Indsætte indhold enkelt og nemt
Fra : Ib K. Jensen

Dato : 06-04-10 21:09

Hej

Link: http://www.ikjensen.dk/

Jeg søger en nem og enkel måde at indsætte en tekst på en side.

Jeg kender teknikken med at inkludere menuer med videre, men ikke at
indsætte indhold på siden.

Formålet er at have en rimelig fast skabelon (2-3 kolonner) til det
hele. Og siden kunne indsætte indhold på siden fra enten filer eller
database.

Forslag, til indsættelse af tekst og eventuel formatering af HTML, skal
skrives således at en _nybegynder_ indenfor php kan fatte det.

--
Ib K. Jensen :: www.ikjensen.dk
Only a Genealogist regards a step backwards as progress.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-10 21:59

Ib K. Jensen skrev:

> Jeg kender teknikken med at inkludere menuer med videre, men ikke at
> indsætte indhold på siden.

Det er samme teknik:

<? include menu.inc.php; ?>

Blablablablablabla

<? include indhold.inc.php; ?>

Filerne menu.inc.php og indhold.inc.php kan indeholde ren HTML,
ren PHP eller en blanding.

--
Bertel

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 06-04-10 22:21

> Det er samme teknik:
>
> <? include menu.inc.php; ?>
>
> Blablablablablabla
>
> <? include indhold.inc.php; ?>

Tak for svaret.

Men jeg glemte at skrive at det drejer sig om min. 10+ "indhold" i hver
folder, der skal indsættes.

Så spørgsmålet er måske nu:

Hvordan indsættes 10+ "indhold" i én skabelon, på nemmeste måde ?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-04-10 23:11

Ib K. Jensen forklarede den 06-04-2010:

> [...]
> folder, der skal indsættes.
>
> Så spørgsmålet er måske nu:
>
> Hvordan indsættes 10+ "indhold" i én skabelon, på nemmeste måde ?

Enten har du indholdssiderne i en database, og menuvalget bestemmer
hvilken der hentes, eller du har indhold som separate filer - som ikke
skal være hele HTML sider - og lader menuvalget bestemme hvilken der
includeres.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-10 11:37

Ib K. Jensen skrev:

> Så spørgsmålet er måske nu:

> Hvordan indsættes 10+ "indhold" i én skabelon, på nemmeste måde ?

Jeg bruger følgende metode til at inkludere forskelligt indhold i
samme side:

   $sider = array(
      'index' => 'Forside',
      'skraekeksempler' => 'Skrækeksempler',
      'splittet' => 'Splittede ord',
      'sammenskrevet' => 'Sammenskrevne ord',
      'apostroffer' => 'Apostroffer',
      'metaformiks' => 'Metaformiks',
      'diverse' => 'Diverse fejl',
   );

   $code='index';
   $order=$_GET['page'];
   if (isset($sider[$order])) $code=$order;
   $title=$sider[$code];
   $content=$code.'.inc';

De filer der inkluderes, hedder
   index.inc.php svarende til 'index'
   skraekeksempler.inc.php svarende til 'skraekeksempler'
osv.

Menuen sættes op med denne løkke:
   echo "<ul>\n";
   foreach($sider as $key => $title)
   echo "</ul>\n";

og indholdet inkluderes længere nede (i en HTML-del):

   <? include $content; ?>

Metoden sikrer at det ikke hjælper brugeren manuelt at skrive
navnet på en ondsindet fil i adressefeltet. Kun filer der findes
i $sider, kan inkluderes, og hvis ingen eller en forkert angives,
får man bare forsiden (sikres med linjen    $code='index';).

--
Bertel