Hunden lugter.
Fra : Fynbo

Dato : 07-04-10 20:23

Hej.

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en Engelsk Springer Spaniel
med stambog og det hele.

Jeg har dog et problem.. Tæven som er 1½ år gammel lugter
MEGET af hund..

Kan det måske hjælpe at skifte foder. Hun får Royal Canin Adult nu
men naboen mener at det måske kan hjælpe at skifte til noget andet.
Ifølge den tidligere ejer har hun altid fået RC.

Det er heller ikke kirtlerne hun lugter af ej heller sure ører.

Hvad mener folkene her i gruppen?

Fynbo

Fra : Lars Graversen

Dato : 08-04-10 08:52

"Fynbo" <clanusa@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Ifølge den tidligere ejer har hun altid fået RC.
>
> Det er heller ikke kirtlerne hun lugter af ej heller sure ører.

Hej
Er lugten som "våd hund", altså fra pelsen, eller er der fra munden den
lugter.
Vi bruger det samme foder til Cocker spaniel 1 år gammel, uden problemer.

Lars

Fra : Nana

Dato : 08-04-10 10:21

"Fynbo" <clanusa@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ifølge den tidligere ejer har hun altid fået RC.
>
> Det er heller ikke kirtlerne hun lugter af ej heller sure ører.

Vi bruger samme foder til vores tre, dog i mini-udgaven, og ingen af vores
lugter. Faktisk lugter de ikke engang når de bliver våde. Har hunden noget
at se i pelsen? Fedtet pels, skæl, rødme? Klør den sig?
Har i prøvet at give den et bad med den milde hundeshampoo? Måske er hun
simpelthen rigtig beskidt og skal vaskes "i bund"?

Fra : Fynbo

Dato : 08-04-10 16:14

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har i prøvet at give den et bad med den milde hundeshampoo? Måske er hun
> simpelthen rigtig beskidt og skal vaskes "i bund"?

Jeg fik hende for 3 uger siden nyvasket og allerede efter en uge måtte jeg
have hende i bad igen
da stanken er ulidelig.. Har snakket med dyrlægen her til morgen og hun
mente ikke det kunne være fodret, men hvis jeg ville prøve at skifte foder,
skulle jeg regne med der ville gå et stykke tid før lugten ville ændre sig.
Hun er ikke rød, har ikke skæl eller lopper.

Fynbo

Fra : Herman Persson

Dato : 09-04-10 06:23

> [...]
> foder, skulle jeg regne med der ville gå et stykke tid før lugten ville
> ændre sig. Hun er ikke rød, har ikke skæl eller lopper.

Hun lugter meget af hund / stanken er ulidelig...

Kan du prøve at give et indtryk af, hvor voldsomt det er?
Altså sammenligne det med noget andet lugtende / stinkende.
At vaske hunden er nok en ond cirkel. For jo mere du vasker, jo mere fedt
mm. vil hud og pels producere.
Hunde har kropslugt lige som mennesker, og måske har hun en særdeles kraftig
Chanel No 5 hunde-duft.
Kan tidligere ejere kontaktes?
En gang hentede min kone vores tæve på et hundehospital - efter nogle dages
indlæggelse.
Hele huset stank af tæven, og jeg - som var aktiv storryger - kunne lugte
det, så snart de passerede dørtærsklen - 10 meter væk.
Efter en uge var lugten normal.

--
Hilsen Herman.
Mr.ManHÅSmail.dk

Fra : Fynbo

Dato : 09-04-10 14:25

"Herman Persson" <Mr.Man@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hele huset stank af tæven, og jeg - som var aktiv storryger - kunne lugte
> det, så snart de passerede dørtærsklen - 10 meter væk.

Det kan vel nærmest sammenlignes mellem en rent og en stinkende pissekumme
på et offentligt toilet. Ikke at hun lugter af urin, men ganske voldsomt af
våd hund. Samtlige mine møbler lugter også allerede af hund. Har desværre
ikke tidligere ejers adresse og nr. mere. Den tanke havde jeg også selv
tænkt, at ringe og høre om hun lugtede da de havde hende, men mener ikke
deres hus lugtede af hund da jeg hentede hende.. Kan det være et spørgsmål
om at hun måske er utryk ved de nye omgivelser o.lign.? Hun er ellers en
dejlig hund og hun meget velopdragen og lydig. Kunne allerede efter en uges
tid have hende med i haven uden snor..

Tak for svar.

Fynbo

Fra : Herman Persson

Dato : 09-04-10 18:20

--

> [...]
> er ellers en dejlig hund og hun meget velopdragen og lydig. Kunne allerede
> efter en uges tid have hende med i haven uden snor..

