Skærmkort til 16:9-format?
Fra : N. Foldager

Dato : 12-04-10 09:28

Jeg påtænker at anskaffe en skærm med opl. 1920 x 1080.

Primært til CAD og billed- og video-behandling, -- og, når fruen ikke
ser det, flysimulatoren.

Men det kræver et nyt skærmkort. Jeg overvejer et NVidia, formentlig
GeForce. Men det er svært at overskue deres specifikationer. Kan nogen
anbefale et kort?

Mvh

Niels Foldager

Fra : jk

Dato : 12-04-10 11:36

On Mon, 12 Apr 2010 10:27:37 +0200, N. Foldager
<nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
>Men det kræver et nyt skærmkort. Jeg overvejer et NVidia, formentlig
>GeForce. Men det er svært at overskue deres specifikationer. Kan nogen

Ja, skærmopløsninger specificeres ikke i detaljer for grafikkort,
undtagen evt. den øvre grænse, der ligger højere end 1920x1080. Stort
set alle moderne grafik-chipset kan klare 1920x1080 (og 1366x768), så
der er ikke andet at gøre end at købe et kort over internet, og så
benytte 14 dages returret, hvis det ikke kan.
Jeg er også fan af Nvidia, men det er vist ikke helt moderne, for ATI
har taget nogle store skridt, f.eks. med HDMI udtag, hvor lyden
generes på grafikkortet. Hardware dekod af blueray. Jeg er ikke sikker
på, om Nvidia også kan det nu. Ellers er det et kabel mere for lyd fra
lydkortet.
Der fås fantastisk magtfulde grafikkort, men efter min mening bør man
være opmærksom på deres strømforbrug, og ikke købe mere, end man har
brug for. F.eks. bruger Nvidia 8400GS kun 25 watt, 8600GS kun 45 watt.

Bare søg på edbpriser med filtre for grafik-interface (pci express,
agp, pci) og udtag DVI eller hdmi.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 14-04-10 10:16

On Mon, 12 Apr 2010 12:36:24 +0200, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> [...]

Hvad med dette kort:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=777449

Det er med suveræn DDR5 ram, 1 Gb, VGA + DVI + HDMI ud, zalman køler.

Effektforbrug 20-80 watt. Det er det største man kan få, der ikke
kræver separat strømkabel.

mvh

John

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 12-04-10 18:29

N. Foldager wrote:
> [...]
>
> Men det kræver et nyt skærmkort. Jeg overvejer et NVidia, formentlig
> GeForce. Men det er svært at overskue deres specifikationer. Kan nogen

Du bør overveje et ATI-kort idag, hvis det er de kraftigste kort du går
efter.

Lige nu har nVidia store problemer med strømforbruget, og deres kort er en
del dyrere end tilsvarende ATI-kort.

Personligt synes jeg også farverne i såvel video som spil står klarere hos
ATI end hos nVidia, men det er selvfølgelig subjektivt.
(Inden religionskrigerne går igang, vil jeg gerne påpege at jeg for tiden
kører med et nVidia GTX 260.)

Det bedste køb til prisen synes at være et Radeon 5850, men det står altså i
2000 kr og opefter.

Er det lidt højt for dit budget, kan du evt. kigge efter et nVidia GTX 260
som det jeg har, det sparer også på strømmen når man bruger pc'en
almindeligt, og koster fra 12-1300 kr og opefter.
Tilsvarende generation ATI (4800-serien) er en del kraftigere, men bruger så
også mere strøm i tomgang.

Alternativt et ATI 5770 skulle være lige så kraftigt, og koster nogle
hundrede kr mindre.

Det er de bedste bud jeg kan komme med, håber det hjælper.

Venlig hilsen
Henrik