Lige overtaget en campingvogn
Fra : Ukendt

Dato : 16-04-10 00:39

Lige et par hurtige spørgsmål

Jeg har lige overtaget en Campingvogn Knaus Sudwind 8404 fra 91 , som er
gastestet , så fik vi lige den på plads

Jeg ved intet om vognen , og skal kun bruge den som overnatninsvogn , men
første gang her i weekenden , så det haster lidt med svar på følgene

I min gamle vogn var der et batteri og en lader bygget ind i gaskassen , så
man altid havde 12v når man ikke havde adgang til 220 v

1
I denne er der ikke noget batteri eller noget ladenoget derude , men kan se
at der i div lamper er 12 v pærer og vand osv også er på 12 v , hvordan får
jeg nemmest som ikke behøver at være pæneste løsning lys og vand når bilens
12v ikke altid står samme sted , kan se der er 2 stk hfi relæer i
klædeskabet , men ellers ved jeg intet om strømmen i den , stikket til bilen
er 7 bens

2
Der er også varme deri navnet Trumavent hvor der en termostat der kan drejes
i venster side og tænder i højre side og på siden af skabet er der så en
drejeknap sikkert til blæseren , der er ikke noget batteri tændning hvis det
siger noget om modellen , skal en sådan ovn både køre på gas og 220 v på
samme tid eller ? forventer ikke det kan køre på 12v

3
Toilettet er et Porta Potti C2 som kun skal bruges til småt , er der noget
jeg skal vide om det

4
Må man egenligt køre med gaskøleskab tændt , eller vil det bare blæse ud ?

Håber på enkle og hurtige svar ,og ikke for meget fnider fnader i tråden ;)

PE

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-04-10 17:13

"P.E." <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i meddelelsen
> Lige et par hurtige spørgsmål
>
> Jeg har lige overtaget en Campingvogn Knaus Sudwind 8404 fra 91 , som er
> gastestet , så fik vi lige den på plads

Te'løk' me'en....

> [...]
> bilens 12v ikke altid står samme sted , kan se der er 2 stk hfi relæer i
> klædeskabet , men ellers ved jeg intet om strømmen i den , stikket til

Har du et 12V bilbatteri ?
hvis ja, kobler du et anhængertræk-stik på batteriet og sætter til stikket
på CV'en
--
Brian Sørup

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-10 17:17

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Har du et 12V bilbatteri ?
> hvis ja, kobler du et anhængertræk-stik på batteriet og sætter til stikket
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
12v virker ikke inde i CV selv med bilen og stik på

PE

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-04-10 17:31

> 12v virker ikke inde i CV selv med bilen og stik på

Du kan trække et kabel fra batteri til træk med en kontakt imellem*
Prøv at sætte 12V til de forskellige stikben på CV'ens stik, når du har
fundet det ben der ikke giver lys nogen steder har du fundet det rigtige
;0)
*) hvis der ikke er en kontakt mellem får din synsmand et føl....

Du kan også se her :
http://www.dkfritidbil.dk/diverse/oplysninger.htm
--
Brian Sørup

Fra : Leif Neland

Dato : 17-04-10 08:55

Brian Sørup skrev:

> [...]
> ;0)
> *) hvis der ikke er en kontakt mellem får din synsmand et føl....

Det er denne manglende kontakt, der gør at mange, specielt
leje-trailere, kører med tåbebaglygten tændt.

Det stik kan nemlig benyttes til både tåbebaglys og til konstant
spænding til CV.

Det bedste er dog at få et 13-polet stik på bilen.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-04-10 13:55

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen

> Det stik kan nemlig benyttes til både tåbebaglys og til konstant spænding
> til CV.

