Skriver åæø, men læser ikke
Fra : Nongolf

Dato : 28-03-10 15:00

Hej,

Min app skriver en fil til serveren med en liste (Danske) navne. Filen
ser fin ud, men når jeg læse den ind igen i min app, så har den
erstattet åæø med små dumme firkanter

Eftersom jeg skal finde disse navne i en DB, giver det mig en hel del
problemer.

Jeg indlæser filen ganske simpelt:

$handle = fopen($filename, 'r')

Jeg fatter ikke hvad der går galt, og har ingen steder at starte - so
here I am.

Jeg ville sætte pris på enhver form for tips og hints.

På forhånd tak,
Tobias

Fra : Martin Ploug

Dato : 29-03-10 10:06

Den 28-03-2010 23:00, Nongolf skrev:
> [...]
> here I am.
>
> Jeg ville sætte pris på enhver form for tips og hints.

Hej Tobias

Kan det have noget at gøre med, at du et eller
andet sted skal angive, at der er tale om danske tegn
- altså lige som man i HTML f.eks. angiver:
content="text/html;charset=iso-8859-1" ?

Bare et bud.

Hilsen
Martin

Fra : kristianwiborg

Dato : 29-03-10 15:05

On Mar 29, 11:06 am, Martin Ploug <mpl...@pc.dk> wrote:

> [...]
> andet sted skal angive, at der er tale om danske tegn
> - altså lige som man i HTML f.eks. angiver:
> content="text/html;charset=iso-8859-1" ?

Filen er måske uft8 encodet. Det er helt sikkert et problem med
tegnsæt. Hvis filen er i UTF8 format og du bruger den i en ikke-utf8-
sammenhæng, så kan det være en forklaring.

I php findes utf8_encode($str) og utf8_decode($str). Måske kan du
bruge det.

--
For demovarer, se http://www.demoshopper.dk/ - Friske demovarer hver
dag!