsen.
Det var jo ikke gode tegn, nu har han fået sin vinterpels,
Og kan så smide den igen. Hehe.
Det bliver nu rart at få blodværdierne for lige nu, og sammenligne med dem
fra før.

Mine katte får mange slags fodder. Det var noget jeg lærte med ham jeg
mistede sidst, Det er vist en god ting at varierrer deres fodder, eller
vænne dem til andre slags smag.
+ de får en halv dåse vådfodder om dagen. + sejfile ind immellem.
Tun får de ikke, så lige hvad der gik galt med de 2 andre er lidt et
mysterie.

Jeg får se på mandag.

Mvh Allan

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-04-10 23:06

Allan G:

<snip>

> Tun får de ikke, så lige hvad der gik galt med de 2 andre er lidt et
> mysterie.

Er det med tun på gr af saltet?

Jeg laver en portion tun engang i mellem til katten med Aldi's Tun i vand
(til mennesker) hvor jeg skylder indholdet fra dåsen grundigt i en si under
en rindende vandhane over køkkenvasken. Så bliver tunen lagt i køleskabet i
en (slags Tupperware) skål.

> Jeg får se på mandag.

Held og lykke.

--
Oops!... I did it again

Fra : Kate

Dato : 23-04-10 22:16

"Allan G" <allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> wrote in

> Jeg tror nu ikke det er så galt,

Men når først man er begyndt at bekymre sig, så holder det ikke op før
man har været hos dyrlægen. Så må det jo koste hvad det nu engang
koster. Sådan har jeg det i hvert fald.

Jeg skal nok krydse fingre for at han ikke fejler noget og du vender
glad tilbage med en god opdate

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Allan G

Dato : 26-04-10 09:45

Så kom jeg hjem fra dyrlægebesøg.

Æv det var ikke lige det jeg gerne ville hører.
Kosmos ene nyrer er dobbelt så stor og knudret.
Så det er kræft .

Det gode er at han virker glad og frisk.

Hvis han ikke får det dårligerer, så skal han til sit normale dyrlæge tjeck
om et halvt år.
Og får han det på nogen måde dårligt, så bliver han aflivet.
Det forløb med at prøve og prøve alt muligt diætmad.
Det holder jeg ikke til en gang merer.

Mvh Allan

Fra : Kate

Dato : 26-04-10 17:46

> [...]
> Og får han det på nogen måde dårligt, så bliver han aflivet.
> Det forløb med at prøve og prøve alt muligt diætmad.

Åhhhh, Allan, det er jeg utroligt ked af at høre. Man frygter jo altid
den dag man må sige farvel og håber at det bliver så sent som muligt i
deres liv ;-(

--
Kate

gerne ældre.