RAID controller til hjemmebygget NAS?
Fra : PK

Dato : 02-04-10 22:45

Hej,

jeg overvejer at skifte min synology CS407E ud med en hjemmebygget NAS, da
jeg ikke bryder mig om performance i RAID 5, samt at den vist ikke kan
udnytte mine 4x1.5 TB diske
Mine planer går i retning af dette, som jeg gerne vil have nogle input til

Motherboard: Intel D510MO (fordi det kun bruger lidt strøm og er i mini itx
format)
Kabinet: CHENBRO ES34069(kan ikke finde andre med 4 bays, kom gerne med
forslag)
RAID Controller: 3ware 965oSE-4LPML (den billigste hardware controller jeg
har kunnet finde, men vil meget gerne have forslag fra kyndige herinde)
RAM 1-2 GB

Ser det helt tosset ud, så kom gerne med forslag og input.

Jeg har 4 WD GREEN diske på hver 1.5 TB der skal i, samt en 30GB 2,5" til
OS, som jeg regner med skal være noget Freenas eller lign.
Den skal køre RAID 5.
Den skal helst ikke larme alt for meget, da jeg desværre ikke kan gemme den
langt væk.
Der må gerne være godt hul igennem, da jeg skal afspille bluray film på to
pc'er af gangen, samtidig med at der også bliver kopieret filer til og fra
den (i pressede situationer).

Håber i kan guide mig i den rigtige retning

Vh

Poul

Fra : N_B_DK

Dato : 03-04-10 04:42

PK wrote:

> Håber i kan guide mig i den rigtige retning

Jeg har nu svært ved at se hvordan det har med netværk at gøre?

--
MVH. N_B_DK

Fra : P.N.

Dato : 03-04-10 08:38

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har nu svært ved at se hvordan det har med netværk at gøre? --
> MVH. N_B_DK

Er det bare mig, eller står NAS ikke for netværksserver.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-04-10 10:23

P.N. wrote:
> "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> Er det bare mig, eller står NAS ikke for netværksserver.

Nej det står det ikke for, NAS = Network Attached Storage.

En server kan alt andet lige ikke undgå at være forbundet til en eller anden
form for netværk, og da spørgsmålet går på hardware, er det fløjtende
ligegyldigt om maskinen efterfølgende skal på et netværk.

--
MVH. N_B_DK

Fra : P.N.

Dato : 03-04-10 11:53

> [...]
> anden form for netværk, og da spørgsmålet går på hardware, er det
> fløjtende ligegyldigt om maskinen efterfølgende skal på et netværk.

Jamen umiddelbart ville jeg bøje mig for din kompetance, men så prøvede jeg
at slå netværksserver op på google og gæt hvad der dukkede op.

http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Netvaerksudstyr/Access-Point/ds210j_(Wupti).html

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 03-04-10 12:12

"P.N." <nj@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jamen umiddelbart ville jeg bøje mig for din kompetance, men så prøvede
> jeg at slå netværksserver op på google og gæt hvad der dukkede op.

Og du mener så, at Wupti har mere styr på det end som folk herinde.. Hatten
af for det..

Check dette link : http://www.lmgtfy.com/?q=NAS

Du finder sikkert noget brugbart der...

Bemærk så, at de NAS der sælges, ofte indeholder FTP server software og at
det temmeligt sikkert er derfor forskellige firmaer omtaler dem som
servere...

/Finn

Fra : P.N.

Dato : 03-04-10 12:25

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i en meddelelse

> Og du mener så, at Wupti har mere styr på det end som folk herinde..
> Hatten af for det..

Nej nej slet ikke, jeg er slet ikke i tvivl om at NBK har langt mere styr på
de sager end undertegnede. Men tingene er ikke helt så enkelt som han gav
udtryk for, altså der er vel en grund til at de kaldte produktet for en
"netværksserver" og det ville firmaet vel næppe hvis det var enkelt som NBK
gav udtryk for.
Med ydmyge hilsener

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 03-04-10 15:10

> [...]
> en "netværksserver" og det ville firmaet vel næppe hvis det var enkelt som

Tag ikke fejl. Ethvert firma, undtagen de seriøse firmaer, vil gerne sælge
deres produkter som bedre og mere end de er. Kan man på nogen måde forsvare
en betegnelse for en vare, bruges den. Der fødes en idiot hvert 5 minut og
ikke at jeg siger du er en idiot, men havde du ikke fået anden info var du
solgt på at en NAS var en netværksserver.

Kigger du ovenfor, kategoriserer de faktisk selv varen som Access-Point.
Selv det er forkert, hvis man kigger på hvad der definerer et Access-Point.