Det org. kabelsæt jeg monterede på Volvo'en havde valget mellem 3 muligheder
til det ekstra stikben : Tågebaglys, Baklys, eller 12V+.
Ved brug af 12V+ skal der monteres et relæ i en sokkel der sidder på
ledningsnettet til trækket, så der kun er spænding på når tændingslåsen står
i stilling I eller II
--
Brian Sørup

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-04-10 16:32

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message

> [...]
>
> Leif
>
> --
> Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Skidt da være med en kontakt - synsmanden ser alligevel ikke efter.
Men han vil nok gerne se en sikring, så der er lidt styr på fejlstrømme.
Og så kan man jo nok finde ud af at trække sikringen ud, hvis man skal ud og
køre med en leje-trailer en sjælden gang.
Alternativt - hvis det er din egen trailer - så pil dog pæren ud af
tåbe-lygten een gang for alle

Hvis du ikke har strøm i CV'en, når den er sluttet til bilen mangler du
ganske sikkert strøm i stikket til anhænger.
I stedet for at forsøge dig frem til det rigtige ben kan du f.eks. se her:
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp
Så har du styr på forbindelserne - så skal du bare have styr på en solid
ledning fra bilens batteri til stikket. Den skal kunne bære den strøm du vil
kunne trække i CV'en - så jo større jo bedre. Husk så lige det der med en
sikring på ledningen (ved batteriet) og at ledningen skal anbringes så den
ikke slides igennem. Ved at anbringe sikringen tæt på batteriet opnår du at
sikringen ryger, hvis ledningen gnaves igennem - selvom der ikke er et stik
i stikket (altså ingen anhænger ) kan gennemslidning af ledningens
isolering sagtens give kortslutning. Og er der ingen sikring sker der ting
og sage - selvom det "kun" er 12 volt er der masser af ampere !!

Hvis du så vil have batteri i CV'en kan du lave en let løsning ved at sætte
et hun-anhænger-stik forrest på CV'en - så langt fremme at han-stikket (der
normalt sættes til bilen) kan nå. Så kan du sætte strøm på det stik direkte
fra et batteri i CV'en. Der er så lige problemet med at lade batteriet op -
enten skal du se om du kan få tilsluttet det så det får strøm fra bilen
under kørsel eller også en 230-volt lader. Denne lader jo så kun når der er
"landstrøm" sluttet til CV'en
Igen - sørg for at ledningerne er monteret forsvarligt - under CV'en er det
vel bedst at sætte et rør fast - så sidder det godt.

Forresten - en del biler er faktisk født med en ledning, der kan give dig
strøm på stikket. Men det kræver kendskab til model/mærke og somme tider
årgang at afgøre det.
--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : S.B.

Dato : 20-04-10 18:41

"P.E." <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bilens 12v ikke altid står samme sted , kan se der er 2 stk hfi relæer i
> klædeskabet , men ellers ved jeg intet om strømmen i den , stikket til

Vores anlæg kører også på 12 volt men har heller ikke noget batteri i
vognen, dog sidder der en trafo der laver stømmen om, når den er koblet til
220 volt, ved at anlægget er 12 volt, er det noget nemmere at installere
batteri og lader på sigt, og man må også selv rode med stømmen.

> [...]
> hvis det siger noget om modellen , skal en sådan ovn både køre på gas og
> 220 v på samme tid eller ? forventer ikke det kan køre på 12v

Den skulle gerne kunne varme uden 220 volt, men vil nok kibe at få blæseren
til at virke
Gas skal der altid være på, ellers virker den slet ikke.

> 3
> Toilettet er et Porta Potti C2 som kun skal bruges til småt , er der noget
> jeg skal vide om det

Du må ikke lade affaldsbeholderen være helt tom, så klistre det fast i den,
hav altid 1 - 2 l. vand i, sammen med en slat toiletvæske.

> 4
> Må man egenligt køre med gaskøleskab tændt , eller vil det bare blæse ud ?

Må man så vidt jeg husker ikke, men jeg gør det nu alligevel.
Har prøvet at holde på en færge og ikke kunne starte fordi at køleskabet
kørte på biles 12 v. anlæg, åd alt stømmen på de 3½ time sejlturen varede.