Da vores tæve kom hjem, lugtede hun nærmest som et rovdyrbur - noget i den
retning?
Tidligere ejer kan muligvis findes, hvis du leger lidt med
http://maps.google.dk/
Eller gennem dem, der har formidlet.
Når dyrlægen ikke har noget bud på det, er det nu rent gætteværk for os
lægfolk:
Har hunden må have nogle egenskaber / mangel på samme - siden hun skulle
have nye mennesker?
Eller var det hendes mennesker, der ændrede livsvilkår?
Hvis hun har været hos de samme mennesker siden otteugers alderen, kan det
være en særdeles dramatisk omvæltning.
Nu er hele hendes liv ændret. Sammenlign det med at du pludselig befinder
dig i en helt anden kultur, med andre regler, nyt sprog og alt det der.
Det er endnu værre for hunde, for de trives i højere grad med rutiner og
ritualer.
Jeg kan sagtens forestille mig, at noget i hendes kropslige kemi er gået
helt galt. At indføre yderligere ændringer, vil måske forværre problemet.
Med andre ord: Kan du klare at give hende noget tid? Et par måneder eller
sådan noget?
Der er en slags trøst at hente i det, der hedder noget i retning af
perceptuel adaptation.
Det betyder at et permanent sanseindtryk med tiden opleves som NUL.
Eksempler: Første gang, man får briller på mærkes det - efter kort tid ikke.
Folk der bor klos op af en S-togs linje 'hører' ikke togene.
Og vigtigst: Et permanent lugteindstryk 'forsvinder'.
Det er grunden til at mænd kan stinke lagt væk af barbersprit og kvinder af
parfume. Men man kan ikke lugte sit eget.
Så du vil ikke opleve problemet, men måske bliver du meget ensom

Fra : Fynbo

Dato : 10-04-10 10:08

> [...]
> af parfume. Men man kan ikke lugte sit eget.
> Så du vil ikke opleve problemet, men måske bliver du meget ensom

Jeg vil lige vente og se tiden an... Vores gamle tæve lugtede aldrig, heller
ikke når hun var våd og hun kom heller ikke i bad men hyggede sig gevaldigt
i vandet ved stranden et par gange om ugen..

Fynbo

Fra : Sybil

Dato : 08-04-10 19:03

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i meddelelsen

> Har i prøvet at give den et bad med den milde hundeshampoo?

Blot til info:
Vores dyrlæge sagde at vi bare kunne bruge babyshampoo, da det også er
rigtig mildt og har den rette ph-værdi. Det er somregel en del billigere end
hundeshampoo.

Mvh
Majken

Fra : Pwh

Dato : 08-04-10 10:51

Fynbo, skrev:
> [...]
> men naboen mener at det måske kan hjælpe at skifte til noget andet.
> Ifølge den tidligere ejer har hun altid fået RC.

Man kunne da godt forestille sig en forbindelse der,
det ville vel værer meget naturligt

Ved fra mine egne hunde at Tyson som hvalp/unghund havde en sur lugt.
Min Angel har altid lugtet godt, og de er self blevet fodret ens.
De sidste ca 3 år er de så blevet råfodret (ingen tørkost) og nu lugter
Tyson helt neutralt synes jeg (har lige chekket), og Angel dufter stadig godt.
Mht Tyson's duft har jeg faktisk ikke skænket foderet en tanke før jeg
læste dit indlæg, så om han er holdt op med at "stinke" i forbindelse
med at han kom på råfodring aner jeg ikke.

Du kan jo som forsøg gå tilbage på RC, eller endnu bedre råfodring
og se om det ændrer noget.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-04-10 18:44

"Fynbo" <clanusa@gmail.com> wrote in message
> [...]
> Ifølge den tidligere ejer har hun altid fået RC.
>
> Det er heller ikke kirtlerne hun lugter af ej heller sure ører.

Faldt lige over denne artikel idag:
http://fpn.dk/liv/article2031395.ece

Jeg har tidligere fodret med Royal Kanin, med gode resultater (forbedret
pels mm), men jeg faldt over noget "billigt" foder fra Sverige, som i.flg.
diverse hjemmesider skulle være godt, og prøvede at skifte til det. Det er
ikke noget succes, og jeg er igang med at lade op til at skifte tilbage til
barf igen.

Jeg skiftede fra råfo (jeg hader ordet barf) til tørkost (R.C alergi), da
mine svedsker, på et tidspunkt viste symptomer på skab incognito, men
dyrlægen kunne ikke udelukke protein alergi, eller hvede allergi (fra El
Kama grønt blandingen jeg brugte).
Så de fik medicin og Royal Canin en måned, inden symptomerne forsvandt. Ved
godt at det er dumt, at iværksætte to ændringer, men de skulle bare have det
bedre, koste hvad det ville.

Bjarne K. Der hermed udskriver en konkurrence: Find på et dansk
ord/forkortelse for barf. Præmien er en virtuel klapsalve

Skifter nu tilbage til barf

Fra : Pwh

Dato : 08-04-10 19:24

Bjarne K., skrev:

> [...]
> forsvandt. Ved godt at det er dumt, at iværksætte to ændringer, men
> de skulle bare have det bedre, koste hvad det ville.

Dine hunde kan jo godt lide af glutenallergi, men mon du så ikke
tidligere havde opdaget det, hvede indgår vist i det meste tørkost.
Kunne bedre forestille mig at du har givet for meget protein,
det er self livsnødvendigt for en hund, men samtidig gift i for store mængder.