Alfa/Omega. Det er så enkelt som NBK udlagde det. NAS er IKKE en netværks
server, men blot hardware der tilslutter en harddisk/Raid-Array til et
netværk... Nogle indeholder flere funktionaliteter, men det gør dem ikke til
netværksservere..

/Finn

Fra : jos

Dato : 03-04-10 16:35

> [...]
> harddisk/Raid-Array til et netværk... Nogle indeholder flere
> funktionaliteter, men det gør dem ikke til netværksservere..

Bare for nysgerrigheds skyld:
Hvordan defineres "en netværksserver" ?
finn

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 03-04-10 20:23

"jos" <finn@home.dk> skrev i meddelelsen

> Bare for nysgerrigheds skyld:
> Hvordan defineres "en netværksserver" ?
> finn

Som en server, der administrerer netværks trafik. På samme måde som en
printserver administrerer udskrift, en webserver håndterer http, en
mail-server email og en fil-server filer..

I mine øjne kommer en NAS ikke ind under denne katagori, men bør
klacificeres som file-server, hvis ikke man skal omtale den som det man har
valgt at kalde dem, nemlig Network Attached Storage (NAS)

/Finn

Fra : P.N.

Dato : 03-04-10 16:41

> [...]
> server, men blot hardware der tilslutter en harddisk/Raid-Array til et
> netværk... Nogle indeholder flere funktionaliteter, men det gør dem ikke

Tak tak jeg bukker mig ydmygt i støvet for kapaciterne der talte, blot
enkelt ting, på nogle NAS kan man sætte en hjemmeside op kan en ekstern HDD
dette?? eller er det i sådan et tilfælde en server i en eller anden form.
Med ydmyge hilsener

Fra : Hauge

Dato : 03-04-10 16:44

Finn Stampe Mikkelsen skrev:
> [...]
> netværks server, men blot hardware der tilslutter en harddisk/Raid-Array
> til et netværk... Nogle indeholder flere funktionaliteter, men det gør

Men den mængde indlæg i har brugt på at tude over hvad NAS hører under,
kunne være brugt til at give et svar, eller være flyttet til den *rette*
gruppe for netikettespøgsmål.. dk.admin.netikette

Hvor tråden bliver FUTet til nu, hvis det ikke bliver omgjort.

/Hauge

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-04-10 17:05

> [...]
> 5 minut og ikke at jeg siger du er en idiot, men havde du ikke fået
> anden info var du solgt på at en NAS var en netværksserver.

Hvad er en "netværksserver"?

En NAS er en fil-server.
En SMTP-server er en mail-server.
En IMAP-server er en mail-server.
En POP3-server er en mail-server.
En HTTP-server er en web-server.

Fil-, mail-, web-, DNS-, DHCP-, print-servere og mange flere er vel alle
netværksservere?

/Lars

Fra : P.N.

Dato : 03-04-10 17:54

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> En POP3-server er en mail-server.
> En HTTP-server er en web-server.
>
> Fil-, mail-, web-, DNS-, DHCP-, print-servere og mange flere er vel alle

Tak for et sagligt svar.

Fra : jos

Dato : 03-04-10 17:58

Lars Kongshøj wrote:

> Hvad er en "netværksserver"?
>
> En NAS er en fil-server.
En NAS kan skam også være en applikationsserver. (eks. Bittorrent!)
> [...]
> En POP3-server er en mail-server.
> En HTTP-server er en web-server.
>
> Fil-, mail-, web-, DNS-, DHCP-, print-servere og mange flere er vel

Vi er helt enige, men det bliver spændende at høre Finn (Stampes)
definition.

En netværksserver er vel bare en maskine som udbyder nogle services på et
netværk. Om det er en stor bladeserver med 20 virtuelle maskiner eller en
lille NAS med HTTP/FTP/MAIL/BTorrent/SMB/NIS/PHP/PERL/SQL/Whatever er vel
kun et spørgsmål om størrelse/performance.
finn

Fra : N_B_DK

Dato : 03-04-10 23:12

jos wrote:
> En NAS kan skam også være en applikationsserver. (eks. Bittorrent!)

Nej det kan den ikke, ved godt at langt de fleste firmaer kalder det en NAS,
men en NAS har EN og KUN en funktion, og det er storage, efter de firmaers
tankegang er en hvilken som helst bil, en lastbil, hvis der kan læsses så
meget som en ært ind i den.

Ps en NAS boks der kun kan tilgåes via ISCSI + RS232, hvordan afvikler den
nogen programmmer?

