Åbne porte bag NAT
Fra : Ukendt

Dato : 31-03-10 16:12

Findes der et lille program eller lignende, der kan vise hvilke
porte vores IPS har været blevet åbne ?

Vi sidder bag en NAT router, på et fælles Bolig Netværk med ca 2-300
brugere på en fælles 25/25 Mbit og jeg ønsker at være connectable
uden at skulle betale 25 -kr/mdl for en statisk ip.

Og kan man måske forwarde nogle porte for sig selv, ved at købe sin
egen router, og med den forwarde nogle porte til sin klient, eller vil
det være "spæret" af egendommens NAT router ?

Mvh Kim

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-10 22:45

Kim skrev:
> [...]
> egen router, og med den forwarde nogle porte til sin klient, eller vil
> det være "spæret" af egendommens NAT router ?

Hvis jeg har forstået dig ret er svaret: Nej, det kan ikke lade sig gøre
at få forbindelse udefra gennem en NAT-router, man ikke selv
kontrollerer. Så du må betale de 25 kr/md.

Mvh. L

Fra : jos

Dato : 01-04-10 09:03

Lars Kongshøj wrote:

> Hvis jeg har forstået dig ret er svaret: Nej, det kan ikke lade sig
> gøre at få forbindelse udefra gennem en NAT-router, man ikke selv
> kontrollerer. Så du må betale de 25 kr/md.
>
> Mvh. L
Nu er det vel ikke sikkert at de 25kr giver access til routeren?
- de dækker vel bare at routeren har fast IP på wansiden? (iøvrigt meget
for en "engangskonfiguration") men det tar de fleste jo.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-04-10 11:58

jos skrev:
> Nu er det vel ikke sikkert at de 25kr giver access til routeren?
> - de dækker vel bare at routeren har fast IP på wansiden? (iøvrigt meget
> for en "engangskonfiguration") men det tar de fleste jo.

Øh, ja sådan forstår jeg da Kims indlæg?

Men jeg går da ud fra at bolignetværkets administratorer, der opkræver
de 25 kr har adgang til routeren, så de kan sætte fast IP det op.

/Lars

Fra : jos

Dato : 01-04-10 13:12

> Øh, ja sådan forstår jeg da Kims indlæg?
>
> Men jeg går da ud fra at bolignetværkets administratorer, der opkræver
> de 25 kr har adgang til routeren, så de kan sætte fast IP det op.
>
> /Lars
Kunne jo være, men det er ikke ualmindeligt at en udbyder tager 25-35kr./md
for fast IP - min tager 35kr/år

Det giver vel ikke megen mening at det skulle være boligforeningens
administrator? Han er jo underlagt udbyderens IP.
Selvfølgeligt vil han måske have noget for at administrere en DMZ, meen
25/md !!!

finn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-04-10 14:42

jos skrev:

> [...]
> administrator? Han er jo underlagt udbyderens IP.
> Selvfølgeligt vil han måske have noget for at administrere en DMZ, meen

Det var formuleret bredt, jeg jo ikke kender situationen.
Boligforeningens administrator kan være ISP'en. I en stor boligforening
har man måske ekstra IP'er til rådighed, som man kan sælge af.

/Lars

Fra : Martin [TMM]

Dato : 01-04-10 22:39

Hej
jos wrote:
> Kunne jo være, men det er ikke ualmindeligt at en udbyder tager 25-35kr./md
> for fast IP - min tager 35kr/år

Det var billigt. TDC tager for eksempel 50 kr/måned.

> [...]
> administrator? Han er jo underlagt udbyderens IP.
> Selvfølgeligt vil han måske have noget for at administrere en DMZ, meen

Det er sådan man tjener penge, når man ikke kan tjene det på
grund-ydelsen. (internet-adgangen)

Mvh
Martin

Fra : Max

Dato : 01-04-10 22:43

Hej jos

> Selvfølgeligt vil han måske have noget for at administrere en DMZ,
> meen 25/md !!!

Nu er IP adresser jo en begrænset resource, derfor kosted de.

Max

Fra : jos

Dato : 02-04-10 09:30

Max wrote:
> Hej jos

> Nu er IP adresser jo en begrænset resource, derfor kosted de.
Ja, som jeg forsøgte at udtrykke, ved jeg at ISPer ofte tager ~35 Kr/md, men
hvis boligforeningens netadministrator tager det samme for at administrere
et begrænset antal på en natboks, synes jeg det er rigeligt

finn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-04-10 09:33

Max skrev:
> Nu er IP adresser jo en begrænset resource, derfor kosted de.

Da man gerne vil finde et påskud for at skrue prisen så meget op som man
overhovedet kan, bruger man enhver søforklaring, man kan kan opfinde.

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-10 14:29

"jos" <jos@her.dk> skrev
> [...]
> administrator? Han er jo underlagt udbyderens IP.
> Selvfølgeligt vil han måske have noget for at administrere en DMZ, meen

Enig, det er tyveri.

Eksempler:

www.danskkabeltv.dk Fast IP-adresse (1) 15,- pr. måned Oprettelse 49,-

www.stofa.dk Pris 15 kr./md. Oprettelse 99 kr.

http://ww3.telia.dk Pris for Fast IP- adresse: 15 kr./md. Oprettelse: 99 kr

http://privat.tdc.dk 50 kr./md.Oprettelse kr ?

Aplus Offentlig ip-adr. pr. md.kr. 20,- Oprettelse kr. 99,-

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-10 14:14

"jos" <jos@her.dk> skrev
> Nu er det vel ikke sikkert at de 25kr giver access til routeren?

Nej, de 25 kr giver kun en statisk IP.

> - de dækker vel bare at routeren har fast IP på wansiden?

Præcist, har haft en før men......

>(iøvrigt meget for en "engangskonfiguration") men det tar de fleste jo.

netop derfor jeg spørger, syntes det er korrup at tage 25,-kr pr mdl for
det.

Mvh Kim