Jeg kender ikke din baggrund for at råfodrer, så har du ikke sat dig ind
i grundbegreberne, men bare blandet noget kød sammen med el-kama
kan du jo let værer kommet til at overdoserer med protein.
Vil ikke påstå at jeg står og måler og vejer mine hundes proteinindtag,
men det er noget jeg er meget obs på.

/Jens (hvis hunde self synes de får alt for lidt kød)

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-04-10 20:06

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote in message
> [...]
> kan du jo let værer kommet til at overdoserer med protein.
> Vil ikke påstå at jeg står og måler og vejer mine hundes proteinindtag,

Synes jeg fodrede rigtigt, og jeg er ret sikker på at det var skab. Det
kom til begge hunde i løbet af en uge, og det forsvandt en måned efter de
var begyndt på skab kur, der skulle løbe ! tada: 1 måned

Men når man/jeg står i en situation, hvor begge hunde klør sig til blods,
så er jeg med på alt hvad dyrlægen foreslår.

Bjarne K.

Fra : Pwh

Dato : 08-04-10 20:42

Bjarne K., skrev:
> [...]
> Det kom til begge hunde i løbet af en uge, og det forsvandt en måned
> efter de var begyndt på skab kur, der skulle løbe ! tada: 1 måned

Ok, synes bare dit indlæg kunne læses som at du havde dårlige erfaringer
mht at råfodrer dine hunde.

> Men når man/jeg står i en situation, hvor begge hunde klør sig til
> blods, så er jeg med på alt hvad dyrlægen foreslår.

Klart nok, men igen til en vis grænse.

Da min Angel for ca 1 år siden blev behandlet for en dårlig skulder
var dyrelægen straks klar med et specielt (dyrt) Hill's diætfoder.
Da jeg spurgte ind til hvad der var så specielt ved det var svaret
at det indeholdt glucosamin og ekstra fiskeolie.
Ok, det får de så tilsat i foderet i forvejen fortalte jeg hende,
efter en kort debat smilede hun og sagde at hun vist ikke fik mig omvendt

Det er det rene prismæssige plat og svindel med de der diatfodre ved jeg.
En Golden er pgr allergi på noget Hill's af en art, det kostede som jeg husker det
5-600kr for en sæk på 12 kg, det køber de så gennem en bekendt til 250 kr.
Så de der foderpushere har lært 2-tabbellen da de gik i skole

Precis det samme gør sig gældene mht råfodring, dem der pusher det kød
tager også røven på folk. Har set kyllingemix som i princippet
må betragtes som slagteriaffald (fint til hunde) til 50kr/kg.
Mine får så kylling som er til mennesker til 12-15 kr/kg købt på alm tilbud i Netto.
Har også lige købt stegeben i Superbest til 18 kr/kg, tager så de bedste fra til
mig selv (og grydesteger) og resten ryger i hundene, billigt og godt foder.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-04-10 20:59

> [...]

> 5-600kr for en sæk på 12 kg, det køber de så gennem en bekendt til 250 kr.
> Så de der foderpushere har lært 2-tabbellen da de gik i skole

De virker, men du har ret i at det er en helt absurd pris for et foder, som
i bund og grund, bare er et billigere fodet blandet op med en absurd mængde
fibre)

> [...]
> fra til
> mig selv (og grydesteger) og resten ryger i hundene, billigt og godt

Her er det rart at være kunde i et egentligt slagteri. (Får mine lam slagtet
der). Jeg har slæbt sækkevis/kassevis af ben, hjerter mm , hakket kæbekød og
ko vomme hjem for næsten ingen penge.

Men har også købt de der hakkede platik pølser med hakket kanin, and mm. hos
en forhandler (det er jo nemt at have med at gøre)

Bjarne K.

Fra : Pwh

Dato : 08-04-10 21:33

Bjarne K., skrev:

> De virker, men du har ret i at det er en helt absurd pris for et
> foder, som i bund og grund, bare er et billigere fodet blandet op med
> en absurd mængde fibre)

Jeg tvivler såmænd ikke på at de virker, som sagt er det prisen jeg synes
er noget plat, men det gælder generelt for foder.
De spiller på at de fleste vil deres dyr det bedste, og vil betale for det.
Det vil jeg da også gerne, jeg vil bare ikke snydes

> Her er det rart at være kunde i et egentligt slagteri. (Får mine lam
> slagtet der). Jeg har slæbt sækkevis/kassevis af ben, hjerter mm ,
> hakket kæbekød og ko vomme hjem for næsten ingen penge.

Jeg kunne også en overgang få ben fra en gårdbutik ganske gratis,
vil tro de sparede penge på ikke at skulle kører dem til destruktion.
Min lokale brafpusher blev helt skæv i ansigtet da jeg fortalte hende om det,
hun synes hun var billig når hun solgte ben til 20kr/kg, ikke andet end affald

> Men har også købt de der hakkede platik pølser med hakket kanin, and
> mm. hos en forhandler (det er jo nemt at have med at gøre)

Dovenskaben længe leve, det må man betale for.
Derfor jeg fodrer med el-kama, grøntsager gider jeg ikke bruge tid på at
tilberede til køterne

/Jens