> Vi er helt enige, men det bliver spændende at høre Finn (Stampes)
> definition.
>
> En netværksserver er vel bare en maskine som udbyder nogle services

Glem det der netværksserver, en server er pr definiton på et netværk, men ja
en server er "bare" en maskine der har en eller flere services.

> på et netværk. Om det er en stor bladeserver med 20 virtuelle
> maskiner eller en lille NAS med
> HTTP/FTP/MAIL/BTorrent/SMB/NIS/PHP/PERL/SQL/Whatever er vel kun et
> spørgsmål om størrelse/performance.

Det er der uden tvivl nogle der vil mene, men der er også folk der mener at
jorden er flad, det bliver jorden dog ikke flad af.

--
MVH. N_B_DK

Fra : jos

Dato : 04-04-10 10:59

> Ps en NAS boks der kun kan tilgåes via ISCSI + RS232, hvordan
> afvikler den nogen programmmer?

En NAS der kun kan tilgåes via interne interfaces, er vel ikke en NAS men en
ekstern harddisk!
For at noget kan kaldes NAS, kræver det vel som minimum et netværksstik!
De allerførste NAS var, som der plæderes for, ganske rigtigt
NetværksStorage, altså filservere, men jeg tror ikke der de seneste år har
været udbudt NAS, som ikke har indeholdt det fleste server-services man kan
have brug for, og derfor er konceptet NAS pr. de facto ændret sig til at
være servere, en påstand som bekræftes af at små virksomheder som ikke har
behov for mere rent faktisk anvender NAS som virksomhedens server. Imho
ofte, hvis implementeret fornuftigt, en meget bedre løsning end den nok så
solgte SmallBusinesServer.

finn

Fra : N_B_DK

Dato : 04-04-10 18:49

jos wrote:

> En NAS der kun kan tilgåes via interne interfaces, er vel ikke en NAS
> men en ekstern harddisk!

ISCSI = Interne interfaces?....

> For at noget kan kaldes NAS, kræver det vel som minimum et
> netværksstik!

Og hvad tror du ISCSI er?

> [...]
> server-services man kan have brug for, og derfor er konceptet NAS pr.
> de facto ændret sig til at være servere,

Nej det er det nu ikke.

> [...]
> NAS som virksomhedens server. Imho ofte, hvis implementeret
> fornuftigt, en meget bedre løsning end den nok så solgte

Det må stå for din egen regning det der, imho er det en gang sludder.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 04-04-10 23:44

N_B_DK formulerede lørdag:

> Nej det står det ikke for, NAS = Network Attached Storage.

Og der har du så det netværk du efterlyste

Hjælp manden eller lad helt være med at komme med de "tomme" indlæg

EOD

FUT > dk.edb.netvaerk.jeg.er.klogere.end.de.andre.det.skal.de.bare.vide

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 03-04-10 12:57

"P.N." <nj@hotmail.com> writes:

> [...]
> de sager end undertegnede. Men tingene er ikke helt så enkelt som han gav
> udtryk for, altså der er vel en grund til at de kaldte produktet for en

Som N_B_DK skrev: En server kan alt andet lige ikke undgå at være
forbundet til en eller anden form for netværk", så man kan kalde enhver
server for en "netværksserver", og der ligger reelt intet i den
betegnelse.

> og det ville firmaet vel næppe hvis det var enkelt som NBK
> gav udtryk for.

Jo, åbenbart.

Jeg vil mene dit spørgsmål hører hjemme i en af
operativsystem-grupperne, eftersom freenas er baseret på FreeBSD er det
nok dk.edb.system.unix.

..Henrik

--
.... applications which need to address vast amounts of memory
(e.g., big scientific crankers, large databases, emacs) ...

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 04-04-10 22:54

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> writes:

> [...]

Øh, jo, måske ikke til soho-markedet, men hvis du har brug for seriøs
performance og/eller +100TB disk, så finder du kun produkter der er ren
storage.

> Nej det er det nu ikke.

Enig.

Pas altid på med at generalisere fra små virksomheder til generelle
udsagn.

> Det må stå for din egen regning det der, imho er det en gang sludder.

Nu kunne jeg ikke drømme om at røre en small business server (er 100%
unix-mand), men det lyder afsindig dumt at basere sig på en løsning man
ikke har fuld kontrol over.

..Henrik

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-04-10 02:45

On 3 Apr., 18:04, Lars Kongshøj <lars_kongs...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> En POP3-server er en mail-server.
> En HTTP-server er en web-server.
>
> Fil-, mail-, web-, DNS-, DHCP-, print-servere og mange flere er vel alle

Min Synology DS209+II er foruden at være en NAS, også en mail-server,
en web-server og kan fungere som central for overvågningskameraer.

--
Christian